SylabUZ

Generate PDF for this page

Pedagogika integracyjna i włączająca - course description

General information
Course name Pedagogika integracyjna i włączająca
Course ID 05.6-WP-PSPM-PIW
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Special education
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2020/2021
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 8
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 30 2 18 1,2 Exam
Class 30 2 18 1,2 Credit with grade

Aim of the course

Poznanie przez studentów założeń pedagogiki integracyjnej i inkluzyjnej oraz ich teoretycznych źródeł. Uwrażliwienie studentów na możliwości wykorzystania edukacji integracyjnej i włączającej w celu przeciwdziałania dyskryminacji i wykluczaniu uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. 

Prerequisites

Znajomość specjalnych potrzeb edukacyjnych.

Scope

Wykłady

1) Społeczna integracja, normalizacja, społeczna inkluzja jako teoretyczne zaplecze pedagogiki integracyjnej i inkluzyjnej oraz edukacji integracyjnej i inkluzyjnej. 2) Pedagogika integracyjna i inkluzyjna wobec globalnych wyzwań współczesnego świata. 3) Wykluczenie osób z niepełnosprawnością oraz możliwości przeciwdziałania zjawisku. 4) Dialog z „Innym”. 5) Tożsamość vs. różnica, wspólnota vs. indywidualizacja jako podstawowe kategoria pedagogiki integracyjnej i inkluzyjnej. 7) Edukacja integracyjna i inkluzyjna wobec uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. 8) Modele edukacji integracyjnej i włączającej wynikające z psychologicznych koncepcji człowieka.  

Ćwiczenia

1) Uwarunkowania postaw wobec osób w jakiś sposób "Innych". Mechanizmy stereotypów  i uprzedzeń wobec osób "Innych". 2) Specjalne potrzeby dzieci i młodzieży oraz możliwości ich zaspokajania w warunkach edukacji integracyjnej i włączającej. 3) Edukacja integracyjna i inkluzyjna w świetle międzynarodowych dokumentów oraz polskiego prawa oświatowego. 4) Orzekanie o potrzebie kształcenia specjalnego w Polsce. 5) Zasady finansowania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. 6) Efektywność edukacji integracyjnej i włączającej w świetle wyników badań. 7) Kwalifikacje i kompetencje nauczyciela w zakresie edukacji włączającej. 8) Wizyta studyjna w szkole ogólnodostępnej oraz szkole w ogólnodostępnej z oddziałami integracyjnymi.

Teaching methods

Wykłady

Wykład tradycyjny, wykład konwersatoryjny, pokaz.

Ćwiczenia

Praca z tekstem, pokaz, praca w grupach.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykłady

Egzamin pisemny z treści wykładów. Kryteria ocen: niedostateczna (do 60%); dostateczna (61-75%), dobra (76-85%); bardzo dobra (86-100%)

Ćwiczenia

1) Przygotowanie pracy kontrolnej  - prezentacji na wybrany temat. 2) Kolokwium z treści ćwiczeń. Kryteria ocen: niedostateczna(do 60%); dostateczna (61-75%), dobra (76-85%); bardzo dobra (86-100%). 3) Ocena za aktywność na zajęciach. Ocenę z ćwiczeń stanowi średnia ocen z 1 i 2.

Ocena z przedmiotu

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie ćwiczeń i wykładów. Ocenę końcową stanowi średnia arytmetyczna ocen z wykładów i ćwiczeń.

Recommended reading

  1. Bąbka J., Edukacja integracyjna dzieci niepełnosprawnych i pełnosprawnych: założenia i rzeczywistość, Poznań 2001.
  2. Chrzanowska I., Pedagogika specjalna: od tradycji do współczesności, Kraków 2015.
  3. Krause A., Żyta A., Nosarzewska S., Normalizacja środowiska społecznego osób z niepełnosprawnością intelektualną, Toruń 2010.
  4. Segregacja. Integracja. Inkluzja, red. B. Grochmal-Bach, A. Czyż, A. Skoczek, Kraków 2013.
  5. Skotnicka B., Przygotowanie szkoły wiejskiej do edukacji inkluzyjnej – na przykładzie szkół powiatu bydgoskiego, Bydgoszcz 2019.  
  6. Zamkowska A., Wsparcie edukacyjne uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim w różnych formach kształcenia na I etapie edukacji, Radom 2009.

Further reading

  1. Gajdzica Z., Kategorie sukcesów w opiniach nauczycieli klas integracyjnych jako przyczynek do poszukiwania koncepcji edukacji integracyjnej, Kraków 2013.
  2. Chodkowska M., Socjopedagogiczne problemy edukacji integracyjnej dzieci z obciążeniami biologicznymi i środowiskowymi, Warszawa 2004. 
  3. Lechta V., Základy inkluzivní pedagogiky, Praha, 2010.
  4. Speck O., Inkluzja edukacyjna a pedagogika lecznicza, Gdańsk 2013.
  5. Szumski G., Wokół edukacji włączającej. Efekty kształcenia uczniów z niepełnosprawnością w stopniu lekkim w klasach specjalnych, integracyjnych i ogólnodostępnych, Warszawa 2010.
  6. Zamkowska A., Systemy kształcenia integracyjnego w wybranych krajach Unii Europejskiej, Radom 2004.

 

Notes


Modified by dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (last modification: 16-04-2020 14:49)