Celem przedmiotu jest charakterystyka tekstu narracyjnego, wskazanie narzędzi służących do jego analizy, procesów składających się na komponowanie opowieści oraz wykształcenie podstawowych umiejętności z zakresu tworzenia tekstów.
Wymagania wstępne
brak
Zakres tematyczny
Omówione zostaną podstawowe pojęcia służące do analizy i komponowania tekstu narracyjnego:
elementy służące do budowania fabuł: zdarzenia, postaci, czas, przestrzeń;
procesy składające się na komponowanie opowieści: układanie zdarzeń w sekwencje; przydział czasu poszczególnym elementom fabuły; wyposażenie bohaterów w cechy charakterystyczne; powiązanie postaci, wydarzeń, miejsca i czasu; wybór punktu widzenia, z jakiego poszczególne elementy mogą być przedstawione;
narrator i narracja.
Metody kształcenia
opis wyjaśniający, praca z tekstem literackim, ćwiczenia analityczne, zadania pisarskie
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
obecność, aktywność, zaliczenie prac pisemnych i testu końcowego
Literatura podstawowa
Bal Mieke, Narratologia. Wprowadzenie do teorii narracji, Kraków 2012.
Bartoszyński Kazimierz, Problem konstrukcji czasu w utworach epickich, w: Problemy teorii literatury. Seria 2, wyb. H. Markiewicz, Wrocław 1976.
Bartoszyński Kazimierz, O badaniach układów fabularnych, „Pamiętnik Literacki” 1976, z. 1.
Głowiński Michał, Prace wybrane, t. II: Narracje literackie i nieliterackie, Kraków 1997.
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.