SylabUZ
Course name | Metodyka edukacji plastycznej |
Course ID | 05.2-WP-EPiW-WyPT |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Pre-school and early-school education |
Education profile | academic |
Level of studies | Postgraduate studies |
Beginning semester | winter term 2019/2020 |
Head faculty | Faculty of Social Sciences |
ECTS credits to win | 2 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Lecture | - | - | 5 (including as e-learning) |
0,33 (including as e-learning) |
Credit |
Class | - | - | 15 (including as e-learning) |
1 (including as e-learning) |
Credit with grade |
Wiedza zawarta w programie nauczania przedmiotu plastyka w szkołach podstawowych i gimnazjalnych.
1. Wprowadzenie do problematyki przedmiotu – problem linii, kreski, plamy, barwy, proporcji, akcentu i symboliki barw;
2. Kompozycje liternicze – podstawowe informacje na temat typografii tekstu i projektowania graficznego;
3. Opracowanie własnego logo;
4. Zapoznanie z techniką grafiki warsztatowej – szablonem;
5. Opracowanie projektu z dziedziny sztuki użytkowej – aplikacje na koszulkach;
6. Symetria osiowa – wycinanka łowicka;
7. Płaskorzeźba – formy wykonane z masy solnej (ozdoby świąteczne);
8. Ekspresja i emocje wyrażane poprzez sztukę – przykłady i założenia sztuki abstrakcyjnej (prace wykonane techniką pasteli olejnych);
9. Nauka kadrowania, komponowania, oprawiania i eksponowania prac plastycznych;
10. Warsztaty twórcze – przykłady autorskich scenariuszy omówione przez prowadzącego;
11. Propozycje scenariuszy opracowane przez studentów – wykorzystanie w kreatywny sposób technik plastycznych do prowadzenia zajęć z dziećmi i młodzieżą.
Wykład problemowy, ćwiczenia praktyczne, opis, burza mózgów, pogadanki, dyskusje.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Aktywne uczestnictwo w zajęciach, przygotowanie do zajęć niezbędnych materiałów, pozytywna ocena z prezentacji i omówienia prac, pozytywna ocena wypowiedzi ustnej na temat podstawowych terminów i zagadnień plastycznych.
1. W. Karolak, Sztuka jako zabawa – zabawa jako sztuka, Wydawnictwo CODN, Warszawa 1998.
2. Stefan Szuman, Sztuka dziecka, Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1990.
3. Anna Trojanowska, Dziecko i plastyka, Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1983.
1. Eugeniusz Józefowski, Książka o książkach, Wydawnictwo Uczelniane Wyższej Szkoły Pedagogicznej im. Tadeusza Kotarbińskiego, Zielona Góra 1999
2. Edward Nęcka, Trening twórczości, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 1998.
3. Warsztaty edukacji twórczej, pod red. Elżbiety Olinkiewicz i Ewy Repsch, Wydawnictwo Europa, Wrocław 2001.
Modified by dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ (last modification: 20-05-2019 20:39)