SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Emisja i higiena głosu |
Kod przedmiotu | 12.9-WL-LOiK-EHG |
Wydział | Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu |
Kierunek | Logopedia ogólna i kliniczna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | podyplomowe |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2018/2019 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | - | - | 20 (w tym jako e-learning) |
1,33 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest wyposażenie słuchaczy w umiejętności i kompetencje świadomego tworzenia i wykorzystania własnego głosu poprzez praktyczne wyćwiczenie prawidłowego toru oddechowego w trakcie mówienia, uświadomienie zasad optymalnej emisji głosu, zapoznanie z podstawowymi pojęciami związanymi z emisją głosu oraz rehabilitacją głosu u osób z dysfonią.
Medyczne podstawy logopedii.
Generowanie mowy w centralnym ośrodku nerwowym i przesyłanie mowy – emisja. Zasady higieny głosu. Ćwiczenia relaksacyjne – opanowanie tremy i napięć mięśniowych w krtani. Udział narządów zmysłów w tworzeniu mowy. Ćwiczenia oddechowe. Tory oddechowe, udział przepony. Ćwiczenia dykcyjne. Ćwiczenia usprawniające pracę rezonatorów. Emisja głosu u osób zawodowo pracujących głosem. Rehabilitacja głosu u osób z dysfonią.
Ćwiczenia – asymilacji wiedzy, pokaz, autoprezentacja, studium przypadków.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Ćwiczenia – zaliczenie z oceną na podstawie sprawdzianów pisemnych (50%), autoprezentacji (25%), pracy pisemnej – studium przypadku (25%).
Kataryńczuk-Mania L., Kowalkowska I., red., Profilaktyka i rehabilitacja głosu, mowy, Zielona Góra 2006.
Oczkoś M., Abecadło mówienia, Wstęp do nauki poprawnej wymowy, Warszawa 2000.
Oczkoś M., Sztuka poprawnej wymowy, Warszawa 2007.
Przybysz-Piwko M. (red.), Emisja głosu nauczyciela, Warszawa 2006.
Gawronska M., Podstawy wymowy i impostacji głosu, Wrocław 2001.
Grombel B.E. i In., Zasady komunikacji werbalnej, Poznań 2001
Toczyska B., Elementarne ćwiczenia dykcji, Gdańsk 1997.
Toczyska B., Sarabanda w chaszczach, Gdańsk 1999.
Laskowska H., Podstawy emisji głosu, Bydgoszcz 2000.
Zmodyfikowane przez dr hab. Ewa Skorek, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 24-09-2019 00:21)