SylabUZ

Generate PDF for this page

Proseminar - course description

General information
Course name Proseminar
Course ID 05.0-WP-PEDP-PROS
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogy
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2019/2020
Course information
Semester 4
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Grażyna Miłkowska, prof. UZ
  • dr hab. Grażyna Gajewska, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Seminar 30 2 18 1,2 Credit with grade

Aim of the course

Przygotowanie studentów do samodzielnej pracy w ramach seminarium dyplomowego. Przygotowanie do dokonywania wyboru literatury przedmiotu, pracy ze źródłami i literaturą naukową. Przygotowanie do redagowania tekstów naukowych.

Prerequisites

Brak

Scope

  • Inspiracje dotyczące wyboru tematu opracowania i przedmiotu badań w obszarze pedagogiki i wybranej specjalności, tzn. pedagogiki opiekuńczo - wychowawczej i profilaktyki. 
  • Teoretyczne uzasadnianie problemów badawczych.
  • Znaczenie osobistych zainteresowań poznawczych, doświadczeń życiowych i wcześniejszych obserwacji w ustalaniu tematyki badań.
  • Problemy praktyczne i problemy naukowe. Temat opracowania vs problemy badawcze. Błędy w formułowaniu problemów badawczych.
  • Przegląd źródeł i literatury naukowej w odniesieniu do wybranej tematyki badań, ocena przydatności źródeł i ich selekcja.
  • Analiza wyników badań dostępnych w piśmiennictwie naukowym w odniesieniu do przyjętego tematu badań i problemów badawczych.
  • Kwerendy, ich rodzaje i możliwości wykorzystania w pracy naukowej.
  • Język i styl pracy naukowej. Praca z tekstem naukowym, redagowanie i układ tekstu. Rodzaje przypisów i ich stosowanie.
  • Struktura opracowania. Przygotowanie planu pracy.
  • Etyka w pracy naukowej. Plagiat jako przejaw nieuczciwości.

Teaching methods

Wykład problemowy, dyskusja, metoda grupowa, praca z materiałem źródłowym, metody oparte na działaniu praktycznym, metoda projektów.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Zajęcia z przedmiotu kończą się zaliczeniem z oceną. Ocenie podlegają projekt pracy, w szczególności odwołania do literatury przedmiotu, struktura pracy.  Elementem oceny jest udział studenta w dyskusji, forma wypowiedzi ustnej.

Szczegółowe warunki oceny ustala prowadzący proseminarium na danej specjalności na pierwszych zajęciach.

Recommended reading

  1. Babbie E., Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2003.
  2. Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Kraków 2007.
  3. Pilch T., Bauman T., Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe,    Warszawa 2001.
  4. Literatura przedmiotu związana z wybraną tematyką w ramach zagadnień badawczych studiowanej specjalności: pedagogiki opiekuńczo - wychowawczej i profilaktyki.

Każdorazowo uaktualniana i przekazywana przez prowadzącego

Further reading

  1. Rubacha K., Metodologia badań nad edukacją, Warszawa 2008.
  2. Sztumski J., Wstęp do metod i technik badań społecznych, Katowice 1995.
  3. Frankfort-Nachmias Ch. i Nachmias D., Metody badawcze w naukach społecznych, Poznań 2001.
  4. Kubinowski D., Jakościowe badania pedagogiczne: filozofia – metodyka – ewaluacja, Lublin 2010.
  5. Literatura przedmiotu związana z wybraną tematyką w ramach zagadnień badawczych studiowanej specjalności: pedagogiki opiekuńczo - wychowawczej i profilaktyki.

Każdorazowo uaktualniana i przekazywana przez prowadzącego.

Notes


Modified by dr Jarosław Wagner (last modification: 29-04-2019 09:59)