SylabUZ
Course name | Podstawy psychologii kształcenia dzieci i młodzieży ze SPE |
Course ID | 14.4-WP-PSSM-PPKWD |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Special education |
Education profile | academic |
Level of studies | Long-cycle studies leading to MS degree |
Beginning semester | winter term 2019/2020 |
Semester | 3 |
ECTS credits to win | 4 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Lecture | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Exam |
Class | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Credit with grade |
Zapoznanie studentów z istotą, wymiarami i perspektywami procesu diagnozy i edukacji osób z SPE. Wyposażenie studenta w umiejętności rozpoznawania potrzeb, możliwości i ograniczeń dzieci i młodziezy z SPE. Ukształtowanie właściwej postawy wobec wyzwań stojących przed nauczycielem w sytuacj problemów dziecka.
Wiedza z zakresu przedmiotów: psychologia rozwoju człowieka w ciągu życia, psychologia wychowawcza, kliniczna i społeczna.
Tematyka wykładów:
Wielowymiarowość edukacji dzieci i młodziezy z SPE oraz współczesne systemy ich kształcenia; istota, cele, zasady, zadania.
Ekologiczny i edukacyjny kontekst procesu rozowju.
Proces edukacji dzieci i młodzieży z SPE w kontekście normalizacji, społecznej integracji i inkluzji osób; założenia, koncepcje, zasady, uwarunkowania, możliwości i formy realizacji.
Wiodące nurty zmian w procesie edukacji. Problematyka specjalnych potrzeb i niepełnosprawności w edukacji.
Mapa problemów w dyskursie na temat społecznej i edukacyjnej integracji i inkluzji dzieci ze SPE. Ograniczenia i słabości współczesnej oferty edukacyjnej.
Rola wczesnej diagnozy, rozpoznawania potrzeb oraz osuiągania postawionych celów.
Zasady systemowego, proekologicznego ujmowania procesu edukacji oraz możliwości wielozakresowego wspierania w tym procesie.
Tematyka ćwiczeń:
Diagnostyka i orzecznictwo w sprawach zaburzeń rozwojowych oraz SPE. Rola psychologów, pedagogów, pedagogów specjalnych, nauczycieli i innych specjalistów w rozpoznawaniu odchyleń i zagrożeń rozwojowych dzieci.
Metody rozwoju i kształcenia.
tworzenie środowiska wsprierającego rozwój i zaspokającego potrzeby dzieci ze SPE.
wykład, ćwiczenia
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Ćwiczenia (zaliczenie na ocenę) – aktywność studenta na zajęciach oraz przygotowanie i realizacja projektu.
Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest uzyskanie pozytywnej oceny z projektu i z aktywności na zajęciach.
Wykład (egzamin pisemny) - ocena pozytywna z egzaminu – od 75% poprawnych odpowiedzi.
Ocena końcowa, to średnia arytmetyczna ocen uwzględniająca ocenę za aktywności na zajęciach (ćwiczenia) i ocenę za egzamin pisemny (wykład).
Janiszewska-Nieścioruk Z., Grzegorzewska I., Herberger J., i in. (2015) Człowiek wobec wyzwań i zagrożeń współczesności. Rozwój-rodzina-edukacja, Zielona Góra, Oficyna Wydawnicza UZ
Cierpoiałkowska L., Sęk H. (2017) Psychologia kliniczna, PWN, Warszawa. Pozostała literatura zostanie podana na zajciach.
Zostanie podana na zajęciach.
Modified by dr Marzanna Farnicka (last modification: 22-12-2019 20:10)