Zapoznanie studentów z poziomami profilaktyki logopedycznej. Przygotowanie do działań praktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń zdolności komunikacyjnej u dzieci i dorosłych.
Wymagania wstępne
Wiedza z zakresu rozwoju rozwój mowy i języka. Znajomość typologii zaburzeń mowy. Istota, rodzaje, przyczyny, metody diagnozy i terapii zaburzeń komunikacji językowej.
Zakres tematyczny
Wykłady
Podstawy działań profilaktyczno-wspomagających
Wyjaśnienia terminologiczne.
Poziomy profilaktyki logopedycznej.
Rozwój zainteresowania profilaktyką zaburzeń mowy w Polsce i na świecie.
Przykłady działań promujących zdrowy tryb życia i utrwalanie prawidłowych nawyków w zakresie komunikacji językowej.
Ćwiczenia
Profilaktyka logopedyczna w środowisku dziecka
Profilaktyka pierwszorzędowa: profilaktyka niespecyficzna (przykłady polityki informacyjnej w Polsce i na świecie), profilaktyka specyficzna (tworzenie optymalnych warunków, profilaktyczne ćwiczenia logopedyczne – ćwiczenia przygotowawczo-profilaktyczne, ćwiczenia ortofoniczne, ćwiczenia logorytmiczne, ćwiczenia metajęzykowe).
Profilaktyka drugorzędowa – zasady prowadzenia badań przesiewowych w przedszkolach i szkołach podstawowych. Istota i przykłady zadań zawodowych logopedy związane z profilaktyką trzeciorzędową.
Metody kształcenia
Wykłady – wykład tradycyjny.
Ćwiczenia – metoda projektu, praca z materiałami źródłowymi, praca w grupach, klasyczna metoda problemowa, burza mózgów, dyskusja.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Ćwiczenia
Na ocenę z ćwiczeń składają się wyniki osiągnięte na kolokwiach (50%), ocena z projektu (50%).
Wykłady
Kolokwium pisemne z problematyki wykładów.
Ocena końcowa
Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z ćwiczeń (50%) i z wykładu (50%). Warunkiem zaliczenia przedmiotu są pozytywne oceny z ćwiczeń i wykładu.
Literatura podstawowa
Gunia G., Lechta V., Wprowadzenie do logopedii, Kraków 2013.
Profilaktyka logopedyczna w praktyce edukacyjnej, T. I-II, Katowice 2012, 2013.
Skorek E.M., Ćwiczenia przygotowawczo-profilaktyczne: rodzaje i możliwości zastosowania u dzieci w wieku przedszkolnym, [w:] Komunikacja, zaburzenia, terapia, red. E.M. Skorek, K.B. Kochan, Zielona Góra 2014.
Literatura uzupełniająca
Opieka logopedyczna od poczęcia, red. B. Rocławski, Gdańsk 1998.
Sachajska E., Uczymy poprawnej wymowy, Warszawa 1989.
Skorek E.M., 100 tekstów do ćwiczeń logopedycznych, Gdańsk, 2005.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 09-11-2019 10:28)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.