SylabUZ

Generate PDF for this page

Selected issues in philosophy and ethics - course description

General information
Course name Selected issues in philosophy and ethics
Course ID 08.1-WP-PSPM-WZFE
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Special education
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2020/2021
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 4
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Paweł Walczak
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Credit with grade
Class 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z historią europejskich idei filozoficznych, ze szczególnym uwzględnieniem klasycznych i nowożytnych koncepcji natury ludzkiej, zaznajomienie z najważniejszymi systemami etyki normatywnej; uświadomienie znaczenia i wpływu koncepcji filozoficznych na rozwój kultury i nauki; ukazanie roli filozoficznej i etycznej refleksji nad człowiekiem w praktyce pedagogicznej.

Prerequisites

brak

Scope

  1. Podstawy filozofii: filozofia jako „umiłowanie mądrości”, znaczenie filozoficznej problematyzacji rzeczywistości, główne pytania i dziedziny filozofii, filozofia wobec innych dziedzin kultury (nauka, religia, ideologia, światopogląd), filozofia a pedagogika.
  2. Zarys historii europejskich idei filozoficznych: byt, zmienność, poznanie, dusza, sprawiedliwość, prawo, Bóg, piękno, dobro.
  3. Wybrane filozoficzne koncepcje: paradygmat sofistyczny i sokratejski, człowiek u Platona i Arystotelesa, średniowieczny obraz natury ludzkiej, narodziny renesansowego humanizmu, nowożytny naturalizm.
  4. Podstawy etyki: moralność, normy moralne, sankcja, sumienie, wartości, dylemat moralny, imperatyw, preferencja.
  5. Podstawowe systemy normatywne: aretologia, deontologia, aksjologia.

Teaching methods

Wykład konwencjonalny z elementami wykładu problemowego i konwersatoryjnego.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykłady

Zaliczenie z oceną na podstawie testu wolnego wyboru z progami punktowymi. Ocenę pozytywną otrzymuje student, który uzyska 60% punktów.

Ćwiczenia

Żaliczenie na podstawie pracy pisemnej na zadany temat oraz aktywności na zjęciach.

Ocena końcowa

Ocena końcowa na podstawie średniej ocen z wykładu i ćwiczeń.

Recommended reading

1.     Ajdukiewicz K., Zagadnienia i kierunki filozofii, Warszawa 1983 (lub wydania nowsze).

2.     Galarowicz J., Na ścieżkach prawdy, Kraków 1992.

3.     Kalita Z., red., Etyka w teorii i praktyce, Wrocław 2001.

4.     Powszechna Encyklopedia Filozofii, online:  http://www.ptta.pl/pef (stosowne hasła).

5.     Swieżawski S., Dzieje europejskiej filozofii klasycznej, Warszawa-Wrocław 2000.

Further reading

1.     Bourke V., Historia etyki, Toruń 1994.

2.     Etyka: zarys, Kraków 1992

3.     Filozofia: podstawowe pytania, pod red. E. Martena i M. Schnädelbacha, Warszawa 1995.

4.     Hołówka J., Etyka w działaniu, Warszawa 2002.

5.     Moore G.E., Zasady etyki, Warszawa 1919.

6.     Przewodnik po etyce, pod red. P. Singera, Warszawa 1998.

7.     Reale G., Historia filozofii starożytnej, T. I-V, Lublin 1994 i nn.

Notes


Modified by dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (last modification: 16-04-2020 13:42)