SylabUZ

Generate PDF for this page

Psychologiczne aspekty pedagogiki leczniczo-terapeutycznej - course description

General information
Course name Psychologiczne aspekty pedagogiki leczniczo-terapeutycznej
Course ID 14.4-WP-PSSM-PAPLT
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Special education
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2019/2020
Course information
Semester 7
ECTS credits to win 4
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Exam
Class 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studentów z psychologicznymi podstawami zdrowia i choroby dzieci i młodzieży.

Prerequisites

brak

Scope

Wykłady: Teoretyczne podstawy zdrowia i choroby dzieci i młodzieży. Teoria stresu dziecięcego. Problematyka dziecięcej odporności.  Psychospołeczne aspekty przewlekłych chorób somatycznych u dzieci i młodzieży. Związek ciała i psychiki w patogenezie, przebiegu i leczeniu  chorób somatycznych. Zmaganie się dziecka z chorobą : percepcja i rozumienie bólu przez dzieci, dziecko wobec cierpienia, urazowość zabiegów medycznych i  ich znaczenie dla psychiki dziecka. Dziecko w obliczu śmierci: rozumienie śmierci przez dzieci, dziecko  w opiece paliatywnej. 

Ćwiczenia: Wybrane zaburzenia rozwoju i zachowania: ADHD, zaburzenia lękowe i zaburzenia nastroju, zaburzenia odżywiania, uzależnienia, w tym uzależnienia behawioralne. Dziecko w chorobie onkologicznej: Etapy chorowania i leczenia; psychologiczne i medyczne problemy w trakcie diagnozy i leczenia. Problemy psychologiczne związane z konsekwencjami leczenia i chorowania. Powikłania leczenia. Umieranie i  śmierć: problemy medyczne i psychologiczne. Rodzina chorego paliatywnie dziecka: problemy psychologiczne rodziców i rodzeństwa. Rola pedagoga w sytuacji diagnozy, leczenia i śmierci. Problematyka żałoby. 

Teaching methods

Wykład, dyskusja, praca w grupach, prezentacje multimedialne, praca z tekstem, praca z filmem.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Egzamin: zaliczenie pisemne. ćwiczenia: aktywność na zajęciach, kolokwium i/lub praca pisemna/projektowa. Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną oceny  z egzaminu i ćwiczeń. 

Recommended reading

Grzegorzewska I.,  Cierpiałkowska L.,  Borkowska. A. (2020). Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży. Warszawa PWN.

Rogiewicz M. (red). Praktyczny podręcznik psychonkologii dzieci i nastolatków. Kraków MP. 

Pilecka W. (2011). Psychologia zdrowia dzieci i młodzieży. Perspektywa kliniczna. Kraków  WUJ.

Further reading

Grzegorzewska I., Cierpiałkowska L. (2018). Uzależnienia Behawioralne. Warszawa PWN.

Notes


Modified by dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (last modification: 23-01-2020 15:45)