SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Partnerstwo edukacyjne w szkole i przedszkolu |
Kod przedmiotu | 05.2-WP-PPiWM-PEwSiP |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 9 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Konwersatorium | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów z wiedzą z zakresu różnych wymiarów partnerstwa edukacyjnego. Przygotowanie studentów do budowania projektów sieci partnerstwa wśród podmiotów edukacyjnych.
Podstawowa wiedza za zakresu nauk o wychowaniu, socjologii i psychologii.
Partnerstwo – współpraca w edukacji – analiza pojęć, związków i zależności. Partnerstwo edukacyjne a kultura szkoły/placówki edukacyjnej (pojęcie, wymiary, tworzenie). Od relacji partnerskich do demokracji w klasie szkolnej/grupie/szkole/placówce edukacyjnej/lokalnym środowisku. Budowanie sieci kapitału społecznego w klasie szkolnej/grupie/szkole/placówce edukacyjnej/lokalnym środowisku. Budowanie partnerstwa publicznego na rzecz edukacji w regionie. Indywidualny wymiar relacji w budowaniu partnerstwa edukacyjnego.
Dyskusja, projekt, burza mózgów.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Podstawą zaliczenia przedmiotu jest pozytywna ocena z przygotowanego projektu (indywidualnego lub grupowego) dotyczącego budowania sieci partnerstwa edukacyjnego w wybranym środowisku czy grupie.
1.Dudzikowa M. i. in., Kapitał społeczny w szkołach różnego szczebla kształcenia, Kraków 2011.
2. Dudzikowa M., Co z rozwojem kapitału społecznego w szkole? Postawienie problemu, [w:] „Gorące” problemy edukacji w Polsce: ekspertyzy i opinie, red. T. Lewowicki, Warszawa 2007.
3. Dudzikowa M., Erozja kapitału społecznego w szkole w kulturze nieufności, [w:] Wychowanie: pojęcia procesy konteksty, T. IV, red. M. Dudzikowa, M. Czerepaniak-Walczak, Gdańsk 2008.
4. Dudzikowa M., Wawrzyniak-Beszterda R., red., Doświadczenia szkolne pierwszego rocznika reformy, Kraków 2010.
5. Elsner D., Szkoła jako ucząca się organizacja: szansa dla ambitnych, Chorzów 2003.
6. Herbst M., red., Kapitał ludzki i kapitał społeczny a rozwój regionalny, Warszawa 2007.
7. Kaźmierczak T., Rymsza M., red., Kapitał społeczny, ekonomia społeczna, Warszawa 2007.
8. Kwiatkowski M., Kapitał społeczny a edukacja, „Teraźniejszość, Człowiek, Edukacja” 2003, 3(23).
9. Mendel M., Partnerstwo rodziny, szkoły i gminy, Toruń 2000.
10. Nowosad I., Szymański M. J., red., Nauczyciele i rodzice, cz. 3, W poszukiwaniu nowych znaczeń i interpretacji współpracy, Zielona Góra-Kraków, 2004.
11. Nyczaj-Drąg M., Głażewski M., Współprzestrzenie edukacji, Kraków 2005.
12. Płócińska M., Rylke H., Czas współpracy i czas zmian, Warszawa 2002.
13. Putman D., R., Samotna gra w kręgle: upadek i odrodzenie wspólnot lokalnych w Stanach Zjednoczonych, Warszawa 2008.
14. Tuohy D., Dusza szkoły, Warszawa 2002.
14. Winiarski M., Rodzina, szkoła, środowisko lokalne: problemy edukacji środowiskowej, Warszawa 2000.
1. Bruner J., Kultura edukacji, Kraków, 2006.
2. Elsner D., Szkoła jako ucząca się organizacja: szansa dla ambitnych, Chorzów 2003.
3. Klimowicz M., Bokajło A.W., Kapitał społeczny – interpretacje, impresje, operacjonalizacja, Warszawa 2010.
4. Moroń D., red., Kapitał ludzki i społeczny: wybrane problemy teorii i praktyki, Wrocław 2009.
5. Szczepański M.S, red., Kapitał społeczno-kulturowy a rozwój lokalny i regionalny, Tychy 2000.
6. Sztompka P., Zaufanie: fundament społeczeństwa, Kraków 2007.
Zmodyfikowane przez dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 03-12-2019 18:23)