SylabUZ

Generate PDF for this page

Podstawy psychologii kształcenia dzieci i młodzieży ze SPE - course description

General information
Course name Podstawy psychologii kształcenia dzieci i młodzieży ze SPE
Course ID 14.4-WP-PSSM-PPKWD
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Special education
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2020/2021
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 4
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Marzanna Farnicka
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Exam
Class 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studentów z istotą, wymiarami i perspektywami procesu diagnozy i edukacji osób z SPE. Wyposażenie studenta w umiejętności rozpoznawania potrzeb, możliwości i ograniczeń dzieci i młodziezy z SPE. Ukształtowanie właściwej postawy wobec wyzwań stojących przed nauczycielem w sytuacj problemów dziecka.

 

Prerequisites

Wiedza z zakresu przedmiotów:  psychologia rozwoju człowieka w ciągu życia, psychologia wychowawcza, kliniczna i społeczna.

Scope

Tematyka wykładów:

Wielowymiarowość edukacji dzieci i młodziezy z SPE oraz współczesne systemy ich kształcenia; istota, cele, zasady, zadania.

Ekologiczny i edukacyjny kontekst procesu rozowju. 

Proces edukacji dzieci i młodzieży z SPE w kontekście normalizacji, społecznej integracji i inkluzji osób; założenia, koncepcje, zasady, uwarunkowania, możliwości i formy realizacji.

Wiodące nurty zmian w procesie edukacji. Problematyka specjalnych potrzeb i niepełnosprawności w edukacji. 

Mapa problemów w dyskursie na temat społecznej i edukacyjnej integracji i inkluzji dzieci ze SPE. Ograniczenia i słabości współczesnej oferty edukacyjnej.

Rola wczesnej diagnozy, rozpoznawania potrzeb oraz osuiągania postawionych celów. 

Zasady systemowego, proekologicznego ujmowania procesu edukacji oraz możliwości wielozakresowego wspierania w tym procesie.

Tematyka ćwiczeń:

Diagnostyka i orzecznictwo w sprawach zaburzeń rozwojowych oraz SPE. Rola psychologów, pedagogów, pedagogów specjalnych, nauczycieli i innych specjalistów w rozpoznawaniu odchyleń i zagrożeń rozwojowych dzieci.

Metody rozwoju i kształcenia. 

Tworzenie środowiska wspierającego rozwój i zaspokającego potrzeby dzieci ze SPE.

Teaching methods

wykład, ćwiczenia

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Ćwiczenia (zaliczenie na ocenę) – aktywność studenta na zajęciach oraz przygotowanie i realizacja projektu.

 

Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest uzyskanie pozytywnej oceny z projektu i  z aktywności na zajęciach.

 

Wykład (egzamin pisemny) - ocena pozytywna z egzaminu – od 75% poprawnych odpowiedzi.

 

Ocena końcowa, to średnia arytmetyczna ocen uwzględniająca ocenę za aktywności na zajęciach (ćwiczenia) i ocenę za egzamin pisemny (wykład).

Recommended reading

  • Janiszewska-Nieścioruk Z., Grzegorzewska I., Herberger J., i in. (2015), Człowiek wobec wyzwań i zagrożeń współczesności. Rozwój-rodzina-edukacja, Zielona Góra.

  • Cierpiałkowska L., Sęk H.  (2017), Psychologia kliniczna, Warszawa.

  • Szumski G. (2010), Wokół edukacji włączającej. Warszawa

Further reading

 

Zostanie podana na zajęciach.

Notes


Modified by dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (last modification: 16-04-2020 17:14)