SylabUZ

Generate PDF for this page

Metodyka edukacji plastycznej - course description

General information
Course name Metodyka edukacji plastycznej
Course ID 05.2-WP-EPiW-WyPT
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pre-school and early-school education
Education profile academic
Level of studies Postgraduate studies
Beginning semester winter term 2019/2020
Head faculty Faculty of Social Sciences
Course information
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Patrycja Wilczek-Sterna
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture - - 5
(including as e-learning)
0,33
(including as e-learning)
Credit
Class - - 15
(including as e-learning)
1
(including as e-learning)
Credit with grade

Aim of the course

  • Zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami i przykładami zaczerpniętymi z obszaru sztuk wizualnych oraz przybliżenie technik plastycznych;
  • Rozwijanie myślenia twórczego i umiejętności manualnych;
  • Nauka analizy i wyciągania wniosków na podstawie powstałych prac i przykładów zrealizowanych warsztatów twórczych.

Prerequisites

Wiedza zawarta w programie nauczania przedmiotu plastyka w szkołach podstawowych i gimnazjalnych.

Scope

     1. Wprowadzenie do problematyki przedmiotu – problem linii, kreski, plamy, barwy, proporcji, akcentu i symboliki barw;

     2. Kompozycje liternicze – podstawowe informacje na temat typografii tekstu i projektowania graficznego;

     3. Opracowanie własnego logo;

     4. Zapoznanie z techniką grafiki warsztatowej – szablonem;

     5. Opracowanie projektu z dziedziny sztuki użytkowej – aplikacje na koszulkach;

     6. Symetria osiowa – wycinanka łowicka;

     7. Płaskorzeźba – formy wykonane z masy solnej (ozdoby świąteczne);

     8. Ekspresja i emocje wyrażane poprzez sztukę – przykłady i założenia sztuki abstrakcyjnej (prace wykonane techniką pasteli olejnych);

     9. Nauka kadrowania, komponowania, oprawiania i eksponowania prac plastycznych;

     10. Warsztaty twórcze – przykłady autorskich scenariuszy omówione przez prowadzącego;

     11.  Propozycje scenariuszy opracowane przez studentów – wykorzystanie w kreatywny sposób technik plastycznych do prowadzenia zajęć z dziećmi i młodzieżą.

Teaching methods

Wykład problemowy, ćwiczenia praktyczne, opis, burza mózgów, pogadanki, dyskusje.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Aktywne uczestnictwo w zajęciach, przygotowanie do zajęć niezbędnych materiałów, pozytywna ocena z prezentacji i omówienia prac, pozytywna ocena wypowiedzi ustnej na temat podstawowych terminów i zagadnień plastycznych.

Recommended reading

1.      W. Karolak, Sztuka jako zabawa – zabawa jako sztuka, Wydawnictwo CODN, Warszawa 1998.

2.      Stefan Szuman, Sztuka dziecka, Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1990.

3.     Anna Trojanowska, Dziecko i plastyka, Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1983.

Further reading

1.      Eugeniusz Józefowski, Książka o książkach, Wydawnictwo Uczelniane Wyższej Szkoły Pedagogicznej im. Tadeusza Kotarbińskiego, Zielona Góra 1999

2.     Edward Nęcka, Trening twórczości, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 1998.

3.     Warsztaty edukacji twórczej, pod red. Elżbiety Olinkiewicz i Ewy Repsch, Wydawnictwo Europa, Wrocław 2001.

Notes


Modified by dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ (last modification: 20-05-2019 20:39)