SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Teoretyczne podstawy integracji w kształceniu |
Kod przedmiotu | 05.2-WP-PPiWM-TPIwK |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 6 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Egzamin |
Konwersatorium | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie z problematyką integracji w kształceniu, z jej istotą, poziomami i warunkami. Zapoznanie z różnymi koncepcjami integracji kształcenia realizowanymi na podłożu różnych teorii psychologiczno-pedagogicznych. Rozwijanie umiejętności dokonywania wyboru i oceny przydatności i wartości określonej koncepcji integracji. Rozwijanie umiejętności projektowania działań zgodnie z warunkami integrowania wiedzy ucznia. Kształtowanie potrzeby pogłębiania wiedzy o możliwościach realizacji kształcenia zintegrowanego oraz o możliwościach integrowania wiedzy ucznia z wykorzystaniem rozmaitych strategii aktywizowania uczniów.
Psychologiczna wiedza o dziecku w wieku wczesnoszkolnym oraz o procesach uczenia się . Wiedza o metodach nauczania oraz formach organizacyjnych w procesie kształcenia, znaczeniu środków dydaktycznych. Zaliczony kurs metodyki edukacji polonistycznej w klasach I-III, metodyki edukacji matematycznej w klasach I-III, metodyki edukacji przyrodniczo-społecznej w klasach I-III. Umiejętność czytania ze zrozumieniem. Umiejętność poprawnego posługiwania się językiem mówionym i pisanym
Wykłady
Pojęcie i geneza integracji w edukacji – przegląd teorii. Pierwsze koncepcje integracji. Koncepcje integracji Nowego Wychowania i ich znaczenie dla współczesnej edukacji wczesnoszkolnej. Pierwsze polskie koncepcje integracji. Współczesne polskie koncepcje zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej, Integracja - korelacja - całość - łączność -holizm. Integracja wiedzy jako nowa płaszczyzna projektowania zajęć w klasach I-III. Warunki integrowania wiedzy przez uczniów. Płaszczyzny integracji- od asocjacji do integracji wiedzy. Psychologiczne i socjopedagogiczne przesłanki integracji w edukacji dzieci w świetle teorii J. Piageta, J. Brunera i B. Bernsteina. Strategie integracji w edukacji dzieci. Instrumentarium metodyczne integracji edukacji wczesnoszkolnej (cele, zasady, strategie, metody, środki, formy). Zastosowanie metody projektów w projektowaniu zajęć zintegrowanych. Aktywność badawcza ucznia jako oś zajęć zintegrowanych. Rola aktywności artystycznej dzieci w integrowaniu edukacji wczesnoszkolnej. Integracja wychowania szkoły i rodziny.
Konwersatoria
Idea integracji w projektach zajęć zintegrowanych – analiza rozwiązań metodycznych. Alternatywne rozwiązania w edukacji zintegrowanej – projekty zajęć inspirowane progresywizmem i konstruktywizmem. Kształcenie językowe jako płaszczyzna integracji – projektowanie zajęć zintegrowanych inspirowanych treściami polonistycznymi.Rozwijanie umiejętności matematycznych w nauczaniu zintegrowanym. Edukacja środowiskowa w ujęciu zintegrowanym: treści przyrodnicze, społeczne, historyczne,geograficzne, ekologiczne. Projektowanie zajęć zintegrowanych opartych na metodzie projektów. Rodzaje wiedzy i ich integracja przez różne rodzaje aktywności i poszerzone spektrum tematyczne. Przygotowanie propozycji autorskich zajęć zintegrowanych w klasach I-III.
Wykłady – wykład tradycyjny.
Konwersatoria – praca z tekstem, dyskusja, metaplan, drzewo decyzyjne, projektowanie sytuacji i zajęć zintegrowanych z wykorzystaniem różnych koncepcji integracji.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykłady: Egzamin w formie pisemnej. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest uzyskanie pozytywnej oceny z konwersatoriów.
Konwersatoria: kolokwium, pozytywne oceny z zadań realizowanych na zajęciach.
Ocena końcowa: Ocena pozytywna z egzaminu pisemnego, który obejmuje treści z ćwiczeń (50% pytań składowych) i wykładów (50% pytań składowych).
1. Renesans nauczania całościowego, red. D. Klus-Stańska, M.J. Szymański, M.S. Szymański, Warszawa 2003.
2. Bernstein B., Odtwarzanie kultury, Warszawa 1990.
3. Edukacja zintegrowana w reformowanej szkole, red., H. Moroz, Kraków 2001.
4. Hannaford C., Zmyślne ruchy, które doskonalą umysł; podstawy kinezjologii edukacyjnej, Warszawa 1998.
5. Klus-Stańska D., Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej, Warszawa 2005.
6. Łukaszewicz R., Edukacja z wyobraźnią, czyli jak podróżować bez map, Wrocław 1994.
7. Nowak-Łojewska A., Zintegrowane zadania w edukacji wczesnoszkolnej, Kraków 2004.
8. Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa 1998.
9. Renesans (?) nauczania całościowego, red., D. Klus-Stańska, M.S. Szymański, M.J. Szymański, Warszawa 2003.
10. Semenowicz H., Nowoczesna Szkoła Francuska technik C.Freineta, Warszawa 1966.
11. Teoretyczne i praktyczne aspekty kształcenia zintegrowanego, red. H. Kosetka, J. Kuźma, Kraków 2000.
12. Walczyna J., Integracja nauczania początkowego, Wrocław-Warszawa-Kraków 1968
1. Andrukowicz W., Teoria kształcenia integralnego, Gorzów Wlkp.
2. Kształcenie zintegrowane: problemy teorii i praktyki, red. M. Żytko, Warszawa 2002.
3. Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania, red. D. Klus-Stańska, M. Szczepska-Pustkowska, Warszawa 2009.
4. Światy dziecięcych znaczeń, red. D. Klus-Stańska, Warszawa 2004.
5. Wczesna edukacja: między schematem a poszukiwaniem nowych ujęć teoretyczno-badawczych, red. D. Klus-Stańska, E. Szatan, D. Bronk, Gdańsk 2007
Zmodyfikowane przez dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 26-11-2019 21:00)