SylabUZ

Generate PDF for this page

Metodyka edukacji uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną II - course description

General information
Course name Metodyka edukacji uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną II
Course ID 05.6-WP-PSSM-MNG2
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Special education
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2019/2020
Course information
Semester 9
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Tomasz Fetzki
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Tutorial 30 2 30 2 Credit with grade

Aim of the course

Celem przedmiotu jest warsztatowe przygotowanie studenta do efektywnej i racjonalnej edukacji i terapii na II etapie edukacyjnym uczniów z niepełnosprawnoscią intelektualną   w stopniu głębszym (umiarkowanym i znacznym) w placówkach oświatowych poprzez zapoznanie go z Podstawą programową (cele i treści kształcenia oraz wychowania uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębszym na II etapie edukacji), z zagadnieniami dotyczącymi metod, form i zasad edukacji, z dokumentacją edukacyjno-terapeutyczną obowiązującą na II etapie edukacyjnym oraz z zadaniami dotyczącymi przygotowania uczniów, poprzez edukację i terapię, do optymalnego funkcjonowania społecznego w wieku dorosłym.

Prerequisites

Wiedza z zakresu pedagogiki specjalnej, teoretycznych podstaw rewalidacji, dydaktyki specjalnej, oligofrenopedagogiki, diagnozy psychopedagogicznej oraz andragogiki.

Scope

Konwersatorium:

1) Podstawa Programowa dla uczniów z głębszą niepełnosprawnością intelektualną (cele oraz treści kształcenia i wychowania uczniów z głębszą niepełnosprawnością intelektualna na II etapie edukacji), poszerzenie zakresu i tematyki oddziaływań w stosunku do I etapu edukacyjnego. 2) Zasady kształcenia i wychowania uczniów z głębszą niepełnosprawnością intelektualna na II etapie edukacyjnym ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb i możliwości wynikających z wkroczenia uczniów w wiek dojrzewania.    3) Dostosowanie procesu kształcenia i wychowania do indywidualnych potrzeb i możliwości uczniów z głębszą niepełnosprawnością intelektualną wkraczających w wiek dojrzewania i przygotowujących się do funkcjonowania społecznego w wieku dorosłym. 4) Założenia i zasady konstruowania indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych dla starszych uczniów z głębszą niepełnosprawnością intelektualną. 5) Planowanie procesu kształcenia i wychowania starszych uczniów z głębszą niepełnosprawnością intelektualną; etapy procesu kształcenia. 6) Typy, rodzaje i budowa zajęć edukacyjnych. 7) Metody i formy pracy edukacyjno-terapeutycznej z uczniami      z głębszą niepełnosprawnością intelektualną; rola oceny w budowaniu prawidłowej motywacji do podjęcia zadań osoby dorosłej. 8) Środki dydaktyczne stosowane w pracy edukacyjno-terapeutycznej. 9) Opracowanie indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego dla ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębszym, serii konspektów zajęć różnego typu z wykorzystaniem odpowiednich metod, form i środków dydaktycznych oraz serii miesiecznych planów pracy dla zespołu edukacyjno-terapeutycznego. 10) Opracowanie rocznego planu wychowawczo-profilaktycznego dla zespołu edukacyjno-terapeutycznego.

Teaching methods

Konwersatorium:

Dyskusja, pokaz, metoda problemowa, metoda działań praktycznych, metoda projektu.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Konwersatorium:

Średnia arytmetyczna ocen z: aktywnego udziału w zajęciach, opracowanego indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego, konspektów zajęć edukacyjno-terapeutycznych i rocznego planu wychowawczo-profilaktycznego oraz kolokwium z problematyki konwersatorium (90% poprawnych odpowiedzi – ocena bdb, 75% db, 60% dst).

Ocena końcowa:

Oceną końcową z przedmiotu jest ocena z konwersatorium.

Recommended reading

1.  Brauner A.i F., Postępowanie wychowawcze w upośledzeniu umysłowym, Warszawa 1995.

2. Dzieci i młodzież z niepełnosprawnością intelektualną w systemie edukacji, red. M. Buchnat, B. Tylewskaj-Nowak, Warszawa 2012.

3.  Klaczak M., Majewicz P., Diagnoza i rewalidacja indywidualna dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Kraków 2006.

4.  Naprawa R., Tanajewska A., Korzeniewska E., Gotowi do startu. Program edukacji i wychowania dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym, Gdańsk 2012.

5.  Piszczek M., Przewodnik dla nauczycieli uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu znacznym i umiarkowanym. Część I, Warszawa 2001.

6. Podstawa Programowa dla uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną.

7. Tanajewska A., Naprawa R., Diagnoza rozwoju ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym; indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny, Gdańsk 2014.

Further reading

1. Kielin J., Krok po kroku, Gdańsk 2012.

2. Kosińska A., Polak A., Uczę metodą ośrodków pracy, Warszawa 2007.

3. Niepełnosprawność intelektualna, red. T. Pietras, P. Gałecki, K. Bobińska, Wrocław 2012.

4. Olechnowicz H., Wychowanie i nauczanie głębiej upośledzonych umysłowo, Warszawa 1979.

5. Polkowska I., Praca rewalidacyjna z dzieckiem upośledzonym umysłowo w szkole życia, Warszawa 1999.

6. Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych. T. 1, red. A. Guzy, D. Krzyżyk, Kielce 2012.

7. Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych. T. 2,  red. A. Guzy, B. Niesporek-Szamburska, Kielce 2013.

8. Przewodnik dla nauczycieli uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu umiarkowanym i znacznym, red. M. Piszczek,  Warszawa 2001.

9. Usprawnianie, wychowanie i nauczanie osób z głębszym uposledzeniem umysłowym, red. J. Pilecki,  Kraków 1999.

Notes


Modified by dr Tomasz Fetzki (last modification: 03-12-2019 18:37)