SylabUZ
Course name | Qualitative research methods |
Course ID | 14.2-WP-SOCP-MBJ |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Sociology |
Education profile | academic |
Level of studies | First-cycle studies leading to Bachelor's degree |
Beginning semester | winter term 2020/2021 |
Semester | 3 |
ECTS credits to win | 6 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Lecture | 30 | 2 | - | - | Exam |
Class | 30 | 2 | - | - | Credit with grade |
Zapoznanie studentów z podstawowymi założeniami podejścia jakościowego w badaniach społecznych. Celem zajęć jest charakterystyka wybranych metod i technik badań jakościowych (m. in. obserwacja, wywiady pogłębione, zogniskowane wywiady grupowe, jakościowa analiza treści, metoda biograficzna).
Brak
ZAKRES TEMATYCZNY wykładu:
Socjologia jakościowa humanistyczna, założenia teoretyczne i metodologiczne.
Badania jakościowe i ilościowe, podobieństwa i różnice.
Założenia metody teorii ugruntowanej
Jakościowe metody i techniki poznawania rzeczywistości społecznej i analizowania uzyskanych wyników (obserwacja, wywiady jakościowe, FGI, metoda analizy dokumentów osobistych, metoda biograficzna, elementy socjologii wizualnej, studium przypadku, monografie terenowe, badania etnograficzne, eksperymenty).
Etyka badań jakościowych.
Wiarygodność i rzetelność badań jakościowych
ZAKRES TEMATYCZNY ćwiczeń:
Metoda obserwacyjna
Wywiady pogłębione (IDI)
Zogniskowane wywiady grupowe (FGI)
Analiza treści
Wykład:
Wykład konwencjonalny, wykład konwersatoryjny, dyskusja
Ćwiczenia:
Praca z materiałem źródłowym, praca z tekstem, praca w grupach, ćwiczenia w terenie
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Zaliczenie wykładu
|
Uwagi |
Zaliczenie na ocenę |
Tak |
Egzamin pisemny i ustny |
W formie pytań problemowych, otwartych. Minimalny próg wymagań uzyskanie 50% punktów z pracy pisemnej. Zadania egzaminacyjne w formie pisemnej dotyczą charakterystyki podejścia jakościowego w badaniach społecznych, opisu podstawowych metod i technik prowadzenia badań. W trakcie odpowiedzi ustnych student charakteryzuje przebieg procesu badawczego w celu wyjaśnienia wybranego zjawisk a społecznego. |
Zakres materiału dotyczący egzaminu |
Zgodnie z przedstawionym na pierwszych zajęciach Sylabusem (wykład) |
Zasady uzyskania oceny końcowej z wykładu |
Ocena z wykładu to ocena z egzaminu z przedmiotu. |
*Zasady ustalania oceny w przypadku średniej
Zaliczenie ćwiczeń
|
Uwagi |
Zaliczenie na ocenę |
Tak |
Zasady uzyskania oceny końcowej z ćwiczeń |
Studenci przygotowują projekty w grupach, każdorazowo realizując badanie terenowe z wykorzystaniem poznanej metody i Przygotowanie projektów w ramach pracy w techniki badawczej. Oceniana jest zgodność z tematem, poprawna struktura pracy, język, rzetelność, samodzielność wykonania zespołach (grupach) w formie pisemnej i ich pracy, odpowiedni dobór literatury przedmiotu. prezentacja podczas zajęć |
|
Poprawny sposób prezentacji, umiejętność udzielenia odpowiedzi na pytania dotyczące prezentowanego materiału. |
|
Ocena z ćwiczeń stanowić będzie średnią z ocen z projektów
|
*Zasady ustalania oceny w przypadku średniej
Ocena końcowa z przedmiotu*
Oceny brane pod uwagę w przypadku oceny końcowej |
Uwagi |
Wykład + ćwiczenia kończące się uzyskaniem oceny |
Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny końcowej jest uzyskanie pozytywnej oceny z ćwiczeń i wykładu (3.0-5.0) |
Zasady uzyskania oceny końcowej |
Ocena końcowa stanowi średnią arytmetyczną ocen z ćwiczeń i wykładu*. |
*Zasady ustalania oceny w przypadku średniej
Modified by dr hab. Dorota Szaban, prof. UZ (last modification: 17-04-2020 15:07)