SylabUZ
Course name | Podstawy kształcenia dzieci i młodzieży w placówkach leczniczych |
Course ID | 05.2-WP-PSSM-PKPL |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Special education |
Education profile | academic |
Level of studies | Long-cycle studies leading to MS degree |
Beginning semester | winter term 2019/2020 |
Semester | 7 |
ECTS credits to win | 2 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Lecture | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Credit with grade |
Class | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Credit with grade |
Zapoznanie z istotnymi pojęciami dydaktyki, rozwijanie umiejętności planowania , organizowania i dokumentowania procesu kształcenia, organizowania sytuacji uczenia się uczniów na różnych etapach edukacyjnych oraz motywowania i wspierania do uczenia się . Kształtowanie postawy gotowości do rozwijania własnych kompetencji zawodowych.
Ogólna wiedza pedagogiczno-psychologiczna.
Wykłady Podstawowe pojęcia dydaktyki. Teorie leżące u podstaw uczenia się i ich konsekwencje dla organizacji kształcenia. Podstawa programowa kształcenia ogólnego- program-program autorski. Specyfika edukacji w placówkach leczniczych dzieci w wieku przedszkolnym, wczesnoszkolnym oraz dzieci ze starszych klas szkoły podstawowej- różnice w organizacji uczenia się dzieci, stosowanych metodach i środkach. Podręczniki, pomoce i ich dobór. Rola zabawy i gier. Zastosowanie bajki terapeutycznej. Współpraca i tutoring rówieśniczy. Różnice indywidualne i indywidualizacja w edukacji. Zasady dydaktyczne. Teoria wielostronnego kształcenia. Współpraca z rodzicami.
Ćwiczenia: Przygotowanie nauczyciela do zajęć, obserwacja dziecka i tworzenie warunków uczenia się dzieci. Cele w edukacji i ich związek z motywacją do uczenia się. Formy organizacyjne i ich dobór do sytuacji edukacyjnej, znaczenie pracy grupowej i w parach. Środki dydaktyczne i kryteria ich doboru. Samokształcenie, samokontrola, samoocena i ich rozwijanie u dzieci. Kulturowe narzędzia uczenia się - czytanie,pisanie, mówienie, liczenie. Praca nad umiejętnością czytania ze zrozumieniem. Poziomy umiejętności czytania, wykorzystanie różnorodności tekstów. Praca nad myśleniem matematycznym uczniów w różnym wieku. Gry i zabawy edukacyjne w placówkach leczniczych.
Wykład, prezentacje, praca z tekstem, dyskusja, mapy myśli, projekty grupowe, uczenie we współpracy.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Wykłady Warunkiem zaliczenia jest pozytywnie zaliczone kolokwium. Ćwiczenia: Pozytywnie zaliczone zadania realizowane na zajęciach, pozytywnie zaliczone kolokwium. Ocena końcowa -średnia ocen z wykładów i ćwiczeń.
1. D.Bernacka, Od słowa do działania, Wydawnictwo Akademickie "Żak", Warszawa 2001.
2. E.Malmguist, Nauka czytania w szkole podstawowej, WSiP, Warszawa 1982.
3.R.Fischer, Uczymy jak się uczyć, WSiP, Warszawa 1999.
4. W.Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej , Wydawnictwo "Żak", Warszawa 1998.
5. E.Filipiak, Rozwijanie zdolności uczenia się . Z Wugotskim i Brunerem w tle, GWP, Sopot 2012.
6. R.Gagne, L.Briggs, W.Wagner, Zasady projektowania dydaktycznego, WSiP, Warszawa 1992.
7.D. Klus-Stańska, Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej, WSiP, Warszawa 2005.
8. M.Dąbrowski, Pozwólmy dzieciom myśleć. O umiejętnościach matematycznych polskich trzecioklasistów, CKE, Warszawa 2008.
9. I.Kopaczyńska , Ocenianie wspierające rozwój ucznia, Impuls, Kraków 2004.
1. D,C Phillips, J.F.Soltis, Podstawy wiedzy o nauczaniu, GWP, Gdańsk 2003.
2. G.Paris, L.R.Ayres, Stawanie się refleksyjnym uczniem i nauczycielem, WSiP, Warszawa 1997.
3. B.Niemierko, Między ocena szkolną a dydaktyką, WSiP , Warszawa 1991.
Modified by dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ (last modification: 03-12-2019 00:57)