SylabUZ

Generate PDF for this page

Wprowadzenie do pedagogiki - course description

General information
Course name Wprowadzenie do pedagogiki
Course ID 05.0-WP-PSPM-WDP
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Special education
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2020/2021
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 4
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Iwona Banach
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Exam
Class 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Poznanie pedagogiki jako nauki humanistycznej, empirycznej i społecznej; przekaz i przyswojenie podstawowych, ogólnych, zintegrowanych w całościowy schemat, wiadomości o rozwoju, socjalizacji, wychowaniu i autoedukacji człowieka; przekaz podstawowego języka opisu rozwoju i wychowania człowieka; przekaz podstawowych wiadomości o świecie zinstytucjonalizowanej edukacji, o praktyce edukacyjnej; doskonalenie umiejętności dostrzegania, analizowania i rozwiązywania problemów edukacyjnych; rozwijanie umiejętności świadomego odbioru komunikatów w obszarze edukacji, rozpoznawania właściwej intencji pośrednich aktów mowy, a także zdobycie umiejętności skutecznego posługiwania się językiem w pracy pedagogicznej.

Prerequisites

Brak

Scope

Wykłady

Przedstawienie elementarnej wiedzy o wychowaniu w kontekście ontologicznym

Pedagogika jako nauka i refleksja nad wychowaniem.

Pedagogika teoretyczna i praktyczna.

Wyrazy podstawowe i pochodne w pedagogice.

Rozwój naukowy pedagogiki.

Określenie charakteru naukowego pedagogiki.

Budowa i miejsce pedagogiki w systemie nauk.

Działy współczesnej pedagogiki.

Związek pedagogiki z innymi dyscyplinami wiedzy.

Struktura i definiowanie pojęć pedagogicznych.

Klasyfikacje pojęć pedagogicznych.

Różnice i podobieństwa znaczeniowe pojęć pedagogicznych.

Dziesięciościan edukacji.

 

Ćwiczenia

Analiza elementarnej wiedzy o wychowaniu w kontekście antropologicznym

Wychowanie i jego właściwości.

Rola i funkcje wychowania, społeczne znaczenie wychowania.

Zjawiska przemian w wychowaniu.

Współczesne systemy wychowania.

Wybrane koncepcje współczesnej pedagogiki.

Edukacja w ujęciu wertykalnym i horyzontalnym.

Teaching methods

Wykłady – wykład konwencjonalny, wykład problemowy.

Ćwiczenia – metoda tekstu przewodniego, praca z książką, praca w grupach, dyskusja.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykłady

Egzamin w formie testowej. Kryterium ocen: bardzo dobry 91-100%, dobry plus 81-90%, dobry 71-80%, dostateczny plus 61-70%, dostateczny 51-60%.

Ćwiczenia

Ćwiczenia kończą się uzyskaniem zaliczenia w postaci pozytywnej  oceny. Ocenie podlega sposób prezentacji przez studenta wybranego zagadnienia, w tym adekwatny dobór literatury, twórczy sposób jej wykorzystania, aktywny i refleksyjny udział w zajęciach oraz przygotowanie do zajęć.

Ocena końcowa: stanowi średnią arytmetyczną z wszystkich ocen otrzymanych w trakcie zajęć.

Recommended reading

 

  1. Denek K., Aksjologiczne aspekty edukacji szkolnej, Toruń 1999.
  2. Gnitecki J., Zarys pedagogiki ogólnej, Poznań 1999.
  3. Gnitecki J., Wprowadzenie do pedagogiki ogólnej, Poznań 2007.
  4. Kwieciński Z., Śliwerski B., Pedagogika, T. I-II, Warszawa 2003.
  5. Kunowski S., Podstawy współczesnej pedagogiki, Warszawa 1993.
  6. Pilch T., red., Encyklopedia pedagogiczna, Warszawa 2000.
  7. Śliwerski B., Współczesne teorie i nurty wychowania, Kraków 2001.
  8. Śliwerski B., Pedagogika: podstawy nauk o wychowaniu, Gdańsk 2006.

Każdorazowo ustalana przez prowadzącego.

Further reading

  1. Adamski F., red., Człowiek – wychowanie – kultura: wybór tekstów, Kraków 1993.
  2. Cichoń W., Wartość, człowiek, wychowanie, Kraków 1996.
  3. Dudzikowa M., Mit o szkole jako miejscu wszechstronnego rozwoju uczniów, Kraków 2001.
  4. Kowalski M., Falcman D., Fenomenologie: socjologia versus pedagogika, Kraków 2011.
  5. Kowalski M., Falcman D., Świadomość aksjologiczna i podmiotowość etyczna, Kraków 2010.
  6. Kwieciński Z., red., Alternatywy myślenia o/dla edukacji, Warszawa 2000.
  7. Olbrycht K., Prawda, dobro i piękno w wychowaniu człowieka jako osoby, Katowice 2000.

Notes


Modified by dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (last modification: 16-04-2020 13:38)