SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Wprowadzenie do psychologii II |
Kod przedmiotu | 14.4-WP-PSChM-WdP2 |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Psychologia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | - | - | Egzamin |
Przedmiot ma zapewnić studentowi (a) orientację w stanie współczesnej wiedzy psychologii ogólnej; (b) znajomość najważniejszych elementów dorobku psychologii ogólnej; (c) zrozumienie głównych trendów rozwoju współczesnej psychologii i jej subdyscyplin; (d) znajomość przedmiotów, celów, zadań, metod i miejsca psychologii w systemie innych nauk.
Brak.
1. Strukturalizacja doświadczenia
· różne poziomy organizacji doświadczenia
· pojęcia jako sposób strukturalizacji doświadczenia (naturalne i naukowe)
· schematy, skrypty
· hierarchizacja struktur doświadczenia, układy funkcjonalne
· cechy formalne doświadczenia, koncepcje umysłu
2. Procesy adaptacyjne i samoregulacja
· standardy stanu normalnego (ukształtowane genetycznie, uczenie się standardów)
· standardy punktowe i standardy przedziałowe
· standardy stanów idealnych
· mechanizmy samoregulacji
3 i 4. Emocje
· kontrowersje na temat związku między poznaniem i afektem
· teorie powstawania emocji (James-Lange, Cannon, Schachter, i inni)
· prawa emocji (Frijda)
· ekspresja emocjonalna
· regulacyjne funkcje emocji (samokontrola emocjonalna, aktywizacja, modyfikacja przebiegu procesów etc.)
· kontrola nad własnymi emocjami
· złożone struktury emocjonalne
5. Obciążenie i przeciążenie systemu regulacji
· człowiek w sytuacji, sytuacje trudnej
· stres: koncepcja Selyego i koncepcja Lazarusa
· dynamika reakcji na stres
· wyczerpanie zasobów i wyuczona bezradność
· problem tzw. wypalenia
6 i 7. Motywacja
· aktywność jako stan naturalny
· aktywizacja zmiany zachowania
· podtrzymanie aktywności vs zaniechanie aktywności; problem wytrwałości
· zakończenie zachowania
· rola zadań odległych, celów i planów
· wartości, ideologie, przekonania i obsesje
8. Różnice indywidualne - temperament
· klasyczne ujęcie temperamentu
· typy układu nerwowego (Pawłow i uczniowie)
· konstytucjonizm
· koncepcje regulacyjne i transakcyjne
· problem poszukiwania/unikania stymulacji
9. Różnice indywidualne - inteligencja i zdolności
· ujęcia klasyczne i współczesne
· teorie inteligencji z naciskiem na teorie hierarchiczne
· nowe podejścia
· problem tzw. inteligencji praktycznej
· dynamika zmian w poziomie inteligencji
10. Osobowość
· kontrowersje wokół teoretycznego statusu osobowości
· teoria uczenia się + teoria społecznego uczenia się
· podejście poznawcze i regulacyjne teorie osobowości
· potencjał regulacyjny osobowości
11. Struktura Ja
· Ja jako podmiot i Ja jako przedmiot
· Rozbieżności w Ja i ukierunkowania Ja
· Ja w regulacji zachowania
· Autoweryfikacja i autowaloryzacja
12. Racjonalność ludzkich działań
13. Kulturowy i społeczny kontekst procesów psychologicznych
14. Etyczne problemy psychologii
· orientacje etyczne psychologów
· psycholog jako zawód zaufania społecznego
· Podstawowe zasady etyczne w postepowaniu psychologicznym
· Problemy etyczne podczas stusiów psychologicznych
Egzamin - test wiedzy na koniec semestru
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Test egzaminacyjny z wielokrotnym wyborem składający się z 40 pytań (przy każdym są 4 odpowiedzi, z których tylko jedna jest poprawna)
Maksymalna liczba punktów 40, minimalna liczba punktów 21.
Łukaszewski, W. (2015). Wielkie (i nieco mniejsze) pytania psychologii. Sopot: Smak Słowa
Rathus, S.A. (2004), Psychologia współczesna. Gdańsk: GWP.
lub:
Kosslyn, S. M. & Rosenberg, R.S. (2006). Psychologia. Mózg – człowiek – świat. Kraków: Znak.
Strelau J. (red.) Psychologia: Podręcznik akademicki. Gdańsk: GWP, tom 1 (rozdział 1 i 2) i tom 2 (najlepiej całość) lub nowe wydanie z roku 2008
Zmodyfikowane przez dr Dagmara Gawron (ostatnia modyfikacja: 17-04-2019 13:58)