SylabUZ

Generate PDF for this page

Fundamentals of Coaching - course description

General information
Course name Fundamentals of Coaching
Course ID 14.4-WH-CDFP-PC
Faculty Faculty of Humanities
Field of study Coaching and philosophical counseling
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2019/2020
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 6
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Barbara Czardybon
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 30 2 18 1,2 Credit with grade

Aim of the course

Celem zajęć jest nabycie przez studentów wiedzy na temat specyfiki coachingu na tle innych działań rozwojowych, a także wprowadzenie w coachingowy styl zarządzania. Studenci nabędą praktyczne umiejętności stosowania podstawowych narzędzi w pracy z klientem. Nacisk położony zostanie na wyrobienie w nich zdolności odpowiedzialnego wykonywania profesji coacha.

Prerequisites

Scope

  • Definicje i rodzaje coachingu. Filozoficzne i psychologiczne zaplecze coachingu. Coaching a inne formy rozwoju potencjału twórczego człowieka.
  • Teorie uczenia się osób dorosłych.
  • Specyfika komunikacji coachingowej. Podstawowa terminologia dotycząca procesu coachingu. Główne kompetencje coacha. Inteligencja emocjonalna.
  • Zjawiska nieświadome istotne w relacji coachingowej – rozpoznawanie i sposoby radzenia sobie z nimi. Ogólne zasady praktyki coachingowej. Kodeks etyczny coacha.
  • Co-active coaching. Pozycje słuchania J. Enrighta.
  • Coaching jako jeden ze stylów zarządzania.
  • Warsztat sesji coachingowej.

Teaching methods

praca indywidualna i w parach, „burza mózgów”, warsztat grupowy, dyskusja moderowana

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

zaliczenie z oceną na podstawie uczestnictwa w zajęciach, prowadzenia koaktywnej sesji coachingowej, aktywnego udziału w warsztacie grupowym, pracy indywidualnej i w parach oraz w dyskusjach; przygotowanie projektu

Recommended reading

  1. Bavister S., Vickers A., Coaching, tłum. M. Kowalczyk, Gliwice 2007.
  2. Bennewicz M., Coaching, czyli Restauracja osobowości, Warszawa 2013.
  3. Coaching. Teoria, praktyka, studia przypadków, (red.) M. Sidor-Rządkowska, Kraków 2009.
  4. Enright J., Pozycje słuchania terapeutycznego, „Nowiny Psychologiczne” 1985, nr 3.
  5. Gallwey T. W., Tenis. Wewnętrzna gra, tłum. R. Madejczyk, Pszczyna 2006.
  6. Kućka J. i in., Moc coachingu. Poznaj narzędzia rozwijające umiejętności i kompetencje osobiste, Gliwice 2013, wyd. 2.
  7. McLeod A., Mistrz coachingu. Podręcznik dla menedżerów, HR-owców i trenerów, tłum. M. Witkowska, Gliwice 2008.
  8. Rogers J., Coaching. Podstawy umiejętności, tłum. K. Konarowska, D. Porażka, Gdańsk 2013.
  9. Rzycka O., Niezwykła moc zadawania pytań w zarządzaniu ludźmi, Warszawa 2010.
  10. Spencer J., Kto zabrał mój Ser?, tłum. A. Kurpiewski, Warszawa 2014.

Further reading

  1. Coaching doskonały. Przewodnik profesjonalny, (red.) J. Passmore, tłum. B. Grabska-Siwek, G. Siwek, Warszawa 2012.
  2. Gordon Th., Wychowanie bez porażek szefów, liderów, przywódców, tłum. A. Makowska, Warszawa 2000, wyd. 2.
  3. Kimsey-House H. i in., Coaching koaktywny. Zmiany w biznesie, zmiany w życiu, tłum. M. Piechnik-Potęga, Warszawa 2014, wyd. 2.
  4. Law H., Ireland S., Hussain Z., Psychologia coachingu, tłum. G. Skoczylas, Warszawa 2010.
  5. Life Coaching. Relacje w równowadze, (red.) K. Ramirez-Cyzio, Warszawa 2010.

Notes

Podstawy coachingu - to pierwsze ścisle praktyczne zajęcia kierunkowe, podczas których studenci nie tylko nabywają wiedzy i określonych kompetencji, ale też mają okazję sami wejść w proces i wdrażać pewne zmiany we własnym życiu. Okresem optymalnym na to jest przerwa ok. dwóch tygodni.


Modified by dr Dariusz Sagan (last modification: 07-06-2019 14:09)