SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Przedmiot do wyboru - Rozwój ontogenetyczny człowieka |
Kod przedmiotu | 12.0-WL-LEK-PWROC |
Wydział | Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu |
Kierunek | Lekarski |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie sześcioletnie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 1 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | 30 | 2 | Zaliczenie |
Celem kształcenia jest zapoznanie studenta z procesami zachodzącymi w trakcie rozwoju ontogenetycznego człowieka, począwszy od embriogenezy aż do starości, jak również zapoznanie z odstępstwami od prawidłowego rozwoju. W trakcie zajęć omówione będą wczesne stadia rozwoju zarodka, organogeneza, rozwój pre- i postanatalny układów: sercowo-naczyniowego, dokrewnego, pokarmowego, oddechowego, moczowo-płciowego oraz ośrodkowego układu nerwowego a także rozwój organizmu jako systemu oraz procesy związane z dojrzewaniem i starzeniem się organizmu. W trakcie zajęć asystent prowadzący będzie nawiązywał do wiedzy studentów rozwijanej w ramach nauk morfologicznych. Szczególny nacisk będzie położony na implikacje kliniczne wynikające z wad powstałych na różnych etapach rozwoju. Wiedza ta stanowić będzie podstawę do nauki przedmiotów klinicznych.
Wiedza z zakresu anatomii i embriologii człowieka na poziomie szkoły średniej.
Seminarium 1 |
Embriogeneza i wady wrodzone |
Seminarium 2 |
Organogeneza i rozwój łożyska |
Seminarium 3 |
Rozwój pre- i postnatalny oraz wady rozwojowe układu pokarmowego |
Seminarium 4 |
Rozwój pre- i postnatalny oraz wady rozwojowe układu oddechowego |
Seminarium 5 |
Rozwój pre- i postnatalny oraz wady rozwojowe układu sercowo-naczyniowego |
Seminarium 6 |
Rozwój pre- i postnatalny oraz wady rozwojowe układu moczowo-płciowego |
Seminarium 7 |
Rozwój pre- i postnatalny oraz wady rozwojowe układu dokrewnego |
Seminarium 8 |
Rozwój pre- i postnatalny oraz wady rozwojowe układu nerwowego |
Seminarium 9 |
Rozwój organizmu jako systemu |
Seminarium 10 |
Procesy związane z dojrzewaniem i starzeniem się organizmu |
Cykl zajęć obejmuje 10 spotkań. Zajęcia będą odbywały się raz w tygodniu i będą miały formę ćwiczeń poprzedzonych wstępem merytorycznym do tematu poprowadzonym lub nadzorowanym przez asystenta. Materiałem wykorzystanym w trakcie trwania ćwiczeń będą schematy, animacje oraz zadania multimedialne przeznaczone do samodzielnego rozwiązywania przez studentów. Praca studenta będzie monitorowana na bieżąco i dokumentowana w zeszycie ćwiczeń. Centralną osią zajęć będzie dyskusja przypadków klinicznych odnoszących się do aktualnego tematu spotkania. Zajęcia kończyć się będą wyciągnięciem wniosków wypracowanych przez studentów w czasie zajęć skonsultowanych z asystentem prowadzącym.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wiedza i umiejętność jej zastosowania weryfikowana będzie na bieżąco w trakcie trwania zajęć w oparciu o wyniki zadań przygotowanych do każdego ćwiczenia oraz na podstawie wyniku sprawdzianu końcowego.
Zmodyfikowane przez dr hab. Ewa Skorek, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 10-10-2019 14:19)