SylabUZ

Generate PDF for this page

Wprowadzenie do dydaktyki specjalnej - course description

General information
Course name Wprowadzenie do dydaktyki specjalnej
Course ID 05.6-WP-PSPM-WDSP
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Special education
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2020/2021
Course information
Semester 2
ECTS credits to win 4
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Ewa Pasterniak-Kobyłecka, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Exam
Class 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studentów z teoriami kształcenia i samokształcenia oraz przykładami ich weryfikacji w praktyce edukacyjnej. Przygotowanie studentów do projektowania zadań dydaktycznych dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Prerequisites

Znajomość podstaw pedagogiki.

Scope

Tematyka wykładów

Dydaktyka ogólna jako nauka (przedmiot i metody badań, zadania, funkcje, podstawowe pojęcia), a dydaktyka specjalna. Wartości i cele kształcenia specjalnego. Paradygmaty dydaktyczne. Charakterystyka procesu kształcenia specjalnego (zasady kształcenia, organizacyjne formy kształcenia, metody). Rola nauczyciela w procesie edukacji dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Edukacja włączająca i jej uwarunkowania. Dydaktyczne alternatywy edukacyjne.

Tematyka ćwiczeń

Formy organizacyjne procesu kształcenia (lekcja, zajęcia pozalekcyjne i pozaszkolne). Treści kształcenia, programy, podręczniki szkolne. Środki dydaktyczne. Proces uczenia się i jego uwarunkowania. Motywowanie uczniów do nauki. Trudności w nauce dziecka z deficytami rozwojowymi i przewlekle chorych. Wspierane uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (omówienie na wybranych przykładach). Praca z uczniem zdolnym. Diagnoza, kontrola i ocenianie w procesie kształcenia. Warunki efektywnej pracy dydaktycznej. Nowoczesne tendencje w dydaktyce specjalnej. Konspekt lekcji. Współpraca z rodzicami.

Teaching methods

Wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, pokaz, dyskusja, metody problemowe, gry dydaktyczne, metody ekspresyjne, metody praktyczne.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykłady

Podstawą zaliczenia wykładów jest pozytywna ocena z egzaminu pisemnego.

Ćwiczenia

Podstawą zaliczenia ćwiczeń jest uzyskanie pozytywnej oceny, którą warunkują aktywny udział studenta w dyskusjach na zajęciach (argumentacja własnego stanowiska); opracowanie i przedstawienie referatu/prezentacji multimedialnej na wybrany temat z dydaktyki ogólnej; przygotowanie indywidualnie lub w grupach prac pisemnych/sporządzenie portfolio/wykonanie pomocy dydaktycznej lub napisanie konspektu lekcji. 

Ocena końcowa

Ocena ostateczna z przedmiotu jest średnią arytmetyczną z obu form zajęć.

Recommended reading

Dryden G., Vos J., Rewolucja w uczeniu, tłum. B. Jóźwiak, Wydawnictwo Moderski i S-ka, Poznań 2000.

Janiszewska-Nieścioruk Z. (red.), Uczeń o specjalnych potrzebach w przestrzeni współczesnego systemu edukacji. Idee, teorie, koncepcje, Oficyna Wydawnicza UZ, Zielona Góra 2010.

Mietzel G., Psychologia kształcenia. Praktyczny podręcznik dla pedagogów i nauczycieli, tłum. A. Ubertowska, GWP, Gdańsk 2002.

Klus-Stańska D., Paradygmaty dydaktyki. Myśleć teorią o praktyce, PWN, Warszawa 2018.

Kupisiewicz Cz., Dydaktyka. Podręcznik akademicki, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2012.

Niemierko B., Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007.

Wyczesany J., Gajdzica Z., Uwarunkowania edukacji i rehabilitacji uczniów o specjalnych potrzebach w rozwoju, Wydawnictwo Naukowe AP, Kraków 2006.

Further reading

Brophy J., Motywowanie uczniów do nauki, tłum. K. Kruszewski, PWN, Warszawa 2002.

Gajdzica Z., Bełza-Gajdzica M. (red.), Inkluzja edukacji włączającej a wybrane aspekty praktyki edukacyjnej, Wydawnictwo UŚ, Katowice 2016.

Konarzewski K., Kruszewski K., Sztuka nauczania, t. 1-2 , PWN, Warszawa 2004.

(Nie)codzienność wychowawcza i dydaktyczna nauczyciela w szkole, red. E. Pasterniak-Kobyłecka, Wydział PPiS UZ, Zielona Góra 2017.

Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2003. 

Phillips D. C., Soltis J. F., Podstawy wiedzy o nauczaniu, GWP, Gdańsk 2003.

Notes


Modified by dr hab. Ewa Pasterniak-Kobyłecka, prof. UZ (last modification: 17-04-2020 20:09)