SylabUZ

Generate PDF for this page

Socjoterapia w edukacji integracyjnej i włączającej - course description

General information
Course name Socjoterapia w edukacji integracyjnej i włączającej
Course ID 05.6-WP-PSSM-SOC
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Special education
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2020/2021
Course information
Semester 4
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Lidia Wawryk
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Tutorial 20 1,33 12 0,8 Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie z podstawowymi terminami dotyczącymi socjoterapii, jej metod i technik, podstawowych ról grupowych, dynamiki grupy. Zapoznanie studentów z ćwiczeniami socjoterapeutycznymi wykorzystywanymi w grupie wychowawczej. Projektowanie zajęć socjoterapeutycznych - konspekt i wytyczne prowadzenia zajęć socjoterapeutycznych.

Prerequisites

Podstawy pedagogiki i psychologii.

Scope

Podstawowe pojęcia związane z socjoterapią. Definicje grupy, dynamika grupy, etapy rozwoju grupy i ich charakterystyka. Metody wykorzystywane w socjoterapii. Definicje grupy, korzenie zachowań społecznych, definicje grupy, spójność, współuczestnictwo, zaangażowanie, przywództwo. Korekcja zachowań, specyficzne trudności uczestników zajęć socjoterapeutycznych. Role grupowe: podział ról w grupie, znaczenie ról w dynamice wewnątrz- i międzygrupowej. Warunki skuteczności socjoterapii: rola prowadzącego, motywacja uczestników zajęć, warunki zewnętrzne. Miejsce socjoterapii w opiece i wychowaniu. Planowanie i projektowanie pracy socjoterapeutycznej.

Teaching methods

Praca w grupach, dyskusja, symulacje, gry decyzyjne, metody ekspresyjne.

 

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Konwersatoria:

Zaliczenie z ćwiczeń na ocenę: aktywność na zajęciach; sprawdzenie posiadanej wiedzy dotyczącej: definicji grupy, ról grupowych, korzeni zachowań społecznych; ocena samodzielne przygotowanych scenariuszy zajęć socjoterapeutycznych dla wskazanej grupy wiekowej dzieci lub młodzieży z uwzględnieniem wiedzy o specyfice grupy oaz przeprowadzenie zajęć: ocena wykorzystania metod i technik socjoterapeutycznych. Ocenę łączną stanowi średnia arytmetyczna ocen cząstkowych.

Ocena końcowa

Ocenę końcową stanowi ocena z konwersatorium.

Recommended reading

  1. Deptuła M., red., Diagnostyka profilaktyka socjoterapia w teorii i praktyce pedagogicznej, Bydgoszcz 2005.

  2. Jagieła J., Socjoterapia w szkole, Kraków 2007.

  3. Kędzierzawska J., ABC socjoterapii, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 2004, 3.

  4. Sikorski W., Socjoterapia w praktyce psychopedagogicznej, Nysa, 2014.

Further reading

  1. Dąbrowska-Jabłońska I., Terapia dzieci i młodzieży: metody i techniki pomocy psychopedagogicznej, Kraków 2006.

  2. Floryszczak M., Metody pracy z grupą stosowane w socjoterapii, „Opieka – Wychowanie – Terapia” 2004, 3-4.

  3. Matyja A., Metody i techniki stosowane w socjoterapii, „Opieka – Wychowanie – Terapia” 2005, 3-4.

  4. Oyster C., Grupy, Poznań 2002.

  5. Sawicka K., red., Socjoterapia, Warszawa 1998.

Notes


Modified by dr Lidia Wawryk (last modification: 16-04-2020 13:44)