SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Metodyka zajęć komputerowych |
Kod przedmiotu | 05.2-WP-PPiWM-MZK |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Laboratorium | 45 | 3 | 45 | 3 | Zaliczenie na ocenę |
Poznanie i organizacja warsztatu pracy nauczyciela prowadzącego zajęcia komputerowe w przedszkolu oraz w nauczaniu początkowym. Umiejętność doboru podręczników i odpowiedniego oprogramowania komputerowego do zajęć w przedszkolu i edukacji wczesnoszkolnej. Poznanie metodycznych rozwiązań w zajęciach komputerowych. Zapoznanie studenta z metodyką kodowania i programowania na poziomie elementarnym. Wyposażenie studenta w wiedzę i umiejętności konieczne do organizowania warsztatu pracy nauczyciela. Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych.
Podstawowe wiadomości o komputerze i systemie operacyjnym (zakres TI). Podstawowa wiedza o mediach i multimediach. Podstawowe wiadomości z zakresu dydaktyki ogólnej.
Laboratorium
Znaczenie komputera w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Zajęcia komputerowe według nowej podstawy programowej. Treści kształcenia w zakresie zajęć komputerowych. Przegląd i analiza ćwiczeń i zadań w podręcznikach do zajęć komputerowych.Zasada poglądowości w praktyce.Stosowane metody nauczania-uczenia się w zajęciach komputerowych. Metodyczne wskazówki przygotowania i prowadzenia zajęć komputerowych. Technologie informacyjne w wybranych zasadach kształcenia zajęć komputerowych. Edukacyjne zasoby Internetu. Metodyka wykorzystania multimedialnych pomocy w zajęciach komputerowych.
Wiedza i umiejętności medialne nauczyciela. Kryteria oceny oraz metody sprawdzania osiągnięć ucznia w zakresie zajęć komputerowych.
Bezpieczeństwo i higiena pracy na zajęciach komputerowych. Programowanie, języki programowania, znaczenie umiejętności programowania dla dalszego rozwoju dziecka, korzyści rozwojowe i edukacyjne umiejętności programowania. Kodowanie na poziomie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej - materiały dydaktyczne wprowadzające do zajęć w zakresie kodowania. Elementy programowania w języku Scratch Junior, Scratch oraz Python. Praca na platformie PixBlocks.
Praca w grupach: projekty zajęć przygotowanych przez studentów w zakresie elementarnego nauczania programowania dla dzieci.
Przegląd, prezentacja i i omówienie przygotowanych projektów.
Laboratoria – pokaz, demonstracja, praca z książką (samodzielne korzystanie z multimedialnych kursów online: blended learning oraz e-learning), metoda zajęć praktycznych, metoda laboratoryjna.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Laboratoria
Zaliczenie z laboratoriów: pozytywne zaliczenie wszystkich podlegających ocenie zadań i prac. Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną wszystkich ocen cząstkowych.
Kurs z materiałami dydaktycznymi, listami zadań oraz wymaganiami jest dostępny na platformie e-learningowej Zakładu.
Zmodyfikowane przez dr Ewa Nowicka (ostatnia modyfikacja: 01-12-2019 18:46)