Przygotowanie studentów do samodzielnej pracy w ramach seminarium dyplomowego. Przygotowanie do dokonywania wyboru literatury przedmiotu, pracy ze źródłami i literaturą naukową. Przygotowanie do redagowania tekstów naukowych.
Prerequisites
Brak
Scope
Inspiracje dotyczące wyboru tematu opracowania i przedmiotu badań w obszarze pedagogiki i wybranej specjalności, tzn. pedagogiki opiekuńczo - wychowawczej i profilaktyki.
Teoretyczne uzasadnianie problemów badawczych.
Znaczenie osobistych zainteresowań poznawczych, doświadczeń życiowych i wcześniejszych obserwacji w ustalaniu tematyki badań.
Problemy praktyczne i problemy naukowe. Temat opracowania vs problemy badawcze. Błędy w formułowaniu problemów badawczych.
Przegląd źródeł i literatury naukowej w odniesieniu do wybranej tematyki badań, ocena przydatności źródeł i ich selekcja.
Analiza wyników badań dostępnych w piśmiennictwie naukowym w odniesieniu do przyjętego tematu badań i problemów badawczych.
Kwerendy, ich rodzaje i możliwości wykorzystania w pracy naukowej.
Język i styl pracy naukowej. Praca z tekstem naukowym, redagowanie i układ tekstu. Rodzaje przypisów i ich stosowanie.
Struktura opracowania. Przygotowanie planu pracy.
Etyka w pracy naukowej. Plagiat jako przejaw nieuczciwości.
Teaching methods
Wykład problemowy, dyskusja, metoda grupowa, praca z materiałem źródłowym, metody oparte na działaniu praktycznym, metoda projektów.
Learning outcomes and methods of theirs verification
Outcome description
Outcome symbols
Methods of verification
The class form
Assignment conditions
Zajęcia z przedmiotu kończą się zaliczeniem z oceną. Ocenie podlegają projekt pracy, w szczególności odwołania do literatury przedmiotu, struktura pracy. Elementem oceny jest udział studenta w dyskusji, forma wypowiedzi ustnej.
Szczegółowe warunki oceny ustala prowadzący proseminarium na danej specjalności na pierwszych zajęciach.
Recommended reading
Babbie E., Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2003.
Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Kraków 2007.
Pilch T., Bauman T., Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Warszawa 2001.
Literatura przedmiotu związana z wybraną tematyką w ramach zagadnień badawczych studiowanej specjalności: pedagogiki opiekuńczo - wychowawczej i profilaktyki.
Każdorazowo uaktualniana i przekazywana przez prowadzącego
Further reading
Rubacha K., Metodologia badań nad edukacją, Warszawa 2008.
Sztumski J., Wstęp do metod i technik badań społecznych, Katowice 1995.
Frankfort-Nachmias Ch. i Nachmias D., Metody badawcze w naukach społecznych, Poznań 2001.
Kubinowski D., Jakościowe badania pedagogiczne: filozofia – metodyka – ewaluacja, Lublin 2010.
Literatura przedmiotu związana z wybraną tematyką w ramach zagadnień badawczych studiowanej specjalności: pedagogiki opiekuńczo - wychowawczej i profilaktyki.
Każdorazowo uaktualniana i przekazywana przez prowadzącego.
Notes
Modified by dr Jarosław Wagner (last modification: 29-04-2019 09:59)