SylabUZ

Generate PDF for this page

Socjologia mediów - course description

General information
Course name Socjologia mediów
Course ID 15.0-WP-SOCP- SME
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Sociology
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2020/2021
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Beata Trzop, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 - - Credit with grade
Class 15 1 - - Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studenta z wybranymi treściami dotyczącymi procesu komunikowania i komunikowania masowego.

Prerequisites

Brak

Scope

Zagadnienia : wykłady

Komunikowanie społeczne: definicje i cechy komunikowania, modele komunikowania, rozwój komunikowania.

Kultura masowa, społeczeństwo masowe.

Komunikowanie masowe: media i społeczeństwo.

Mass media XXI wieku.

Propaganda - istota zjawiska.

Zagadnienia: ćwiczenia

Historia mass mediów.

Nadawcy: instytucje nadawcze i jej cechy.

Odbiorcy: więzi społeczne, odbiór i recepcja przekazu, oddziaływanie i efekty, widownia.

Informacje: analiza hard news/soft news.

Główne gatunki medialne i formaty: cechy i przykłady.

Teaching methods

Wykład konwencjonalny, praca z tekstem, zadania praktyczne.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykład: kolokwium pisemne, warunkiem zaliczenia jest uzyskanie min. 50 % punktów; ocena z kolokwium jest oceną z wykładu.

Ćwiczenia: przygotowanie prezentacji (poprawny wybór literatury, sposób prezentacji, krytyczna analiza, inicjowanie dyskusji); wykonywanie zadań praktycznych związanych z treścią realizowaną na ćwiczeniach; średnia arytmetyczna ocen z prezentacji i ocen z zadań praktycznych jest oceną z ćwiczeń.

Ocena końcowa: średnia arytmetyczna oceny z kolokwium (wykłady) i oceny z ćwiczeń.

Recommended reading

Briggs A., Burke P., Społeczna historia mediów. Od Gutenberga do Internetu, Warszawa 2010.

Goban-Klas T., Media i komunikowanie masowe: teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Warszawa 2009.

Jenkins H., Ford S., Green J., Rozprzestrzenialne media. Jak powstają wartości i znaczenia w usieciowionej kulturze, Łódź 2018.

McQuail D., Teoria komunikowania masowego, Warszawa 2012.

Mrozowski M., Media masowe: władza, rozrywka i biznes, Warszawa 2001.

Mrozowski M., Przenikanie mediów. Ewolucja mediów a przemiany ładu społecznego, Warszawa 2019.

Sorlin P., Mass media. Kluczowe pojęcia, Warszawa 2014.

Further reading

Lisowska – Magdziarz M., Media powszednie, Kraków 2008

Nowicki P., Co to jest telenowela, Warszawa 2006.

Trzop B., Typy kultury popularnej na łamach czasopism kobiecych, Zielona Góra 2005.

Flores S. E., Sfejsowani. Jak media społecznościowe wpływają na nasze życie, emocje i relacje z innymi, Warszawa 2017.

Współczesne media. Problemy i metody badań nad mediami. Tom 1 i 2, Lublin 2020.

Notes


Modified by dr hab. Dorota Szaban, prof. UZ (last modification: 25-04-2020 18:54)