SylabUZ
Course name | Socjoterapia w edukacji integracyjnej i włączającej |
Course ID | 05.6-WP-PSSM-SOC |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Special education |
Education profile | academic |
Level of studies | Long-cycle studies leading to MS degree |
Beginning semester | winter term 2020/2021 |
Semester | 4 |
ECTS credits to win | 2 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Tutorial | 20 | 1,33 | 12 | 0,8 | Credit with grade |
Zapoznanie z podstawowymi terminami dotyczącymi socjoterapii, jej metod i technik, podstawowych ról grupowych, dynamiki grupy. Zapoznanie studentów z ćwiczeniami socjoterapeutycznymi wykorzystywanymi w grupie wychowawczej. Projektowanie zajęć socjoterapeutycznych - konspekt i wytyczne prowadzenia zajęć socjoterapeutycznych.
Podstawy pedagogiki i psychologii.
Podstawowe pojęcia związane z socjoterapią. Definicje grupy, dynamika grupy, etapy rozwoju grupy i ich charakterystyka. Metody wykorzystywane w socjoterapii. Definicje grupy, korzenie zachowań społecznych, definicje grupy, spójność, współuczestnictwo, zaangażowanie, przywództwo. Korekcja zachowań, specyficzne trudności uczestników zajęć socjoterapeutycznych. Role grupowe: podział ról w grupie, znaczenie ról w dynamice wewnątrz- i międzygrupowej. Warunki skuteczności socjoterapii: rola prowadzącego, motywacja uczestników zajęć, warunki zewnętrzne. Miejsce socjoterapii w opiece i wychowaniu. Planowanie i projektowanie pracy socjoterapeutycznej.
Praca w grupach, dyskusja, symulacje, gry decyzyjne, metody ekspresyjne.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Konwersatoria:
Zaliczenie z ćwiczeń na ocenę: aktywność na zajęciach; sprawdzenie posiadanej wiedzy dotyczącej: definicji grupy, ról grupowych, korzeni zachowań społecznych; ocena samodzielne przygotowanych scenariuszy zajęć socjoterapeutycznych dla wskazanej grupy wiekowej dzieci lub młodzieży z uwzględnieniem wiedzy o specyfice grupy oaz przeprowadzenie zajęć: ocena wykorzystania metod i technik socjoterapeutycznych. Ocenę łączną stanowi średnia arytmetyczna ocen cząstkowych.
Ocena końcowa
Ocenę końcową stanowi ocena z konwersatorium.
Deptuła M., red., Diagnostyka profilaktyka socjoterapia w teorii i praktyce pedagogicznej, Bydgoszcz 2005.
Jagieła J., Socjoterapia w szkole, Kraków 2007.
Kędzierzawska J., ABC socjoterapii, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 2004, 3.
Sikorski W., Socjoterapia w praktyce psychopedagogicznej, Nysa, 2014.
Dąbrowska-Jabłońska I., Terapia dzieci i młodzieży: metody i techniki pomocy psychopedagogicznej, Kraków 2006.
Floryszczak M., Metody pracy z grupą stosowane w socjoterapii, „Opieka – Wychowanie – Terapia” 2004, 3-4.
Matyja A., Metody i techniki stosowane w socjoterapii, „Opieka – Wychowanie – Terapia” 2005, 3-4.
Oyster C., Grupy, Poznań 2002.
Sawicka K., red., Socjoterapia, Warszawa 1998.
Modified by dr Lidia Wawryk (last modification: 16-04-2020 13:44)