SylabUZ

Generate PDF for this page

Introduction to care and education practice in educational institutions - course description

General information
Course name Introduction to care and education practice in educational institutions
Course ID 05.0-WP-PEDP-WPrOW
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogy
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2019/2020
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Elżbieta Turska
  • dr Krzysztof Zajdel
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Tutorial 30 2 18 1,2 Credit with grade

Aim of the course

Celem praktyki jest zapoznanie z różnymi rodzajami działań opiekuńczo-wychowawczych podejmowanych w placówkach oświatowych i oświatowo-wychowawczych, a także z ich dokumentacją (m.in.: planem pracy, dziennikiem zajęć, obowiązującym regulaminem i procedurami) organizacją i praktycznym funkcjonowaniem.  Ma ona także uświadomić specyfikę wykorzystywanych w placówkach oświatowych metod i form pracy opiekuńczo-wychowawczej, rolę wychowawcy w modelowaniu postaw i zachowań wychowanków. Zgromadzony materiał obserwacyjny ma służyć studentom do rozwijania refleksji pedagogicznej, świadomego rozwijania własnych postaw wychowawczych i opiekuńczych. Celem praktyki jest także wdrożenie do działań opiekuńczo-wychowawczych.

Prerequisites

Wiedza z przedmiotów z zakresu podstaw pedagogiki i psychologii (w szczególności pedagogiki opiekuńczej, psychologii rozwojowej, niedostosowania społecznego, pedagogiki rodziny (pedagogiki społecznej, socjologii rodziny).

Scope

Zapoznanie ze specyfiką funkcjonowania wybranej placówki oświatowej. Poznanie planu pracy placówki, planu realizowanych działań opiekuńczo-wychowawczych. Zapoznanie z dokumentacją niezbędną w pracy danej placówki. Poznanie zasad planowania pracy opiekuńczo-wychowawczej w placówce oświatowej oraz specyfiki stosowanych metod i form pracy, a także indywidualnych programów pracy wychowawczej. Hospitacja zajęć prowadzonych przez opiekuna praktyki oraz dokumentowanie obserwacji, zwrócenie uwagi na rolę wychowawcy w modelowaniu postaw i zachowań wychowanków. Wdrożenie w działania opiekuńczo-wychowawcze  realizowane w placówce, rozwijanie zainteresowań i aktywności uczniów. Zapoznanie z metodami i formami współpracy ze środowiskiem lokalnym.

Teaching methods

Obserwacja, obserwacja uczestnicząca, analiza dokumentów.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Praktyki

Warunkiem zaliczenia praktyki jest udział w zajęciach organizowanych pod nadzorem opiekuna praktyki, rozliczenie z organizatorem całości niezbędnej dokumentacji oraz przedstawienie opinii wystawionej przez opiekuna, która zawiera opisową i liczbową ocenę działań studenta.

Ocena końcowa

Ocenę końcowa stanowi ocena z praktyki.

Recommended reading

  1. Aktualne akty prawne dotyczące pracy opiekuńczo - wychowawczej w instytucjach systemu oświatowego.
  2. Gajewska G., Doliński A. (2007). Teoretyczno-metodyczne aspekty warsztatu pracy pedagoga: scenariusze zajęć wychowawczych, T. 1, Zielona Góra.
  3. Gajewska G., Gajewska J. (2012). Współpraca z rodzicami. Wskazówki, programy, scenariusze spotkań. Tom 1, Zielona Góra.
  4. Gajewska G., Szczęsna A., Turska E. (2009). Teoretyczno-metodyczne podstawy opieki i wychowania w internacie i bursie szkolnej: scenariusze spotkań wychowawczych z młodzieżą, T. 11, Zielona Góra.
  5. Gajewska G., Turska E. (2011). Teoretyczno-metodyczne aspekty opieki i wychowania w świetlicy. Scenariusze spotkań, programy. Tom 12, Zielona Góra
  6. Sałasiński M., Badziukiewicz B. (2003). Vademecum pedagoga szkolnego, Warszawa.
  7. Każdorazowo uaktualniana, ustalana i przekazywana przez prowadzącego.

Further reading

  1. Gajewska G. (2009). Pedagogika opiekuńcza: elementy metodyki, Zielona Góra.
  2. Gajewska G., Szczęsna A., Turska E., Teoretyczno-metodyczne podstawy warsztatu wychowawcy kolonii: scenariusze zajęć wychowawczych, programy kolonii, półkolonii, obozów, biwaków, T. 10, Zielona Góra 2008.
  3. Górnicka B. (2015). Metodyka pracy opiekuńczo -wychowawczej – wybrane zagadnienia. Podręcznik akademicki. Opole.
  4. Pery A., Kmita D. (2014). Świetlica –szkolną przestrzenią czasu wolnego. Funkcjonowanie świetlic szkolnych. Poradnik dla gmin i dyrektorów szkół. Warszawa.
  5. Czasopismo „Świetlica w Szkole”.
  6. Każdorazowo uaktualniana, ustalana i przekazywana przez prowadzącego.

Notes


Modified by dr Elżbieta Turska (last modification: 12-11-2019 14:01)