SylabUZ

Generate PDF for this page

Podstawy przedsiębiorczości społecznej - course description

General information
Course name Podstawy przedsiębiorczości społecznej
Course ID 14.2-WP-SOCP-PS
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Sociology
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2020/2021
Course information
Semester 5
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Joanna Frątczak-Müller
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

Zamysłem prowadzącego jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy o idei i zasadach prowadzenia przedsiębiorczości społecznej oraz jej roli w przeciwdziałaniu wykluczeniu społecznemu. Dodatkowym celem jest zapoznanie ze znaczeniem zaangażowania sektorów pozarządowego i samorządowego w rozwój ekonomii społecznej i możliwości wykorzystania jej narzędzi w procesach rewitalizacji.

Prerequisites

-

Scope

  1. Teoretyczne podstawy ekonomii społecznej
  2. Modele ekonomii społecznej
  3. Dawne formy ekonomii społecznej: ruch spółdzielczy i wzajemnościowy
  4. Nowe formy ekonomii społecznej: przedsiębiorstwo społeczne jako struktura hybrydowa
  5. Przedsiębiorczość społeczna w programach rządowych i samorządowych
  6. Rodzaje przedsiębiorstw społecznych (tworzenie, budowa, struktury, funkcje, więzi społeczne)
  7. Zarządzanie przedsiębiorstwem społecznym (władza, kierowanie, motywacja, promocja)
  8. Rynkowe strategie walki z biedą i wykluczeniem społecznym
  9. Reintegracja społeczna i zawodowa
  10. Przedsiębiorczość społeczna i trzeci sektor w procesach rewitalizacji

Teaching methods

Praca w grupach, klasyczna metoda problemowa, dyskusja, burza mózgów, giełda pomysłów, referaty i prezentacje.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Test w formie pytań otwartych i zamkniętych. Minimalny próg wymagań uzyskanie 50% punktów za pozytywne odpowiedzi.

Projekt wykorzystania narzędzi przedsiębiorczości społecznej w procesach rewitalizacji w celu minimalizacji oddziaływania zjawisk kryzysowych na społeczności lokalne, bądź zwiększania tempa rozwoju lokalnego.

Warunkiem uzyskania oceny pozytywnej jest uzyskanie minimum 50% punktów z testu końcowego oraz pozytywnej oceny z pracy grupowej.

Ocena z ćwiczeń stanowić będzie średnią arytmetyczną z testu i projektu grupowego.

Recommended reading

  1. Gerwiński M., Rymsza M. Polityka aktywizacji w Polsce. Usługi reintegracji w sektorze gospodarki społecznej, Wyd. WSP TWP, Warszawa 2011.
  2. Głąbicka K., Ekonomia społeczna. Podmioty i instrumenty, Wyd. MCPS, Warszawa 2009.
  3. Głąbicka K., Ekonomia społeczna – wyzwanie dla instytucji pomocy społecznej, Mazowieckie Centrum PS, Warszawa 2010.
  4. Głąbicka K., Gagacka M., Zarządzanie przedsiębiorstwem społecznym, Wyd. Politechnika Radomska, Radom 2011.
  5. Gryffin E., Podstawy zarządzania organizacjami, PWE, Warszawa 1998.
  6. Kożusznik B., Zachowanie człowieka w organizacji, PWE, Warszawa 2002.
  7. Paszkier R., Nowak A., Przedsiębiorczość społeczna. Teoria i praktyka, Oficyna Naukowa, Warszawa, 2012.

Further reading

  1. Banerjee S. B., Jackson L., Microfinance and the business of poverty reduction: Critical perspectives from rural Bangladesh, Human relations 2017, Vol. 70 (1) 63 –91.
  2. Głąbicka K., Gagacka M. (red.), Lokalne sieci wsparcia, Wyd. Politechnika Radomska, Radom 2010.
  3. Yunus M., Bankier ubogich. Historia mikrokredytu, Wyd. ConCorda, 2012.

Notes

-


Modified by dr Joanna Frątczak-Müller (last modification: 22-04-2020 00:06)