SylabUZ

Generate PDF for this page

Economic Sociology - course description

General information
Course name Economic Sociology
Course ID 14.2-WP-SOCP-SOEK
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Sociology
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2020/2021
Course information
Semester 5
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Anna Mielczarek-Żejmo
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

Głównym celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami socjologii ekonomicznej. Celem dodatkowym jest przygotowanie studentów do rozpoznawania i analizowania procesów społecznych we współczesnych systemach gospodarczych.

Prerequisites

Brak

Scope

  1. Koncepcje człowieka w gospodarce (perspektywy teoretyczne)
  2. Systemy gospodarcze
  3. Główni aktorzy sfery ekonomicznej. Państwo w gospodarce. Pracobiorcy i pracodawcy. Dialog społeczny
  4. Rozwój społeczno-gospodarczy. Czynniki i bariery
  5. Procesy ekonomiczne w społeczeństwie sieci. Przedsiębiorstwo sieci
  6. Sprawiedliwość socjalna. Znaczenie ekonomii solidarnej
  7. Kultura organizacyjna i etyka pracy
  8. Zachowania konsumentów - współczesne trendy
  9. Przedsiębiorczość prywatna - zasady prowadzenia własnej działalności gospodarczej

Teaching methods

Do metod kształcenia wykorzystywanych w trakcie kursu należy praca z książką, dyskusja wielokrotna, metoda przypadków, praca w grupie.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Zaliczenie ćwiczeń

Forma zaliczenia ćwiczeń

Uwagi

Zaliczenie na ocenę.

Tak

Kolokwium  pisemne Uzyskanie co najmniej 50% punktów

Przygotowanie pracy pisemnej (praca grupowa).

Zgodność z tematem, poprawna struktura pracy, język, rzetelność, samodzielność wykonania pracy, odpowiedni dobór literatury przedmiotu.

 

Zasady uzyskania oceny końcowej z ćwiczeń.

Ocena z ćwiczeń stanowić będzie średnią arytmetyczną z oceny z  pracy pisemnej (50%) i oceny kolokwium(50%)*.

*Zasady ustalania oceny w przypadku średniej

 

Ocena końcowa z przedmiotu* = ocena końcowa z ćwiczeń.

 

Recommended reading

  1. Gardawski J., Gilejko L., Siewierski J., Towalski R., Socjologia gospodarki, Wydawnictwo „Dyfin”, Warszawa 2008.
  2. Gilejko L., Społeczeństwo a gospodarka, Oficyna Wydawnicza Szkoły Głównej Handlowej, Warszawa 2005.
  3. Hofstede G., Kultury i organizacje. Zaprogramowanie umysłu, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2000.
  4. Kochanowicz J., Marody M., Kultura i gospodarka, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2010.
  5. Krzysztofek K., Szczepański M.S., Zrozumieć rozwój. Od społeczeństw tradycyjnych do informacyjnych, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2005.
  6. Morawski W., Socjologia ekonomiczna. Problemy. Teoria. Empiria, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001.
  7. Rudnicki L., Zachowania konsumentów na rynku, Polskie Wydawnictwa Ekonomiczne, Warszawa 2012.

Further reading

  1. Bell D., Kulturowe sprzeczności kapitalizmu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1998.
  2. Berger P., Rewolucja Kapitalistyczna. Pięćdziesiąt tez o dobrobycie, równości i wolności, Oficyna Naukowa, Warszawa 1995.
  3. Czwarno M., Homo oeconomicus kontra Homo sociologicus, czyli dlaczego ekonomiści nie lubią socjologów, a socjologowie nie przepadają za ekonomistami, w: Studia Socjologiczne nr 3/2003 (170).
  4. Gąciarz B., Pańków W., Dialog społeczny po polsku. Fikcja czy szansa, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa 2001.
  5. Harrison L.E., Huntington S. (red.), Kultura ma znaczenie. Jak wartości wpływają na rozwój społeczeństw, Wydawnictwo „Zysk i S-ka”, Poznań-Kraków 2004.
  6. Kaczmarczyk M., Wstęp do socjologicznej teorii własności, Oficyna Naukowa, Warszawa 2008.
  7. Landes D., Bogactwo i nędza narodów. Dlaczego jedni są tak bogaci, a inni tak ubodzy, Warszawskie Wydawnictwo Literackie „Muza”, Warszawa 2008.
  8. Milian L., Wprowadzenie do socjologii przemysłu, Wydawnictwo PC, Częstochowa 1996.
  9. Morawski W., Zmiana instytucjonalna. Społeczeństwo. Gospodarka. Polityka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1998.
  10. Szklarczyk D., Reprezentacja interesów na polskim rynku pracy, w: Studia Socjologiczne nr 4/2012 (207), s. 41-64.
  11. Weber M., Gospodarka i społeczeństwo, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002.

Notes


Modified by dr hab. Dorota Szaban, prof. UZ (last modification: 25-04-2020 19:27)