SylabUZ

Generate PDF for this page

Rudiments of Sociotherapy - course description

General information
Course name Rudiments of Sociotherapy
Course ID 05.6-WP-PSP-PSt
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Social work
Education profile practical
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2019/2020
Course information
Semester 5
ECTS credits to win 3
Course type optional
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Andrzej Zygadło
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Credit with grade
Class 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Ukazanie miejsca socjoterapii w ofercie pomocy psychologicznej i pedagogicznej. Przybliżenie praktycznego zastosowania zajęć socjoterapeutycznych w korygowaniu lęku u dzieci, niepożądanych zachowań młodzieży oraz możliwości wykorzystania w kształtowaniu i nabywaniu oczekiwanych kompetencji społecznych.

Prerequisites

Podstawowa wiedza z zakresu: pedagogiki, pedagogiki społecznej, psychologii rozwoju i zadań rozwojowych, socjologii rodziny.

Scope

Socjoterapia, jako proces i metoda pracy z dziećmi i młodzieżą. Cele i zadania socjoterapii w obszarach: rozwojowym, edukacyjnym i terapeutycznym. Socjoterapia, jako forma pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Praca psycho-korekcyjna skierowana do dzieci i młodzieży w okresie dorastania, w celu eliminowania lub zmniejszenia poziomu zaburzeń zachowania. Formy pracy z dziećmi i młodzieżą z wykorzystaniem bajki socjoterapeutycznej. Struktura i dynamika zajęć socjoterapeutycznych. Proces grupowy i techniki pracy z grupą. Kontakt terapeutyczny w socjoterapii. Wpływ ustrukturalizowanych zajęć grupowych na zmianę poprzez doświadczenia korekcyjne i oddziaływanie grupy. Socjoterapia w pracy socjalnej i pomocy społecznej. Zastosowanie elementów socjoterapii w pracy z jednostką i grupą.

Teaching methods

Wykład dialogowy, problemowy, prezentacja multimedialna, metoda sytuacyjna, współuczestnicząca.

Ćwiczenia: dyskusja, pokaz, metody problemowe, gry dydaktyczne, metody ekspresyjne, metody praktyczne - inscenizacje, gry symulacyjne, metody ekspresyjne, dyskusja, burza mózgów. 

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Zaliczenie wykładów: pisemne zaliczenie wykładów, kolokwium z zagadnień programowych wykładów opracowanych w formie pytań. Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie 60% poprawnych odpowiedzi. 
Zaliczenie z ćwiczeń: ćwiczenia z przedmiotu kończą się zaliczeniem z oceną. Metodami weryfikacji efektów kształcenia są: ocena samodzielne przygotowanych scenariuszy zajęć socjoterapeutycznych, dla wskazanej grupy wiekowej dzieci lub młodzieży z uwzględnieniem wiedzy o specyfice grupy 
Ocena końcowa: Ocena końcowa stanowi średnią arytmetyczną ocen z wszystkich form zajęć.
 

Recommended reading

Bernard H., MacKenzy K., (2001), Podstawy terapii grupowej, Gdańsk. 
Jagiełła J., (2007), Socjoterapia w szkole, Kraków. 
Molicka M.: Bajkoterapia M.: Bajkoterapia: o lękach dzieci i nowej metodzie terapii. Poznań 2002. 
Molicka M.: Biblioterapia i bajkoterapia: rola literatury w procesie zmiany rozumienia świata społecznego i siebie. Poznań 2011. 
Sawicka J., (1999), (red.), Podstawy socjoterapii, Warszawa.
Sobolewska Z. Zajęcia socjoterapeutyczne dla dzieci i młodzieży. Zasady projektowania zajęć. OPTA, Warszawa 1993.
 

Further reading

De Barbaro B. (red.) (1997), Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny, Kraków. 
Kozłowska A., (2007), Zaczarowane bajki, które leczą, dla dzieci i dorosłych, Warszawa. 
Plopa M., (2005), Psychologia rodziny, Warszawa, ss.19-112 oraz ss 241-337.
Szymańska J. Programy profilaktyczne. Podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki. Warszawa 2002, CMPP-P.
 

Notes


Modified by dr Marcin Szumigraj (last modification: 29-04-2019 22:37)