SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Wprowadzenie do psychologii I |
Kod przedmiotu | 14.4-WP-PSChM-WdP1 |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Psychologia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Przedmiot ma zapewnić studentowi: (a) orientację w stanie współczesnej wiedzy psychologicznej, (b) zdolność odróżniania wiedzy naukowej od wiedzy zdroworozsądkowej, (c) opanowanie podstaw języka psychologicznego, (d) orientacje w dorobku psychologii na temat gromadzenia, przechowywania i przetwarzania danych doświadczeniowych.
Brak.
WYKŁAD:
1. Wprowadzenie
· Kontrakt wstępny
· Typowe motywy studiowania psychologii
· Typowe oczekiwania studentów
· Psychologia człowieka z ulicy jako sposób interpretacji zjawisk psychicznych i organizacji zachowania (teorie naiwne, potoczne, teorie jawne i ukryte, psychologia zdrowego rozsądku).
2. Psychologia i zdrowy rozsądek
· Ile jest psychologii?
· Wyniki badań psychologicznych sprzeczne ze zdrowym rozsądkiem.
· Czy zdrowy rozsądek jest kryterium wartości wiedzy naukowej?
3. Granice psychologicznego poznania
· Co znaczy poznać? Co jest poznawalne?
· Poziomy poznania psychologicznego
· Co jest faktem, a co interpretacją?
· Trafność poznania siebie samego.
· Czynniki ograniczające możliwości poznawania siebie i innych ludzi.
4. Człowiek i jego świat
· Świat rzeczy, świat ludzi i świat idei
· Trzy obszary funkcjonowania człowieka: intymny, prywatny, publiczny
· Czym jest środowisko dla człowieka
· Typowe relacje człowiek – świat
· Niektóre przykłady oddziaływań środowiska na społeczne zachowania ludzi
5. Pytania stawiane przez psychologię
· Podstawowe założenia psychologii naukowej
· Podstawowe pytania
· Podstawowe domeny zainteresowania psychologii: doświadczenie - energia (motywacja) - zachowanie.
· Najważniejsze dyscypliny psychologiczne (rozwój, zaburzenia, społeczna etc.).
6. Dotychczasowe odpowiedzi na najważniejsze pytania
· Punkt wyjścia – psychologia introspekcyjna
· Koncepcja dynamiczna
· Behawioryzm
· Psychologia poznawcza
· Psychologia humanistyczna
· Psychologia ewolucyjna
7. Psyche i ciało
· Subiektywny podział na to, co cielesne i to, co psychiczne
· Zwierzęca i ludzka strona natury człowieka
· Fenomen mózgu
· Kontrola ciała nad umysłem
· Kontrola umysłu nad ciałem
8. Percepcja jako sposób organizowania obrazu świata
· Analizatory
· zasady organizacji obrazu świata - figura i tło, styczność w czasie i przestrzeni, gestalt
· deformacje spostrzegania
· rola uwagi i nastawień w procesie percepcyjnym
· co przemawia za koncepcją odzwierciedlenia rzeczywistości, a co za koncepcją konstruowania obrazu świata?
