SylabUZ

Generate PDF for this page

Praktyka arteterapeutyczna śródroczna II - course description

General information
Course name Praktyka arteterapeutyczna śródroczna II
Course ID 05.9-WP-ARTEP-PAŚ2
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Arteterapia
Education profile practical
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2019/2020
Course information
Semester 5
ECTS credits to win 1
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • mgr Maria Żochowska
  • dr Urszula Gembara
  • mgr Joanna Hadzicka
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Practical training 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

1.      Rozwinięcie umiejętności studenta w zakresie wykorzystania różnych dziedzin sztuki w praktyce terapeutycznej i projektowania etapów pracy twórczej.

2.      Zwiększenie świadomości studenta w zakresie roli i znaczenia sztuki w obszarze działań terapeutycznych

3.      Zwiększenie wrażliwości studenta na potrzeby osób wymagających wsparcia opieki, terapii

4.      Zwiększenie umiejętności studenta w zakresie nawiązywania i utrzymywania kontaktu z osobami wymagającymi wsparcia. Doskonalenie komunikacji interpersonalnej.

5.      Próby zastosowania alternatywnych form komunikacji przez sztukę z podopiecznymi instytucji/placówek, w których odbędzie się praktyka

6.      Umiejętność praktycznego zastosowania wiedzy w zakresie diagnozy zaburzeń, specjalnych potrzeb i dysfunkcji osób wymagających wsparcia

Prerequisites

Wiedza z zakresu pedagogiki ogólnej, psychologii ogólnej, szkół psychoterapii, psychopatologii, psychologii rozwoju człowieka w ciągu życia,. Umiejętności z zakresu warsztatu teatralnego/ sztuk wizualnych

Scope

Praktyka arteterapeutyczna śródroczna obejmuje 90 godzin podzielonych na semestr 4,5 i 6 studiów arteterapia.

W 4 semestrze praktyki student zobligowany jest do zaznajomienia się z placówką w której odbywa praktykę: pracownikami, metodami pracy oraz ze specyfiką podopiecznych placówki w zakresie ich dysfunkcji, problemów i kontekstu ich życia, w tym funkcjonowania społecznego. W czasie trwania praktyki arteterapeutycznej śródrocznej (w 4 semestrze). student hospituje zajęcia terapeutów, bierze czynny udział w realizacji działań twórczych- doskonaląc swój warsztat, dokonując obserwacji zachowań uczestników. Student podejmuje działania w zakresie optymalizacji kontaktów interpersonalnych, rejestruje bariery i utrudnienia w komunikacji z podopiecznymi.

W semestrze 5 w trakcie praktyki arteterapeutycznej śródrocznej, student podejmuje się diagnozowania uczestników/ podopiecznych w aspekcie ich funkcjonowania emocjonalnego, intelektualnego i społecznego. Student porządkuje swoją wiedzę dotyczącą specyfiki arteterapii stosowanej w kontekście przezwyciężania trudności rozwojowych i innych występujących u osób/ podopiecznych instytucji. Doskonali umiejętność optymalizowania kontaktu interpersonalnego/ terapetycznego z podopiecznymi.

 W semestrze 6 praktyki arteterapeutycznej śródrocznej, student wykorzystując inspirację artystyczną pochodzącą z różnych dziedzin sztuki, projektuje i animuje działania w grupie stosując techniki plastyczne, malarskie, teatralne, choreograficzne.

Teaching methods

Metody aktywizujące: zadanie projektowe, warsztat, dyskusja dydaktyczna, burza mózgów, techniki dramowe.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Zaliczenia praktyk dokonuje koordynator praktyk. Ocena końcowa stanowi średnią ważoną z oceny projektu (dokonanej przez koordynatora praktyki), oceny z wykonanej diagnozy dla 2 podopiecznych i ocen wystawianych przez poszczególnych opiekunów praktyk w instytucjach, w oparciu o następujące kryteria:

a.      uczestnictwo w działaniach aranżowanych przez opiekuna praktyki,

b.      postawa zawodowa (etyczna oraz wykazane umiejętności osobiste i zawodowe),

c.      wykonanie wymaganego pensum godzin,

d.      terminowe opracowanie zlecanej dokumentacji,

e.      staranne prowadzenie notatek i zapisów,

f.       przestrzeganie uregulowań i wymogów placówki (instytucji). 

Recommended reading

1.      Specjalna oferta szkoły? Czyli warsztaty arteterapeutyczne dla uczniów, rodziców i nauczycieli. w: (red) Komunikacja społeczna w perspektywie dylematów współczesnej edukacji, red. Kazimierz Czerwiński, Anna Knocińska, Anita Stefańska, Wydawnictwo Adam Marszałek Toruń 2012

Further reading

1.       Arteterapia. Znaczenie arteterapii w psychiatrii polskiej, 2000: (red.) A. Gmitrowicz, W. Karolak, PK InSEA, Łódź.

2.       Handford O., Karolak W., 2008: Zabawa (z) przedmiotami w twórczym samorozwoju i arteterapii, Wyd. WSHE, Łódź

Notes


Modified by mgr Maria Żochowska (last modification: 30-04-2019 00:03)