SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Profilaktyka uzależnień w obszarze edukacji |
Kod przedmiotu | 14.0-WP-PSChM-PUOR |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Psychologia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 8 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Występuje w specjalnościach | Psychologia edukacyjna i wychowawcza |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Celem kursu jest zapoznanie studentów z problematyką uzależnień, ich fenomenologią, epidemiologią, rodzajem szkód, jakie przynoszą, a w szczególności ze sposobami ich zapobiegania i leczenia.
Wiedza z zakresu przedmiotów: psychologii rozwojowej, wychowawczej, klinicznej i społecznej
Zagadnienia związane z psychologią uzależnień: istota, objawy, mechanizmy, konsekwencje.
Uzależnienia : definicje i teorie; pojęcie nałogowych zachowań.
Specyfika uzależnień odo substancji psychoaktywnych.Uzależnienia behawioralne: rodzaje, symptomy, czynniki ryzyka i czynniki ochronne.
Dzieci i młodzież a uzależnienia substancjalne i niesubstancjalne.
Profilaktyka uzależnień – typy profilaktyki i poziomy profilaktyki. Profilaktyka a promocja zdrowia. Ewolucja poglądów na temat profilaktyki uzależnień – konsekwencje praktyczne wynikające z najnowszych badań.
Podstawy prawne działań profilaktycznych w szkole.
Konstruowanie programów profilaktycznych, monitoring i ewaluacja programów profilaktycznych.
Wykład tradycyjny, wykład konwersatoryjny, dyskusja, pogadanka, praca z podręcznikiem
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Zaliczenie odbywa się na podstawie kolokwium zaliczeniowego, pracy kontrolnej (projektowej) i/lub prezentacji.
Cierpiałkowska, L. (red.). (2006). Oblicza współczesnych uzależnień. Poznań
Cierpiałkowska, L., Ziarko, M. (2010). Psychologia uzależnień - alkoholizm. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i profesjonalne.
Woronowicz B.T., Uzależnienia. Geneza, terapia, powrót do zdrowia, Warszawa, 2009,
Ostaszewski K., Skuteczność profilaktyki używania substancji psychoaktywnych, Warszawa, 2003,
Gaś Z. B. (Red.), Profilaktyka uzależnień, WSiP, Warszawa 1993
Gaś Z. B. Szkolny Program Profilaktyki: istota, konstruowanie, ewaluacja,
Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu, Warszawa 2004
Gaś Z. B. (Red.), Badanie zapotrzebowania na profilaktykę w szkole. Poradnik dla
szkolnych liderów profilaktyki, Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu,
Warszawa 2004
Kałdon B., Profilaktyka alkoholowa w szkole, Wydział Nauk Społecznych KUL,
Stalowa Wola 2003
Kamińska-Buśko B. (Red.), Zapobieganie uzależnieniom uczniów, CMPPP MEN,
Warszawa 1997
Klingemann J.I., Horyzonty zmiany zachowania nałogowego w Polsce, Warszawa, 2010,
Cierpiałkowska, L. (2000). Alkoholizm. Przyczyny, leczenie, profilaktyka. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Uzależnienia w praktyce klinicznej. Zagadnienia, Bętkowska- Korpała B (red.), Warszawa, 2009
Strategie rozwiązywania problemów uzależnień, Badora S., Mudrecka J. (red.) , Opole, 2006
Alkohol i narkotyki w życiu polskiej młodzieży dylematy, Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów (red.) , Warszawa, 2002
Oraz inna literatura podawana na bieżąco
Zmodyfikowane przez dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 20-03-2024 12:49)