SylabUZ

Generate PDF for this page

Contemporary theories of education - course description

General information
Course name Contemporary theories of education
Course ID 14.2-WP-SOCP-WTS
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Sociology
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2020/2021
Course information
Semester 2
ECTS credits to win 6
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • prof. zw. dr hab. Mirosław Chałubiński
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 30 2 - - Exam
Class 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z najważniejszymi współczesnymi teoriami socjologicznymi. Dodatkowym celem jest przygotowanie studentów do wykorzystywania teorii do wyjaśniania i opisu zjawisk i struktur społecznych.

Prerequisites

Scope

Zakres tematyczny wykładu:

  • Pojęcie teorii i paradygmatu, przegląd głównych teorii socjologicznych w XXI wieku, socjologia a inne nauki społeczne - Neopozytywizm i jego kontynuacje
  • Teorie konfliktu (R. Dahrendorf i L. Coser)
  • Neomarksizm i szkoła frankfurcka
  • Współczesna socjologia humanistyczna (teoria dramaturgiczna, socjologia życia codziennego, A. Giddens, interakcjonizm symboliczny)
  • Próbą syntezy P. Bourdieu
  • Zmiany współczesnego świata a teoria socjologiczna (postmodernizm, teorie globalizacji i społeczeństwa sieci, feminizm)
  • Nurty biologizujące we współczesnej socjologii (socjobiologia, psychologia ewolucyjna)

 

Zakres tematyczny ćwiczeń:

  • Pojęcie teorii i paradygmatu, przegląd głównych teorii socjologicznych w XXI wieku, socjologia a inne nauki społeczne
  • Neopozytywizm i jego kontynuacje
  • Teorie konfliktu (R. Dahrendorf i L. Coser)
  • Neomarksizm i szkoła frankfurcka
  • Współczesna socjologia humanistyczna (teoria dramaturgiczna, socjologia życia codziennego, A. Giddens, interakcjonizm symboliczny)
  • Próba syntezy P. Bourdieu
  • Zmiany współczesnego świata a teoria socjologiczna (postmodernizm, teorie globalizacji i społeczeństwa sieci, feminizm)
  • Nurty biologizujące we współczesnej socjologii (socjobiologia, psychologia ewolucyjna)

Teaching methods

Wykład konwencjonalny.

Ćwiczenia: klasyczna metoda problemowa i praca z książką/tekstem źródłowym.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Zaliczenie wykładu

 

Uwagi

Zaliczenie na ocenę.

Tak

Zakres materiału dotyczący egzaminu.

Zgodnie z przedstawionym na pierwszych zajęciach Sylabusem (wykład)

Egzamin pisemny

W formie pytań problemowych, otwartych.

Minimalny próg wymagań uzyskanie 50% punktów z pracy pisemnej.

Zasady uzyskania oceny końcowej z wykładu.

Ocena z wykładu to ocena z egzaminu pisemnego.

*Zasady ustalania oceny w przypadku średniej

 

Zaliczenie ćwiczeń

 

 

Uwagi

Zaliczenie na ocenę.

Tak

Kolokwium pisemne.

W formie pytań otwartych. Minimalny próg wymagań uzyskanie 50% punktów z pracy pisemnej.

Zakres materiału.

obejmującego kolokwium

Zgodnie z przedstawionym na pierwszych zajęciach Sylabusem.

Aktywność podczas zajęć

Merytoryczne przygotowanie, umiejętność podania przykładów, umiejętność wykorzystania omawianych tekstów.

Przygotowanie pracy pisemnej – esej.

Praca na jeden spośród kilkunastu tematów – wyboru dokonuje student.

Zgodność z tematem, poprawna struktura pracy, Język, rzetelność, samodzielność wykonania pracy, odpowiedni dobór literatury przedmiotu.

Zasady uzyskania oceny końcowej z ćwiczeń.

Ocena z ćwiczeń stanowić będzie średnią ważoną z oceny z kolokwium (50%) i aktywności na zajęciach (20%), oceny z eseju (30%).

*Zasady ustalania oceny w przypadku średniej

 

 

Ocena końcowa z przedmiotu*

Oceny brane pod uwagę w przypadku oceny końcowej

Uwagi

Wykład + ćwiczenia kończące się uzyskaniem oceny

Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny końcowej jest uzyskanie pozytywnej oceny z ćwiczeń i wykładu (3.0-5.0)

Zasady uzyskania oceny końcowej

Ocena końcowa stanowi średnią arytmetyczną ocen z ćwiczeń i wykładu*.

