SylabUZ
Course name | Podstawy psychologii kształcenia dzieci i młodzieży ze SPE |
Course ID | 14.4-WP-PSSM-PPKWD |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Special education |
Education profile | academic |
Level of studies | Long-cycle studies leading to MS degree |
Beginning semester | winter term 2020/2021 |
Semester | 3 |
ECTS credits to win | 4 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Lecture | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Exam |
Class | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Credit with grade |
Zapoznanie studentów z istotą, wymiarami i perspektywami procesu diagnozy i edukacji osób z SPE. Wyposażenie studenta w umiejętności rozpoznawania potrzeb, możliwości i ograniczeń dzieci i młodziezy z SPE. Ukształtowanie właściwej postawy wobec wyzwań stojących przed nauczycielem w sytuacj problemów dziecka.
Wiedza z zakresu przedmiotów: psychologia rozwoju człowieka w ciągu życia, psychologia wychowawcza, kliniczna i społeczna.
Tematyka wykładów:
Wielowymiarowość edukacji dzieci i młodziezy z SPE oraz współczesne systemy ich kształcenia; istota, cele, zasady, zadania.
Ekologiczny i edukacyjny kontekst procesu rozowju.
Proces edukacji dzieci i młodzieży z SPE w kontekście normalizacji, społecznej integracji i inkluzji osób; założenia, koncepcje, zasady, uwarunkowania, możliwości i formy realizacji.
Wiodące nurty zmian w procesie edukacji. Problematyka specjalnych potrzeb i niepełnosprawności w edukacji.
Mapa problemów w dyskursie na temat społecznej i edukacyjnej integracji i inkluzji dzieci ze SPE. Ograniczenia i słabości współczesnej oferty edukacyjnej.
Rola wczesnej diagnozy, rozpoznawania potrzeb oraz osuiągania postawionych celów.
Zasady systemowego, proekologicznego ujmowania procesu edukacji oraz możliwości wielozakresowego wspierania w tym procesie.
Tematyka ćwiczeń:
Diagnostyka i orzecznictwo w sprawach zaburzeń rozwojowych oraz SPE. Rola psychologów, pedagogów, pedagogów specjalnych, nauczycieli i innych specjalistów w rozpoznawaniu odchyleń i zagrożeń rozwojowych dzieci.
Metody rozwoju i kształcenia.
Tworzenie środowiska wspierającego rozwój i zaspokającego potrzeby dzieci ze SPE.
wykład, ćwiczenia
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Ćwiczenia (zaliczenie na ocenę) – aktywność studenta na zajęciach oraz przygotowanie i realizacja projektu.
Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest uzyskanie pozytywnej oceny z projektu i z aktywności na zajęciach.
Wykład (egzamin pisemny) - ocena pozytywna z egzaminu – od 75% poprawnych odpowiedzi.
Ocena końcowa, to średnia arytmetyczna ocen uwzględniająca ocenę za aktywności na zajęciach (ćwiczenia) i ocenę za egzamin pisemny (wykład).
Janiszewska-Nieścioruk Z., Grzegorzewska I., Herberger J., i in. (2015), Człowiek wobec wyzwań i zagrożeń współczesności. Rozwój-rodzina-edukacja, Zielona Góra.
Cierpiałkowska L., Sęk H. (2017), Psychologia kliniczna, Warszawa.
Zostanie podana na zajęciach.
Modified by dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (last modification: 16-04-2020 17:14)