Celem prowadzącego jest przekazanie studentom wiedzy z zakresu problematyki dotyczącej społeczno-kulturowych aspektów starości. Zapoznanie z sytuacją społeczną, ekonomiczną oraz zawodową ludzi starych oraz zaznajomienie z podstawowymi czynnikami stanowiącymi o jakości życia ludzi starych. Zaznajomienie ze stereotypem człowieka starego oraz jego konsekwencjami w postaci marginalizacji oraz wykluczenia społecznego.
Prerequisites
Scope
Starość oraz proces starzenia się – dylematy definicyjne.
Koncepcje cykliczności życia: starość jako faza życia.
Starość i starzenie się w różnych koncepcjach teoretycznych – od biologiczno-psychologicznych do społeczno-kulturowych aspektów starości.
Demograficzne aspekty starzenia się populacji.
Starość jako problem społeczny i wyzwanie dla polityki spoełcznej.
Stereotyp starości i człowieka starego – socjologiczna analiza stereotypów.
Człowiek stary wobec zróżnicowanych ról społecznych.
Starość a młodość - integracja i relacje międzypokoleniowe.
Aktywność ludzi starych w różnych obszarach życia społecznego.
Polska starość w danych zastanych.
Teaching methods
Treści w zakresie tematycznym ćwiczeń realizowane są za pomocą pracy z książką, analizy raportów i danych zastanych, dyskusji oraz prezentacji.
Learning outcomes and methods of theirs verification
Outcome description
Outcome symbols
Methods of verification
The class form
Assignment conditions
Zaliczenie na ocenę
Tak
Prezentacja lub praca pisemna
Kryterium oceny stanowi zgodność z tematem, poprawny sposób prezentacji, umiejętność udzielenia odpowiedzi na pytania dotyczące prezentowanego materiału.
Proporcje zadań i ich wpływ na ocenę końcową z ćwiczeń.
Ocena z ćwiczeń stanowić będzie średnią ważoną oceny z prezentacji (lub pracy pisemnej) (80%) i aktywności na zajęciach (merytoryczne przygotowanie do zajęć, udział w dyskusji itp.) (20%).*
*Zasady ustalania oceny w przypadku średniej
Ocena końcowa z przedmiotu* = ocena końcowa z ćwiczeń.
Recommended reading
Bugajska B. (red.), Młodość i starość - integracja pokoleń, Szczecin 2010.
Erikson E., Dopełniony cykl życia, Warszawa 2002.
Mossakowska M. (red.), Więcek A., Błędowski P., Aspekty medyczne, psychologiczne, socjologiczne i ekonomiczne starzenia się ludzi w Polsce, „PolSenior”, Poznań 2012.
Oleś P., Psychologia człowieka dorosłego, Warszawa 2012.
Trzop B., Dojrzałe, spełnione, niezależne…? Kobiety 50+ w socjologicznym zwierciadle, Warszawa 2013.
Szukalski P (red.)., Przygotowanie do starości, Warszawa 2009.
Woynarowska (red.), Biomedyczne podstawy kształcenia i wychowania, Warszawa 2010.
Zalewska J. Człowiek stary wobec zmiany kulturowej. Perspektywa teorii praktyk społecznych,, Warszawa. 2015.
Kotlarska-Michalska A., Starość w aspekcie socjologicznym, "Roczniki Socjologii Rodziny", Poznań 2000.
Błędowski P., Szatur-Jaworska B., Szweda-Lewandowska Z., Kubicki P. (opr.), Raport na temat sytuacji osób starszych w Polsce, IPiSS, Warszawa 2012.
Further reading
Krzyżowski Ł., Kowalik W., Suwada K., Pawlina A., Młodzi emeryci w Polsce, Warszawa 2014.
Synak B. Polska starość, Gdańsk 2003.
Trzop B., W poszukiwaniu dojrzałej tożsamości: kim są kobiety i mężczyźni 50+ we współczesnym społeczeństwie polskim?, w: Rocznik Lubuski: Płeć społeczno-kulturowa jako perspektywa badawcza i kategoria analityczna 2016.
Trzop B., Niewidzialne kobiety? Kobiecość kobiet w fazie życia pomiędzy średnią i późną dorosłością, w: Dyskursy Młodych Andragogów 2014/15.
Trzop B., Rola rodzinna babci i matki dorosłych dzieci jako społeczny komponent tożsamości współczesnych kobiet dojrzałych , w: Roczniki Socjologii Rodziny: Człowiek stary w rodzinie i społeczeństwie 2013.
Schimanek T., Aktywizacja społeczna osób starszych. Materiały edukacyjne dla Pracowni Dobra Wspólnego, http://lokalnepartnerstwa.org.pl/file/fm/BIBLIOTEKA/manuale/Aktywizacja_spoleczna_osob_starszych.pdf
wybrane komunikaty z badań CBOS i opracowania GUS
Notes
Modified by dr Izabela Kaźmierczak-Kałużna (last modification: 23-04-2020 16:06)