SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Trening umiejętności wychowawczych z elementami socjoterapii |
Kod przedmiotu | 14.4-WP-PSChM-TUWzES |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Psychologia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 7 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Występuje w specjalnościach | Psychologia edukacyjna i wychowawcza |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Rozwijanie umiejętności budowania wysokiej jakości relacji interpersonalnych w środowisku pracy. Kształtowanie złożonych umiejętności pracy z jednostką oraz grupą podopiecznych/wychowanków. Wspieranie pozytywnych postaw oraz dążenia do rozwijania własnych mocnych stron w pracy wychowawczej.
Brak
Metaumiejętności i umiejętności specjalne wychowawcy. Model wzorzec wychowawcy. Narzędzia wychowawcy w sytuacjach trudnych: agresja, presja. Narzędzia wychowawcy w sytuacjach wymagających korekcji zachowań.
Socjoterapia jako forma pomocy psychologiczno-pedagogicznej, istota socjoterapii, struktura zajęć socjoterapeutycznych, metody pracy z grupą, dynamika grupy socjoterapeutycznej. Zakresy szczegółowe programów socjoterapeutycznych. Program socjoterapeutyczny dla uczniów z trudnościami adaptacyjnymi, jako pomoc w korygowaniu obrazu własnej osoby u dzieci nieśmiałych, o zaburzonym poczuciu własnej wartości, o charakterze interwencyjno-edukacyjno-profilaktycznym dla dzieci i młodzieży sięgających po środki odurzające, z zakresu form radzenia sobie z napięciami i negatywnymi uczuciami. Szczegółowa analiza procesu grupowego. Podstawowe prawidłowości funkcjonowania grup, komunikacja w grupach, podejmowanie decyzji w grupie, konflikty intra i intergrupowe.
Burza mózgów, debata, dyskusja, praca w grupach, studium przypadku, sesje rozwiązywania problemu.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Na ocenę końcową z przedmiotu składa się ocena aktywności podczas zajęć (20% ) i prezentacji własnego projektu (80%).
Aksman J, Pułka J., Dzieci i młodzież w kręgu oddziaływania mediów i grup rówieśniczych, Kraków 2012.
Corey M., Corey G., Grupy. Zasady i techniki grupowej pomocy psychologicznej, Warszawa 1995.
de Bono E., Sześć myślowych kapeluszy, Gliwice 2008.
Gaś Z., Doskonalący się nauczyciel, Lublin 2001.
Ochmaski M. ,Alternatywne modele kształcenia nauczycieli, Lublin 1995.
Socjoterapia : praca zbiorowa / pod red. Katarzyny Sawickiej. - Warszawa : Kompendium, 2010
Socjoterapia w szkole : krótki poradnik psychologiczny / Jarosław Jagieła. - Kraków : Wydawnictwo Rubikon, 2007
Aksman J., Pułka J., Konteksty wychowania i edukacji a kształcenie nauczycieli w rzeczywistości ponowoczesnej, Kraków 2012.
Szafraniec K., Młodzi 2011, Warszawa 2011.
KORYGOWANIE zaburzeń zachowania dzieci nadpobudliwych psychoruchowo i agresywnych
w grupie socjoterapeutycznej / Małgorzata Dąbrowska, Małgorzata Rozesłaniec. - Toruń : Wydaw. Adam Marszałek, 2004
Jak wychowywać i uczyć dzieci z zaburzeniami zachowania : profilaktyka na co dzień / Aleksandra Karasowska. - Warszawa : Wydawnictwo Edukacyjne PARPA : Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, 2006
Przeciwdziałanie niepożądanym zachowaniom w szkole : program poprawy wzorców zachowania / Deanne A. Crone, Robert H. Horner, Leanne S. Hawken ; [tł. Krzysztof Mazurek]. - Warszawa : Wydawnictwo Edukacyjne Parpamedia : Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, cop. 2009
Zmodyfikowane przez dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 20-03-2024 11:57)