SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Wstęp do pedagogiki |
Kod przedmiotu | 05.0-WP-PEDP-WPED |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Egzamin |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Ukształtowanie u studentów obrazu pedagogiki jako nauki humanistycznej, empirycznej i społecznej; przekazanie im podstawowych, zintegrowanych w całościowy schemat, wiadomości o rozwoju, socjalizacji, wychowaniu i autoedukacji człowieka; zapoznanie studentów z podstawową wiedzą o świecie zinstytucjonalizowanej edukacji, o praktyce edukacyjnej; doskonalenie umiejętności dostrzegania, analizowania i rozwiązywania problemów edukacyjnych; rozwijanie umiejętności świadomego odbioru i formułowania komunikatów na temat edukacji.
Brak
Wykłady
Pedagogika jako nauka i jako refleksja nad wychowaniem. Pedagogika teoretyczna i praktyczna. Struktura i definiowanie pojęć pedagogicznych. Kryteria klasyfikacji pojęć pedagogicznych. Różnice i podobieństwa znaczeniowe pojęć pedagogicznych. Struktura pedagogiki w Polsce i na świecie (wybrane ujęcia). Wybrane koncepcje współczesnej pedagogiki. Związek pedagogiki z innymi dyscyplinami naukowymi podejmującymi problematykę edukacji. Antropologiczne, ontologiczne, aksjologiczne i epistemologiczne podstawy edukacji. Wyzwania współczesnej pedagogiki z perspektywy antropologii, aksjologii i epistemologii. Ambiwalencja i antynomia we współczesnej pedagogice. Pedagogika i antypedagogika. Pedagogika modernistyczna i postmodernistyczna. Edukacja w perspektywie wertykalnej. Edukacja w perspektywie horyzontalnej. Wartości i cele edukacji. Całościowe ujęcie edukacji – dziesięciościan edukacji /procesy składowe współczesnej edukacji.
Ćwiczenia
Pedagogika jako nauka i refleksja filozoficzna. Wybrane koncepcje współczesnej pedagogiki. Fazy rozwoju współczesnej nauki o wychowaniu. Zasady myślenia i działania pedagogicznego. Wychowanie jako wywieranie pedagogicznego wpływu.
Wykłady – wykład konwencjonalny, wykład problemowy.
Ćwiczenia – metoda tekstu przewodniego, praca z książką, praca w grupach, dyskusja,
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykłady
Egzamin w formie testowej. Studentowi postawione zostaną zarówno pytania o charakterze teoretycznym, jak i praktycznym (analiza tekstu źródłowego). Kryterium ocen: bardzo dobry 91-100%, dobry plus 81-90%, dobry 71-80%, dostateczny plus 61-70%, dostateczny 51-60%.
Ćwiczenia
Test, ocena zgodnie z podanymi progami punktowymi.
Ocena końcowa
Średnia arytmetyczna z oceny z wykładów i ćwiczeń.
Każdorazowo ustalana przez prowadzącego.
Każdorazowo ustalana przez prowadzącego.
Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 16-04-2020 11:23)