SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Zaburzenia czytania i pisania |
Kod przedmiotu | 05.6-WP-PEDP-ZCP |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów z podstawowymi wiadomościami z zakresu terapii pedagogicznej i wybranych elementów metodyki zajęć korekcyjno-kompensacyjnych; kształcenie umiejętności wdrażania wiedzy z zakresu terapii pedagogicznej do praktyki edukacyjnej; zapoznanie z możliwościami współpracy logopedy z nauczycielem specjalista terapii pedagogicznej.
Podstawy pedagogiki i dydaktyki, podstawy psychologii rozwojowej, podstawy psychologii klinicznej, metodyka edukacji wczesnoszkolnej (zwłaszcza metody nauki czytania i pisania).
Wyjaśnienie podstawowych pojęć z zakresu terapii pedagogicznej. Cele, podmiot, przedmiot i formy terapii pedagogicznej. Przyczyny trudności w uczeniu się. Teorie specyficznych trudności w uczeniu się. Symptomy ryzyka dysleksji. Metodyka pracy korekcyjno-kompensacyjnej w oparciu o wybrane metody. Zasady prowadzenia zajęć korekcyjno-kompensacyjnych.
Praca z książką, praca z dokumentem źródłowym, projekt, praca w grupach, klasyczna metoda problemowa, dyskusja.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Ćwiczenia
Na ocenę z ćwiczeń składają się średnia arytmetyczna ocen uzyskanych w trakcie ćwiczeń.
Ocenia końcowa
Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z ćwiczeń.
1. Bogdanowicz M., Psychologia kliniczna dziecka w wieku przedszkolnym, Warszawa 1991.
2. Brejnak W., Zabłocki K.J., Dysleksja w teorii i praktyce, Warszawa 1998.
3. Czajkowska I., Herda K., Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole, Warszawa 1998.
4. Kaja B., Zarys terapii dziecka, Bydgoszcz 1998.
5. Logopedia: pytania i odpowiedzi, T. II, Opole 2003.
6. Szurmiak M., Podstawy reedukacji uczniów z trudnościami w czytaniu i pisaniu, Warszawa 1987.
1. Bogdanowicz M., Trudności w pisaniu u dzieci, Gdańsk 1983.
2. Nartowska H., Opóźnienia i dysharmonie rozwoju psychomotorycznego dziecka, Warszawa 1980.
Przedmiot obowiązkowy tylko dla studentów specjalności logopedia i język migowy.
Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 29-04-2019 08:26)