SylabUZ

Generate PDF for this page

Vocational Guidance - course description

General information
Course name Vocational Guidance
Course ID 05.9-WP-PSP-PZ
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Social work
Education profile practical
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2019/2020
Course information
Semester 5
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Magdalena Zdaniewicz
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Exam
Class 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z systemem orientacji, poradnictwa  i doradztwa zawodowego w różnych okresach rozwoju zawodowego człowieka, a w szczególności z zagadnieniem startu zawodowego i jego uwarunkowaniami; poszerzenie wiedzy z zakresu instytucji działających w systemie poradnictwa zawodowego. Wymaga to opanowania rozległych i różnorodnych treści, metod, form i środków oddziaływań informacyjno-wychowawczych, a także przygotowanie studentów do egzaminu poprzez omówienie wybranych zagadnień.

Prerequisites

Znajomość podstawowych zagadnień rynku pracy i bezrobocia

Scope

Poradnictwo zawodowe jako element edukacji całożyciowej, -System orientacji i poradnictwa zawodowego w Polsce.
-Zawodoznawstwo, -Kwalifikacje pracownicze. -Ubieganie się o pracę. -Doradztwo zawodowe i pośrednictwo pracy. 
-Instytucje działające w systemie poradnictwa zawodowego. -Praca i kariera zawodowa. -Wypalenie zawodowe. 
-Człowiek w środowisku pracy.
 

Teaching methods

Klasyczna metoda pracy z książką, metoda warsztatowa, prezentacja, dyskusja grupowa,  wykład konwencjonalny

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Zaliczenie wykładów:  Efekty kształcenia zostaną zweryfikowane poprzez sprawdzenie wiedzy w formie egzaminu pisemnego. Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny z pracy – min 60% poprawnych odpowiedzi. 
Zaliczenie ćwiczeń: Zaliczenie z ćwiczeń student uzyska w wyniku obecności na zajęciach i oceny merytorycznej aktywności na ćwiczeniach oraz uzyskania pozytywnej oceny z kolokwium - warunkiem zaliczenia kolokwium jest uzyskanie pozytywnej oceny  – min 60% poprawnych odpowiedzi . Na ocenę merytoryczną aktywności składa się: znajomość zdanych treści merytorycznych, umiejętność analitycznego myślenia przy omawianiu materiału teoretycznego i możliwości zaplanowania działań z zakresu orientacji  i poradnictwa zawodowego. 
Ocena końcowa będzie średnią arytmetyczną oceny z ćwiczeń i egzaminu.
 

Recommended reading

Bańka A., Zawodoznawstwo, doradztwo zawodowe, pośrednictwo pracy - psychologiczne metody i strategie pomocy bezrobotnych, Print-B, Poznań 1995.
Czarkowska M., Preorientacja  zawodowa, WSP, Zielona Góra 1985.
Czarnecki K., Rozwój zawodowy człowieka, IWZZ, Warszawa 1985.
Esmund K., Pietrulewicz B., Poradnictwo zawodowe dla dorosłych, doradca zawodowy [w:] Pietrulewicz B. (red.), Całożyciowa edukacja zawodowa, Zielona Góra 1997.
Furmanek W., Zarys Humanistycznej Teorii Pracy, IBE, Warszawa 2006.
Gladding S. T., Poradnictwo zawodowe – zajęcia wszechstronne. Warszawa 1994.
Guichard J., Huteau M., Psychologia orientacji i poradnictwa zawodowego, Impuls, Kraków 2005.
Nowacki T., Zawodoznawstwo , Instytut Technologii Eksploatacji, Radom 1999. 
Podoska-Filipowicz E., Podstawy zawodoznawstwa, orientacji i poradnictwa zawodowego, Bydgoszcz 1996.
Waider G., Sturm J., Bauer K. W., Metodyka poradnictwa zawodowego. Aspekty psychologiczne - wskazówki praktyczne, Warszawa 1996.
Wiatrowski Z., Podstawy pedagogiki pracy, Bydgoszcz 1997.
Wojtasik B., Warsztat doradcy zawodu, PWN, Warszawa 1997. 
Bańka A., (2007),       Psychologiczne doradztwo karier. Poznań: Print-B.
Guichard J., Huteau M., (2005), Psychologia orientacji i poradnictwa zawodowego. Oficyna Wydawnicza Impuls: Kraków.
Paszkowska-Rogacz A. (2003), Psychologiczne podstawy wyboru zawodu. Przegląd koncepcji teoretycznych. Warszawa: Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Ustawicznej.
Wołk Z., (2006)., Poradnictwo zawodowe w edukacji młodzieży. Zielona Góra: Uniwersytet Zielonogórski: 
Herr E. L., Cramer S. H. (2001), Planowanie kariery zawodowej. Warszawa: Centrum Metodyczne Informacji i Poradnictwa Zawodowego, Krajowy Urząd Pracy
 

Further reading

Notes

Literatura każdorazowo ustalana przez prowadzącego


Modified by dr Magdalena Zdaniewicz (last modification: 15-04-2019 09:31)