SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Teoretyczne podstawy pedagogiki przedszkolnej |
Kod przedmiotu | 05.0-WP-PPiWM-TPPP |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Egzamin |
Konwersatorium | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów z wybranymi teoriami człowieka jako podstawą pedagogiki i edukacji w dzieciństwie. Poszerzenie wiedzy studentów w zakresie wybranych zagadnień dotyczących edukacji przedszkolnej.
Podstawowa wiedza w zakresie pedagogiki przedszkolnej i metodyki pracy w przedszkolu.
Wybrane teorie człowieka jako podstawa pedagogiki i edukacji w dzieciństwie. Konstruktywizm, etnocentryzm, emancypacja, fenomenologiczna perspektywa pedagogiki. Od perenializmu do pajdocentryzmu.
Teorie dziecka i dzieciństwa. Podmiotowość w edukacji przedszkolnej.
Wychowanie moralne, przez pracę i do czasu wolnego dziecka przedszkolnego.
Optymalny model w wychowaniu małego dziecka. Wychowanie liberalne, autorytarne, demokratyczne.
Paradygmaty edukacji – adaptacyjny, krytyczno-twórczy. Argumenty za i przeciw.
Programy w edukacji dzieci. Pojęcie programu. Cechy programu (jasność, jawność, odpowiedzialność nauczyciela). Istota programowania edukacyjnego. Kryteria poprawności programu. Rodzaje programów edukacyjnych.
Dokumenty regulujące edukację przedszkolną dzieci. Omówienie aktualnych dokumentów, raportów, ustaw regulujących pracę przedszkola.
Kadra pedagogiczna przedszkoli i form przedszkolnych. Style pracy nauczyciela przedszkola. Tendencje w podejściu do wychowawców dzieci w wieku przedszkolnym: rodzice – wychowawcami i nauczycielami własnych dzieci, zorganizowane formy opieki, zakłady kształcenia nauczycielek, wzrost poziomu wykształcenia nauczycieli przedszkola.
Przedszkole miejscem przemocy symbolicznej. Teoria przemocy symbolicznej P. Bourdieau. Pojęcie przemocy symbolicznej. Przejawy przemocy symbolicznej w przedszkolu. Kategorie przemocy.
Wykład – konwencjonalny, problemowy i konwersatoryjny.
Ćwiczenia – praca w grupach, klasyczna metoda problemowa, burza mózgów.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykłady
Zaliczenie na podstawie aktywnej obecności i dyskusji studentów.
Ćwiczenia
Zaliczenie z oceną na podstawie: aktywnej obecności i dyskusji studentów, wypowiedzi pisemnej, pozytywnie ocenionych prac wykonanych na zajęciach
Ocena końcowa
Ocena pozytywna z egzaminu pisemnego, który obejmuje treści z ćwiczeń (50%) i wykładów (50%).
Pozycje każdorazowo ustalane i podawane przez prowadzącego wykłady i ćwiczenia.
Zmodyfikowane przez dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 25-11-2019 21:44)