SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Wybrane aspekty rozwoju psychicznego człowieka dorosłego |
Kod przedmiotu | 14.9-WP-PSChM-WARPCzD |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Psychologia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 8 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Występuje w specjalnościach | Psychologia edukacyjna i wychowawcza |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | - | - | Egzamin |
Zapoznanie z wybranymi aspektami rozwoju i funkcjonowania emocjonalnego, społecznego i poznawczego człowieka dorosłego oraz z podstawowymi formami dostępnego wsparcia w sytuacjach kryzysowych.
Wymagana jest podstawowa wiedza z zakresu psychologii ogólnej oraz wiedza z zakresu psychologii rozwoju człowieka w ciągu życia.
Wybrane zagadnienia rozwoju w dorosłości wynikają z podstawowych teorii rozwoju człowieka i wyznaczają tematy związane z zadaniami rozwojowymi, kryzysami psychospołecznymi oraz z kulturowo-społecznymi koncepcjami życia człowieka dorosłego, Odnoszą się one do problemów dotyczących ról pełnionych w dorosłości, ich kontynuacji w toku życia, krzyżowania się ich zakresów oraz uwarunkowań ich zmienności. Ponadto dotyczą podstawowych stylów życia z uwzględnieni różnic indywidualnych i środowiskowych. Akcentowane jest też ukazanie różnic pomiędzy poszczególnymi etapami rozwoju. Jednocześnie ukazana jest rola funkcji poznawczych i rozwoju intelektualnego oraz formy stymulacji oferowanej przez organizacje środowiskowe. Położony jest też nacisk na różnice pomiędzy wczesną, średnią i późną dorosłością. Rozbudowane są biologiczne uwarunkowania zmian w funkcjonowaniu i przybliżone są teorie i szczegółowy opis procesów inwolucji, a także progresywnych zmian w zakresie mądrości i radzenia sobie z problemami życiowymi. Uwzględnione są zjawiska stresu, zwłaszcza w średniej dorosłości (np. problem tzw. Bumerangu, efekt pokolenia sandwichowego) oraz różnic międzypłciowych.
Wykład i dyskusja.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Egzamin testowy
Oleś, P.K. (2015). Psychologia człowieka dorosłego (2015). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
1. Bee, H. (2004). Psychologia rozwoju człowieka. Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo. (fragmenty)
2. Erikson, E. (2002). Dopełniony cykl życia. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.
3. Pietrasiński, Z. (1990). Rozwój człowieka dorosłego. Warszawa: Wiedza Powszechna.
4. Wojciechowska, L. (2005). Teoria dobrostanu w badaniach rozwojowych nad rodziną: dobrostan rodziców w stadium pustego gniazda. Psychologia Rozwojowa, 10, 4, 35-45.
5. Każdorazowo ustalane przez prowadzącego.
Zmodyfikowane przez dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 20-03-2024 13:58)