SylabUZ

Generate PDF for this page

Psychologia kliniczna i psychopatologia - course description

General information
Course name Psychologia kliniczna i psychopatologia
Course ID 14.4-WP-PSPM-PKiP
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Special education
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2019/2020
Course information
Semester 2
ECTS credits to win 4
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Jerzy Herberger
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Exam
Class 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studenta z podstawowymi pojęciami z zakresu psychologii klinicznej i psychopatologii  pogłębienie i zrozumienie mechanizmów psychologicznych warunkujących powstanie zaburzeń psychicznych, poszerzenie wiedzy i umiejętności z zakresu interwencji i pomocy.

Prerequisites

brak

Scope

Wykład: Norma psychologiczna. Pojęcie normy. Definicje nienormalności. Poję cie zdrowia psychicznego. Klasyfikacja zaburzeń. Wyjaśnianie zaburzeń psychicznych w różnych koncepcjach psychologicznych. Podejście psychodynamiczne. Podejście poznawczo-behawioralne. Podejście biologiczne. Psychologia humanistyczna. Przyczyny powstawania zaburzeń psychicznych. Etiologia i patogeneza zaburzeń. Psychopatologia ogólna. Zaburzenia spostrzegania. Zaburzenia pamięci, myślenia, uczuciowości,świadomości. Specyfika zaburzeń okresu dzieciństwa i adolescencji. Teoretyczne modele zaburzeń wieku dziecięcego. Specyficzne problemy związane z zaburzeniami okresu dzieciństwa. Dzieci rodziców z zaburzeniami psychicznymi.

Ćwiczenia: Psychopatologia rozwojowa. Rola rodziny. Uzależnienia substancjalne i behawioralne.  Teoretyczne modele uzależnienia. Przebieg procesu uzależnienia. Leczenie. Zaburzenia osobowości. Diagnozowanie. Rozwój zaburzeń. Grupy zaburzeń. Zaburzenia psychotyczne. Schizofrenia. Poglądy historyczne. Symptomy. Deficyty funkcjonowania. Źródła podatności. PTSD. Charakterystyka zaburzeń po stresie urazowym. Przebieg. Podatność. Leczenie. Zaburzenia nastroju, depresja: objawy, mechanizmy cierpienia w depresji,przyczyny depresji, rodzaje depresji, leczenie, strategie zaradcze przeciw obniżaniu się nastroju. Zaburzenia lękowe, strach i lęk, fobia, panika, zaburzenia obsesyjno-kompulsywne. Terapia zaburzeń psychicznych.

Teaching methods

Wykłady – wykład konwencjonalny, konwersatoryjny. ćwiczenia: praca z  tekstem, praca w grupach, prezentacje multimedialne, dyskusja grupowa. 

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Na ocenę z ćwiczeń składa się aktywność na zajęciach oraz ocena z kolokwium/prezentacji. Zaliczenie wykładów - to pozytywna ocena z egzaminu: testowego lub w  formie pisemnej. o\Ocena ogólna to średnia arytmetyczna oceny  z wykładu i ćwiczeń. 

Recommended reading

1. Cierpiałkowska L., Psychopatologia , 2010.

2. Kendall P., Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji, Gdańsk 2004.

3. Psychologia kliniczna, red. L. Cierpiałkowska H. Sęk, Warszawa 2016.

4. Grzegorzewska I. Cierpiałkowska L. Uzależnienia behawioralne, Warszawa PWN. 

5. Grzegorzewska I. Cierpiałkowska L. Borkowska A. (2020). Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży. Warszawa PWN

Further reading

1.Cierpiałkwoska L. Grzegorzewska I. (2018) Dzieci alkoholików z perspektywy rozwojowej i klinicznej. Poznań Wydawnictwo UAM.

2. Carson, Butcher, Mineka, Psychologia zaburzeń, Gdańsk 2004.

3. Dudek B. ,Zaburzenia po stresie postraumatycznym, Gdańsk 2002.

4. O’Connor R., SheehyN.,Zrozumieć samobójcę, Gdańsk 2001.

5. RachmanS. ,Zaburzenia lękowe, Gdańsk 2001.

6. Sterling J., Hellewell J., Psychopatologia, Gdańsk 2005.

7. Yapko M., Kiedy życie boli: zalecenia w leczeniu depresji, Gdańsk 2000.

Notes


Modified by dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (last modification: 22-12-2019 09:23)