SylabUZ

Generate PDF for this page

Interpersonal Skills - course description

General information
Course name Interpersonal Skills
Course ID 05.9-WP-ARTEP-UINP
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Arteterapia
Education profile practical
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2019/2020
Course information
Semester 5
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • mgr Maria Żochowska
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

Dostarczenie studentom podstawowej wiedzy z zakresu relacji interpersonalnych. Kształtowanie kompetencji społecznych i uwrażliwienie na znaczenie relacji oraz profesjonalizmu w kontakcie z drugim człowiekiem. Uświadomienie poziomu własnej wiedzy i zdolności w obrębie poruszanej tematyki. Opanowanie umiejętności do prowadzenia efektywnej i swobodnej komunikacji, rozpoznawania barier komunikacyjnych, stosowania odpowiednich narzędzi oraz skutecznego przekazywania informacji. Rozwijanie umiejętności pracy w grupie i kreowania odpowiednich relacji interpersonalnych.

Prerequisites

Brak

Scope

Umiejętności interpersonalne – definicja i znaczenie w relacjach społecznych. Model komunikacji interpersonalnej oraz zasady skutecznej komunikacji werbalnej i niewerbalnej. Bariery komunikacyjne oraz aktywne słuchanie. Umiejętności inter- i intrapersonalne w rozwoju samoświadomości. Wybrane techniki asertywnej komunikacji i komunikat typu „JA”. Komunikacja w obszarze emocji. Informacja zwrotna oraz umiejętność różnicowania pomiędzy interpretacją i opinią a faktami i zachowaniami. Zespół i praca zespołowa oraz role grupowe.

Teaching methods

Metody ekspresyjne, inscenizacja, symulacja, praca indywidualna i w grupach, dyskusja

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Zaliczenie z oceną – ocena końcowa na podstawie punktów cząstkowych uzyskanych w wyniku indywidualnej aktywności studenta (student za jednorazową aktywność może uzyskać 0,1p. do 0,2p.), jak również, na podstawie aktywnego uczestnictwa studenta w pracy zespołowej (student za jednorazową aktywność może uzyskać 0,1p.), a także z prezentacji ustnej, wybranego przez studenta tematu odnoszącego się do poruszanej tematyki, ocenianej w skali 0,1 do 0,4 (w zależności od stopnia atrakcyjności wystąpienia mierzonego oceną opartą na wcześniej podanych kryteriach). Podstawę oceny stanowi ocena punktowa wynikająca ze sprawdzenia poziomu wiedzy teoretycznej studenta (pytania zostają sformułowane w oparciu o zagadnienia omawiane na Ćwiczeniach) – kolokwium w formie pisemnej, w celu otrzymania pozytywnej oceny student powinien zdobyć minimum 60% punktów. Studentowi po pozytywnym zaliczeniu testu do oceny końcowej doliczane są punkty z aktywności i wystąpienia. Suma punktów z testu oraz aktywności stanowi ocenę końcową z przedmiotu (bardzo dobry 5,0 – 4,65; dobry plus 4,64 – 4,25; dobry 4,24 – 3,75, dostateczny plus 3,74 – 3,35; dostateczny 3,34 – 3,0).

Recommended reading

1.      Król-Fijewska M., Stanowczo, łagodnie, bez lęku, Warszawa 2007.

2.      Kozyra B., Komunikacja bez barier, Warszawa 2008.

3.      McKay M., Davis M., Fanning P., Sztuka skutecznego porozumiewania się, Gdańsk 2001.

4.      Nęcki Z., Komunikacja międzyludzka, Kraków 2000.

5.      Plummer D. M., Jak kształtować umiejętności społeczne, Warszawa 2010.

6.      Stewart J., Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej, Warszawa 2005.

 

Further reading

1.      Adler R.B., Rosenfeld L.B, Proctor R.F., Relacje interpersonalne. Proces porozumiewania się, Poznań 2002.

2.      Argyle M., Psychologia stosunków międzyludzkich, Warszawa 2002

3.      Cialdinini R.B., Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2004

4.      Cooper P.J., Sprawne porozumiewanie się, Warszawa 1994.

5.      Deutsch M., Coleman P.T., Rozwiązywanie konfliktów. Teoria i praktyka, Kraków 2005.

6.      Król-Fijewska M., Trening asertywności, Warszawa 1992.

Notes


Modified by mgr Maria Żochowska (last modification: 29-04-2019 23:50)