Student zdobędzie wiedzę na temat profilaktyki społecznej w Polsce i za granicą. Pozna cele, zadania, poziomy profilaktyki, strategie profilaktyczne, obszary skutecznej profilaktyki w szkole i środowisku pozna standaryzowane programy profilaktyczne oraz zdobędzie wiedzę dotyczącą tworzenia programów profilaktycznych. Pozna specyfikę oddziaływań profilaktycznych adresowanych do wybranych form niedostosowania społecznego (m.in. adresowanych do osób z niepełnosprawnością intelektualną lub z niepełnosprawnością ruchową).
Profilaktyka zachowań dewiacyjnych dzieci i młodzieży,
Toruń 1998.
Literatura uzupełniająca
1. Dimoff T., Carter S., Jak rozpoznać, że dziecko się ga po narkotyki?, Warszawa 1994.
2. Ję drzejko M., Kowalska A.,
Wpływ substancji psychoaktywnych na zdrowie i zachowanie człowieka,
[w: ]
Narkomania – spojrzenie wieloaspektowe, M. Jędrzejko
(red), Pułtusk-Warszawa
2009.
3. Ję drzejko M., (red.),
Człowiek wobec uzależnień (narkotyki i dopalacze)
, Poznań 2011.
4. Kosińska E., Zachyra B.,
Profilaktyka pierwszorzędowa w szkole: scenariusze zajęć z uczniami
, Kraków 2003.
5. Pasek M.,
Narkotyki przy tablicy,
Warszawa 2000.
6. Vogler R.E., Bartz W.R.,
Nastolatki i alkohol: kiedy nie wystarczy powiedzieć nie?
, Warszawa 2002.
7. Wojcieszek K.,
Wygrać życie: szkolny program profilaktyki,
Kraków 2002
okalnym, pozna standaryzowane programy profilaktyczne oraz zdobędzie wiedzę dotyczącą tworzenia programów profilaktycznych, szczególnie w odniesieniu do dzieci i młodzieży.
Prerequisites
Wiedza z zakresu psychologii rozwojowej, pedagogiki resocjalizacyjnej i niedostosowania społecznego dzieci i młodzieży oraz jego przyczyn.
Scope
Wykład:
Strategie działań profilaktycznych adresowanych do dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością.Podstawowe zasady, formy i podstawy prawne tworzenia programów profilaktyki. Programy i działania profilaktyczne. Programy wczesnej interwencji. Podstawowe składniki programów profilaktyki i wczesnej interwencji.
Profilaktyka w działalności szkoły. Szkolne i środowiskowe programy profilaktyczne. Podstawy prawne działalności profilaktycznej placówek opiekuńczo-wychowawczych.
Zasady konstruowania programów profilaktycznych. Standardy programów profilaktycznych.
Przegląd wybranych profesjonalnych programów profilaktycznych
Rola profilaktyki w neutralizowaniu zachowań aspołecznych.
Ćwiczenia:
Ogólne informacje o profilaktyce społecznej (kontrowersje terminologiczne, wyjaśnienie pojęć;
Czynniki zagrażające i chroniące. Cele profilaktyki, jej poziomy, rodzaje. Modele profilaktyki);
Podstawy prawne działalności profilaktycznej placówek opiekuńczo-wychowawczych. Profilaktyka w działalności szkoły.
Programy i działania profilaktyczne.
Strategie działań profilaktycznych adresowanych do dzieci i młodzieży z niepełosprawnością.
Szkolne i środowiskowe programy profilaktyczne (przegląd wybranych profesjonalnych programów profilaktycznych);
Rola diagnozy w projektowaniu programów i realizacji działań profilaktycznych, Wykorzystanie diagnozy do projektowania programów i realizacji działań profilaktycznych, ze szczególnym uwzględnieniem dzieci i młodzieży z niepełnosprawnościami.
Zasady konstruowania programów profilaktycznych. Standardy programów profilaktycznych.
Poznanie ogólnych działań profilaktycznych w zakresie trzech poziomów profilaktyki w wybranych formach niedostosowania społecznego: uzależnienia od alkoholu oraz współuzależnienia; uzależnienia od narkotyków; profilaktyki agresji i przemocy domowej, profilaktyki sekt i destrukcyjnych subkultur, profilaktyki samobójstw. Specyfika pracy z osobami z niepełnosprawnościami przejawiającymi wybrane formy niedostosowania społecznego.
.
Teaching methods
zajęcia warsztatowe, praca z książką.dyskusja, pokaz, metody problemowe, gry dydaktyczne
Learning outcomes and methods of theirs verification
Outcome description
Outcome symbols
Methods of verification
The class form
Assignment conditions
Wykład: test z wiedzy
Ćwiczenia: test z wiedzy; opracowanie problemowe zagadnień oraz ocena zaangażowania studenta w trakcie projektowania działań profilaktycznych na zajęciach.
Ocena z przedmiotu
Oceną końcową jest oceną z ćwiczeń i wykładu.
Recommended reading
Bałandynowicz A., Profilaktyka i środki probacyjne. [w:] B. Urban, J. Stanik (red.), Resocjalizacja, t. 2. Warszawa 2008.
Gaś Z. B., Profilaktyka w szkole. Warszawa 2006.
Gaś Z. B., Szkoła i nauczyciel w percepcji uczniów. Warszawa 1999.
Ostaszewski K., Koncepcja wczesnej profilaktyki uzależnień. „Remedium” nr 1-2, 1993
Pytka L., Pedagogika resocjalizacyjna. Warszawa 2000.
Szymańska J., Programy profilaktyczne. Podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki, Warszawa 2002
Wojcieszek K., Wygrać Zycie. Szkolny program profilaktyki, Kraków 2002
Further reading
Arendarska A., Wojcieszek K., Przygotowanie do profilaktyki domowej. Warszawa 1996.
Jędrzejko M.Z. i in., Narkotyki i dopalacze. Zjawisko, zagrożenia, rozpoznawanie zachowań, profilaktyka, Warszawa 2016.
Kowalski M i in., Profilaktyka społeczna - edukacja - zdrowie. Twórcze wiązanie teorii i praktyki, Zielona Góra 2018.
Macander D., Profilaktyka uzależnień w szkole. „Narkomania” 2007, nr 1
Ostaszewski K., Skuteczność profilaktyki używania substancji psychoaktywnych. Warszawa 2003.
Społeczność lokalna i społeczeństwo obywatelskie. [w:] Słownik Społeczny. Kraków 2004.
Sztuka M., Izdebski Z., Specjalistyczne programy korekcyjno-resocjalizacyjne. [w:] B. Urban, M. Stanik (red.), Resocjalizacja, t. 2. Warszawa 2008.
Szymańska J., Programy profilaktyczne. Podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki. Warszawa 2000.
Wojcieszek K., Na początku była rozpacz. Antropologiczne podstawy profilaktyki. Kraków 2005.
Wojcieszek K., Szymańska J., Standardy jakości pierwszorzędowych programów profilaktycznych realizowanych w szkołach i placówkach oświatowych, www.cmppp.edu.pl/profilaktyka
Zajączkowski K., Profilaktyka zachowań dewiacyjnych dzieci i młodzieży. Toruń 1998.
Notes
Modified by dr Lidia Wawryk (last modification: 28-11-2019 23:13)