SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Przedmiot do wyboru - Dzieje epidemii w Europie |
Kod przedmiotu | 08.3-WH-HP-PDWDEE- 17 |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Historia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest wskazanie zmian zachodzących w społeczeństwie pod względem zdrowotnym. Przedstawione zostaną podstawowe grupy chorób (opis chorób, ich etiologia i patogeneza, występowanie terytorialne), a także reakcje ludności na ich występowanie. Podkreślona zostanie rola chorób w wydarzeniach historycznych (wojny, zmiany społeczne, upadki cywilizacji).
brak
1) Epidemiologia – wprowadzenie. 2) Epidemie w cywilizacjach starożytnych. 3) Epidemie i choroby wśród mieszkańców średniowiecznej Europy. Czarna śmierć. 4) Medycyna i opieka nad chorym w starożytności i średniowieczu. 5) Choroby zakaźne w XVI-XVIII wieku. 6) Życie codzienne w czasie epidemii. 7) Epidemie XIX-pocz. XX wieku: cholera, gruźlica, dury – opis chorób, ich etiologia i patogeneza, występowanie terytorialne. 8) Rozwój medycyny i walka z chorobami zakaźnymi: szczepienia, szpitale, zdrowie publiczne, sytuacja sanitarna miast i wsi. 9) Historia chorób wenerycznych. 10) Epidemie XX-XXI wieku: AIDS, grypy, SARS, choroby tzw. cywilizacyjne – opis chorób, ich etiologia i patogeneza, występowanie terytorialne. 11) Teoria przejścia epidemiologicznego. 12) Działania współczesnych władz w zakresie epidemiologii i zdrowia publicznego w Polsce i Europie.
praca z tekstem źródłowym, dyskusja, prezentacja
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest aktywny udział studenta na zajęciach. Aktywność (udział w dyskusji, referat, prezentacja) jest punktowana na każdych zajęciach (w skali od 1 do 4), a punkty są przeliczane na ocenę końcową. Oceny: 5 pkt. dst, 6 pkt. dst plus, 7 pkt. db, 8 pkt. db plus 9 pkt. bdb.
Zmodyfikowane przez dr hab. Marceli Tureczek, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 21-06-2019 13:18)