SylabUZ
Course name | Przygotowanie z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy |
Course ID | 05.0-WP-SP-KP-BHP |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Pedagogical qualifications |
Education profile | academic |
Level of studies | Postgraduate studies |
Beginning semester | winter term 2019/2020 |
Semester | 1 |
ECTS credits to win | 1 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Class | - | - | 5 (including as e-learning) |
0,33 (including as e-learning) |
Credit |
1. Celem w zakresie wiedzy jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami, celami i zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ergonomii na stanowiskach pracy.
2. Celem w zakresie umiejętności jest nauczenie studenta reagowania w określonych sytuacjach oraz określenia bezpiecznych warunków pracy m.in. uwarunkowań prawnych bezpieczeństwa w szkole i placówce oświatowej i wynikających z nich konsekwencji.
Podstawowe wiadomości z nauk technicznych, na poziomie szkoły średniej.
Bezpieczeństwo i Higiena Pracy (BHP): rys historyczny, akty prawne w tym ustawy, rozporządzenia, podstawowe definicje, organy nadzoru nad warunkami pracy: prawo pracy i techniczne bezpieczeństwo pracy. Wykroczenia przeciwko prawom pracownika. Bezpieczeństwo podczas wycieczek i zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych. BHP pracy w zakładach. Podstawowe zasady udzielania pierwszej pomocy. Środowisko pracy. Oświetlenie. Wentylacja. Hałas. Zapylenie. Czynniki szkodliwe i niebezpieczne. Szkolenia pracowników w dziedzinie bhp. Profilaktyczne badania lekarskie. Wypadki przy pracy i choroby zawodowe. Środki ochrony indywidualnej i zbiorowej, odzież ochronna. Sygnały alarmowe. Znaki ostrzegawcze, oznakowanie, barwy. Ergonomia na stanowiskach pracy.
Wykład konwencjonalny z elementami dyskusji z prezentacją slajdów i prezentacją multimedialną, praca z dokumentem źródłowym, praca w grupach, metoda problemowa (rozwiązywanie kazusów), dyskusja, ćwiczenia praktyczne
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
umiejętność rozwiązywania kazusów, analizowanie dokumentów prawnych
1. Jucha F.; Bieś B.: Poradnik BHP dyrektora szkoły, Wyd. MEN, Warszawa 1998
2. Rączkowski B., BHP w praktyce, wydanie XVII, 2018
Ustawa Kodeks Pracy. Rozporządzenia MEN dotyczące różnych dziedzin życia szkoły.
Brak
Modified by dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (last modification: 27-01-2020 13:46)