9. Gromadzenie doświadczenia – uczenie się
· najprostsze formy uczenia się imprinting
· uczenie się bez wzmocnień
· uczenie się przez wgląd i przez instrukcje słowne
· warunkowanie klasyczne i warunkowanie instrumentalne
· podstawowe prawa uczenia się
10. Pamięć i zapominanie
· rodzaje pamięci i ich funkcje (krótka, trwała, autobiograficzna)
· prawidłowości dotyczące zapamiętywania
· własna aktywność w zapamiętywaniu
· rola nastawień w procesach pamięciowych
· wiarygodność pamięci i deformacje pamięci
· kontrowersje wokół zapominania
11. Przetwarzanie doświadczenia
· różne formy przetwarzania doświadczenia (myślenie asocjacyjne i ukierunkowane, fantazjowanie, prognozy i plany)
· myślenie (aktywizacja myślenia, konflikty poznawcze, deficyty poznawcze)
· rozwiazywanie problemów
· podejmowanie decyzji
· problem racjonalności w ludzkim myśleniu
12. Język w procesie gromadzenia i przetwarzania doświadczenia
· język jako narzędzie porządkowania doświadczenia; językowa mapa świata
· język w procesie przetwarzania doświadczenia
· język w procesie komunikacji
ĆWICZENIA: Wprowadzenie w tematykę zajęć. Psychologia jako nauka v Przedstawienie wymagań i warunków zaliczenia przedmiotu v Czym właściwie jest psychologia akademicka? v Krótka charakterystyka nauk empirycznych - założenia psychologii naukowej v film dokumentalny – „Wrogowie Rozumu” Richard Dawkins
|
Metody badawcze w psychologii v Planowanie badań naukowych v Introspekcja a psychologia empiryczna v Metody badawcze w psychologii
|
BLOK I: PROCESY POZNAWCZE Uwaga i Spostrzeganie v Czym jest uwaga, a czym percepcja? v Funkcje uwagi v Teorie uwagi selektywnej v Obronność i gotowość percepcyjna v Cykl percepcyjny Neissera
|
Pamięć v Czym jest pamięć? - pamięć jako zdolność i jako proces v Rodzaje pamięci – ultrakrótka, krótkotrwała i długotrwała v Pamięć deklaratywna i niedeklaratywna v Podstawy pamięci autobiograficznej – zjawisko implementacji wspomnień
|
BLOK II: RÓŻNICE INDYWIDUALNE Inteligencja v Czym jest inteligencja? v Co to jest czynnik g – badania Spearmana v Inteligencja płynna i skrystalizowana – model inteligencji Cattell’a v Pomiar inteligencji
|
1. Egzamin - test wiedzy
2. Kolokwium - test wiedzy
3. Krótkie sprawdziany ze znajomości literatury w trakcie semestru
4. Dyskusja
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
WARUNKI ZALICZENIA PRZEDMIOTU
Zadania punktowane i inne warunki uczestnictwa w zajęciach:
1. WYKŁAD
Test egzaminacyjny z wielokrotnym wyborem składający się z 40 pytań (przy każdym są 4 odpowiedzi, z których tylko jedna jest poprawna)
Maksymalna liczba punktów 40, minimalna liczba punktów 21.
2. ĆWICZENIA
Liczba punktów do zdobycia podczas zajęć: maksymalnie 50 punktówz ćwiczeń w semestrze.
Minimalnie należy zdobyć 26 punkty, aby zaliczyć ćwiczenia. Na ocenę będą składać się następujące elementy:
Zadania punktowane i inne warunki uczestnictwa w zajęciach:
a)Kolokwium 30 pkt.(minimum do zaliczenia testu: 17 pkt). Możliwość pisania kolokwium poprawkowego (przewidziany jest tylko jeden termin poprawkowy). Kolokwium będzie się składało z 30 pytań testowych, każde pytanie = 1 pkt.
b)Wejściówki (dwa 5cio minutowe sprawdziany) – 12 pkt (2 x 6 pkt). Obejmą materiał z poprzednich zajęć. Wejściówki nie podlegają poprawie a student, który jest nieobecny nie ma możliwości napisania sprawdzianu w innym terminie.
c)Aktywność 8 pkt. Aktywna obecność na zajęciach.
Punkty zlicza się pod warunkiem spełnienia wymogu obecności na zajęciach i pod warunkiem zaliczenia kolokwium. W przypadku nie spełnienia któregokolwiek z tych warunków suma punktów wynosi 0.
Nieobecności- Możliwa jest jednanieobecności w semestrze. Jeżeli student opuści zajęcia dwa razy musi je obowiązkowo odrabiać z inną grupą, lub też odpowiadać ustnie z danego tematu. Jeżeli student opuści zajęcia trzy razy lub więcej (niezależnie od przyczyny) automatycznie oznacza to niezaliczenie przedmiotu i konieczność powtarzania go w następnym roku akademickim. Zwolnienia lekarskie nie zwalniająz obowiązku odrobienia zajęć i nie trzeba ich przedkładać.
Zasady przeliczenia punktów na ocenę:
1. WYKŁAD:
2. ĆWICZENIA:
|
|
|
|
|
Zmodyfikowane przez dr Dagmara Gawron (ostatnia modyfikacja: 17-04-2019 13:47)