SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Diagnoza problemów organizacji - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Diagnoza problemów organizacji
Kod przedmiotu 14.4-WP-PSChM-DPO
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 9
Liczba punktów ECTS do zdobycia 5
Występuje w specjalnościach Psychologia pracy, organizacji i zarządzania
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Tatiana Ronginska, prof. UZ
  • dr inż. Anna Góralewska-Słońska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 - - Egzamin
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z  uwarunkowaniami potencjalnych patologii w organizacjach oraz przekazanie wiedzy i umiejętności dotyczącej problematyki diagnozy problemów w organizacji.  Studenci będą mieć możliwość zaznajomienia się z podstawowymi celami diagnozy, problemami organizacji, metodami diagnozy przedsiębiorstw, opracowywaniem wyników i konsekwencjami diagnozy. Ponad to zostaną skłonieni do refleksyjnego rozważania sytuacji organizacyjnej pod katem skutków działań jednostki, relacji z innymi ludźmi jak również konsekwencji patologicznych czynów dla społeczeństwa.  

Wymagania wstępne

Brak

Zakres tematyczny

Diagnoza organizacji, podstawowe metody i narzędzia, ich wady i zalety oraz konsekwencje zastosowania w konkretnej organizacji. Wybrane aspekty funkcjonowania organizacji i celowe metody diagnozy. Wybrane patologie organizacyjne:  Przemoc w miejscu pracy; Mobbing;Nepotyzm;  Korupcja; Sytuacje patologiczne w organizacjach: psychologiczne zjawiska związane z funkcjonowaniem w grupie: współpraca i rywalizacja. Problematyka psychospołecznych zagrożeń w miejscu pracy, diagnoza stresu w miejscu pracy.

Metody kształcenia

Wykład konwencjonalny, wykład konwersatoryjny, prezentacja multimedialna, praca w grupie, studium przypadku, dyskusja.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Egzamin pisemny  - test na ocenę zawierający pytania otwarte 20 % oraz pytania zamknięte 80% z treści omawianych na wykładach i zawartych literaturze przedmiotu.

Ocena z ćwiczeń: podstawą oceny jest przygotowanie projektu, polegającego na propozycji diagnozy problemu organizacji - ocena projektu; ocena warunkowana jest także aktywnością studentów - indywidualną  (0,05 - 0,1p. ) lub/ i grupową (0,05 - 0,1p), możliwą do zdobycia podczas dyskusji i analizy i omówienia tekstów naukowych. 

Ocenę końcową ustala się na podstawie średniej arytmetycznej ze wszystkich zajęć wchodzących w skład przedmiotu oraz oceny z ewentualnego egzaminu, zgodnie z zasadą:
od 2,55 do 3,24 - dostateczny
od 3,25 do 3,74 - dostateczny plus,
od 3,75 do 4,24 - dobry,
od 4,25 do 4,74 - dobry plus,
od 4,75 - bardzo dobry.
Zgodnie z § 26 pkt 3 Regulaminu Studiów UZ ocena końcowa nie może być niższa od najniższej, ani wyższa od najwyższej z ocen zajęć wchodzących w skład tego przedmiotu. Przy ustalaniu oceny końcowej pod uwagę bierze się także oceny negatywne uzyskane w toku egzaminowania.

Literatura podstawowa

  1. Stocki, R. (2012). Diagnoza organizacji od A do Z. Praktyczny podręcznik diagnozy dla konsultantów, trenerów i menedżerów. Warszawa: Wolters Kluwer.
  2. Hensel, P. (2010). Diagnoza organizacji. Pierwszy krok do uzdrowienia firmy. Gliwice: Helion.
  3. Koźmiński, A.K. (2004), Zarządzanie w warunkach niepewności. Podręcznik dla zaawansowanych. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN.
  4. Kozak, S. (2009). Patologie w środowisku pracy.  Warszawa: Difin.
  5. Terelak, J. (red.). (2007). Stres zawodowy: charakterystyka psychologiczna wybranych zawodów stresowych. Warszawa : Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego.
  6. Sęk, H. (2009). Wypalenie zawodowe. Przyczyny i zapobieganie. Warszawa:  PWN.

Literatura uzupełniająca

  1.   Maslach, Ch., Leiter, M.P., (2011)  [Sęk, H., red. wydania polskiego]. Prawda o wypaleniu zawodowym : co zrobić ze stresem w organizacji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  2. Kłosiński, K. (2000). Racjonalność w procesach społeczno-gospodarczych, [w:] Racjonalność myślenia, decydowanie i działanie, L. Zacher (red.), Warszawa: WSPiZ im. L.Koźmińskiego.
  3. Kieżun, W. (2012). Patologia transformacji. Warszawa: Poltext sp. z o.o.
  4. artykuły naukowe - aktualne, proponowane przez prowadzącego zajęcia

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr inż. Anna Góralewska-Słońska (ostatnia modyfikacja: 24-04-2019 15:58)