Celem przedmiotu jest kształcenie kompetencji w zakresie skutecznej autoprezentacji w obrębie form pisemnych (CV, list motywacyjny, formularz aplikacyjny itp.) oraz ustnych (wystąpienie publiczne, rozmowa kwalifikacyjna itp.). Efektem końcowym zajęć będzie przygotowanie przez studenta portfolio i wypowiedzi o charakterze autoprezentacyjnym.
Wymagania wstępne
brak
Zakres tematyczny
Język jako narzędzie komunikacji międzyludzkiej.
Celowe użycia języka i ich retoryczne podstawy.
Analiza audytorium i kreowanie roli nadawcy.
Sztuka argumentacji.
Elementy parawerbalne (akcent, intonacja, frazowanie, tempo, siła, barwa i modulacja głosu) i pozawerbalne wystąpień (proksemika, mimika, gesty, postawa ciała, wygląd zewnętrzny).
Sposoby radzenia sobie z tremą podczas wystąpień publicznych.
Estetyka słowa w wypowiedzi ustnej i pisemnej.
Manipulacja i sposoby obrony przed nią.
Zasady sporządzania podstawowych pism użytkowych.
Metody kształcenia
wykład konwersacyjny, heureza, praca w grupach, analiza przypadków, drama, metoda sytuacyjna, metoda improwizacji
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
przygotowanie do zajęć i aktywny w nich udział, przygotowanie portfolio, wygłoszenie autoprezentacji na forum grupy
Bugajski M., Język w komunikowaniu, Warszawa 2007.
Chrzanowska M. Kozłowski M., Curriculum vitae. Listy motywacyjne. Listy z podziękowaniem, Warszawa 2000.
Cialdini R., Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, Gdańsk 1995.
Drzycimski A., Sztuka kształtowania wizerunku, Warszawa 1997.
Kamińska M., Siewierski B., Skwara A., Szóstak A., Panowanie nad stresem, Gliwice 2005.
Kulczycka L., Jak napisać najlepsze CV i list motywacyjny, Warszawa 2007.
Leary M., Wywieranie wrażenia na innych. O sztuce autoprezentacji, Gdańsk 2010.
Marcjanik M., Polska grzeczność językowa, Kielce 2002.
Mentzel W., Mistrzowska retoryka. Sekrety przekonujących wystąpień, Freiburg 2009.
Oczkoś M., Sztuka mówienia bez bełkotania i faflunienia, Warszawa 2015.
Rusinek M., Załazińska A., Retoryka podręczna czyli jak wnikliwie słuchać i przekonująco mówić, Kraków 2005.
Sampson E., Jak tworzyć własny wizerunek, Warszawa 1996.
Szmajke A., Autoprezentacja: maski, pozy, miny, Olsztyn 1999.
Tokarz M., Argumentacja, perswazja, manipulacja. Wykłady z teorii komunikacji, Gdańsk 2006.
Literatura uzupełniająca
Boniecka B., Panasiuk J., Przełamywanie paradygmatu gatunkowo-stylistycznego tekstu życiorysu, [w:] Gatunki mowy i ich ewolucja, t. 1., Mowy piękno wielorakie, red. D. Ostaszewska, Katowice 2000, s. 47-73.
Detz J., Sztuka przemawiania. Nie co mówić, ale jak mówić, Gdańsk 2008.
Komunikatorzy.Wpływ.Wrażenie.Wizerunek, red. A. Drzycimski, Warszawa-Bydgoszcz 2000.
Królik G., Autoprezentacja, czyli jak się sprzedać pracodawcy, Katowice 2012.
Leathers D.G., Komunikacja niewerbalna. Zasady i zastosowania, Warszawa 2009.
Malinowska E., Wypowiedzi administracyjne – struktura i pragmatyka, Opole 2001.
Mika S., O różnych drogach samodoskonalenia, Warszawa 1992.
Pease A., Język ciała, gestów i zachowań, Kraków 1992.
Wiszniewski A., Jak przekonująco mówić i przemawiać, Warszawa 1994.
Wolny M., List motywacyjny jako nowy gatunek językowy, „Poradnik Językowy” 1998, z. 4-5.
Uwagi
Jest to przedmiot opcjonalny, wybierany z oferty przedmiotów do wyboru Instytutu Filologii Polskiej; przedmiot zostanie uruchomiony w zależności od potrzeb i zainteresowania w danym semestrze studiów I stopnia (na podstawie deklaracji studentów/elektronicznego wyboru przedmiotów).
Zmodyfikowane przez dr Krystian Saja (ostatnia modyfikacja: 21-11-2020 13:45)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.