 

Recommended reading

Baert P., Carreira de Silva F., Teorie społeczne w XX wieku i dzisiaj, Zakład Wydawniczy Nomos, Kraków 2013.

Elliott A. Współczesna teoria społeczna, Wydawnictwo Naukowe

Jasińska-Kania A., Nijakowski L.N., Szacki J., Ziółkowiski M. (red.) Współczesne teorie socjologiczne. Wybór tekstów, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa, 2006.

Szacki J. Historia myśli socjologicznej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2003.

Szczepański M.S., Śliz A. (red.) Współczesne teorie socjologiczne. W kręgu ujęć paradygmatycznych, Wydawnictwo UO, Opole 2014.

Turner J. H. Struktura socjologicznej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2004.

Further reading

Baudrillard J., Społeczeństwo konsumpcyjne, Wydawnictwo Sic!, Warszawa, 2006.

Baudrillard J., Symulakry i symulacja, Wydawnictwo Sic!, Warszawa 2005.

Blumer H., Niepokój społeczny i protest zbiorowy, (w:) E. Hałas, Obywatelska socjologia szkoły chicagowskiej, Wydawnictwo KUL, Lublin, 1994.

Blumer H., Społeczeństwo jako symboliczna interakcja, [w:] E. Mokrzycki (wyb.) Kryzys i schizma. t.1, Wydawnictwo PIW, Warszawa 1984.

Bourdieu P,. Struktury, habitus, praktyki, [w:] Socjologia. Lektury, (red.) P. Sztompka, M. Kucia, Wydawnictwo Znak, Kraków

Bourdieu P., Przemoc symboliczna, [w:] Socjologia. Lektury, (red.) P. Sztompka, M. Kucia Wydawnictwo Znak, Kraków 2005.

Bourdieu P., Wacquant L.J.D., Zaproszenie do socjologii refleksyjnej, Oficyna Naukowa Warszawa 2001.

Chodorow N. J., Osobowość płci a reprodukcja macierzyństwa, [w:] Współczesne teorie socjologiczne. Wybór tekstów (red.) Jasińska-Kania A., Nijakowski L.N., Szacki

Dobrzański D., Interpretacja jako proces nadawania znaczeń, Wydawnictwo UAM, Poznań 1999.

Garfinkel H. Racjonalne cechy działalności naukowej i potocznej, [w:] Kryzys i schizma t.1, Wydawnictwo PIW, Warszawa 1984.

Giddens A., Nowoczesność i tożsamość. Ja i Społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności, Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa, 2001.

Goffman E., Człowiek w teatrze życia codziennego, Wydawnictwo PIW, Warszawa 1981.

Goffman E., Piętno. Rozważania o zranionej tożsamości, Gdańsk, Wydawnictwo GWP, Gdańsk 2005.

Hałas E., Działanie symbolu. Założenia teorii Pierre’a Bourdieu [w:] Symbole w interakcji, E. Hałas, Oficyna Naukowa, Warszawa 2001.

Haraway D., Manifest cyborgów i pęknięte tożsamości, [w:] Współczesne teorie socjologiczne. Wybór tekstów, (red.) A. Jasińska-Kania, L.N. Nijakowski., J. Szacki, M. Ziółkowiski., Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2006.

Hill Collins P., Czarna myśl feministyczna w macierzy dominacji, [w:] Współczesne teorie socjologiczne. Wybór tekstów, (red.) A.Jasińska-Kania, L.N. Nijakowski, J. Szacki., M. Ziółkowiski, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2006.

J., Ziółkowiski M., Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2006.

Kłoskowska A, Teoria socjologiczna Pierre'a Bourdieu. Wstęp p do wydania polskiego, [w:] Reprodukcja. Elementy systemu nauczania, Bourdieu P., Passeron J.C. , Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006.

Smith D., Poznawanie społeczeństwa od wewnątrz: kobiecy punkt widzenia, [w:] Współczesne teorie socjologiczne (red.) A. Jasińska-Kania, L.N. Nijakowski , J. Szacki , M. Ziółkowski, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2006.

Szacki J., Wstęp p [w:] Człowiek w teatrze życia codziennego, E. Goffman, Wydawnictwo PIW, Warszawa 1981.

Sztompka P., Teoria socjologiczna końca XX wieku. Wstęp do wydania polskiego, [w:] Struktura teorii socjologicznej, J.H. Turner, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1985.

Notes


Modified by dr Tomasz Kołodziej (last modification: 16-04-2020 09:52)