SylabUZ
Course name | Socjoterapia w pomocy społecznej |
Course ID | 05.6-WP-PSD-SPS |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Social work |
Education profile | practical |
Level of studies | Second-cycle studies leading to MS degree |
Beginning semester | winter term 2019/2020 |
Semester | 1 |
ECTS credits to win | 4 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Lecture | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Exam |
Class | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Credit with grade |
Ukazanie miejsca socjoterapii w ofercie pomocy społecznej, psychologicznej i pedagogicznej. Przybliżenie praktycznego zastosowania teorii innych nauk w działaniach socjoterapeutycznych skierowanych na korygowanie lęku u dzieci, niepożądanych zachowań dzieci i młodzieży oraz możliwości wykorzystania w kształtowaniu i nabywaniu oczekiwanych kompetencji społecznych.
Podstawowa wiedza z zakresu: pedagogiki rodziny, pedagogiki społecznej, psychologii rozwoju i zadań rozwojowych, socjologii rodziny
Wykłady
Prawidłowości i zaburzenia rozwoju społecznego dzieci i młodzieży. Socjoterapia, jako proces i metoda pracy z dziećmi i młodzieżą. Cele i zadania socjoterapii w obszarach rozwojowym, edukacyjnym i terapeutycznym. Socjoterapia, jako forma pomocy psychologiczno-pedagogicznej, psycho-korekcyjna skierowana do pracy z dziećmi i młodymi ludźmi w okresie adolescencji, w celu eliminowania, zmniejszenia poziomu zaburzeń zachowania. Formy pracy z dziećmi i młodzieżą z wykorzystaniem bajki terapeutycznej w oddziaływaniu „twarzą w twarz”, Struktura i dynamika zajęć socjoterapeutycznych. Proces grupowy i techniki pracy z grupą. Kontakt terapeutyczny w socjoterapii. Wpływ ustrukturalizowanych zajęć grupowych na zmianę poprzez doświadczenia korekcyjne i oddziaływanie grupy. Socjoterapia w pracy socjalnej i pomocy społecznej, zastosowanie w pracy z jednostką i grupą.
Ćwiczenia - Warsztaty
Komunikacja w kontakcie z dziećmi i młodzieżą. Przygotowanie scenariuszy zajęć z wybranego obszaru realizującego cele edukacyjnego i rozwojowe, praktyczne ich przeprowadzenie i szczegółowe omówienie procesu ewaluacji pracy z dzieckiem, warsztat z wykorzystaniem bajki terapeutycznej do pracy z dzieckiem. Warsztaty dotyczące wybranych technik socjoterapeutycznych na poszczególnych etapach procesu socjoterapeutycznego.
Wykłady:
Wykład dialogowy, problemowy, prezentacja multimedialna, metoda sytuacyjna, współuczestnicząca.
warsztat: dyskusja, pokaz, metody problemowe, gry dydaktyczne, metody ekspresyjne, inscenizacje, gry symulacyjne, dyskusja, burza mózgów.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Wykłady: egzamin w formie pisemnej - test z pytaniami otwartymi i zamkniętymi obejmującymi zagadnienia z wykładów i literatury obowiązkowej. Punktacja każdego pytania od 0-2 (0; 0,25; 0,5,; 0,75; 1,0; 1,25; 1,5; 1,75; 2,0) Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie minimum 50 % punktów.
Ćwiczenia : ocena opracowania i przeprowadzenia wybranego z programu zagadnienia warsztatu, techniki lub elementu pracy socjoterapeutycznej – 60% oceny; indywidualna aktywność na zajęciach i pracy w grupie 40% oceny
Ocena z przedmiotu
Ocena końcowa stanowi średnią arytmetyczną ocen wszystkich form zajęć.
Bernard H., MacKenzie K., (2001), Podstawy terapii grupowej, Gdańsk 2001.
Jagieła J., Socjoterapia w szkole, Kraków 2009
Lasota A., Franczyk J.L., Socjoterapia dzieci i młodzieży. Diagnoza i metody pracy, Warszawa 2016.
Molicka M.: Biblioterapia i bajkoterapia: o lękach dzieci i nowej metodzie terapii. Poznań 2002.
Molicka M.: Biblioterapia i bajkoterapia: rola literatury w procesie zmiany rozumienia świata społecznego i siebie. Poznań 2011.
Sawicka J., (red.), Podstawy socjoterapii, Warszawa 1999.
Sobolewska Z. Zajęcia socjoterapeutyczne dla dzieci i młodzieży. Zasady projektowania zajęć, Warszawa 1993.
Modified by dr Andrzej Zygadło (last modification: 30-04-2019 00:51)