SylabUZ

Generate PDF for this page

Metodyka kształcenia w grupach zróżnicowanych III - course description

General information
Course name Metodyka kształcenia w grupach zróżnicowanych III
Course ID 05.6-WP-PSSM-MKGZ3
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Special education
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2020/2021
Course information
Semester 5
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Tomasz Fetzki
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Tutorial 30 2 30 2 Credit with grade

Aim of the course

1. Zapoznanie studentów z problematyką kształcenia w grupach zróżnicowanych z udziałem uczniów ze spektrum zaburzeń autystycznych (ASD), niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem, przejawiających zaburzenia zachowania lub emocji oraz obdarzonych szczególnymi uzdolnieniami: istota nauczania otwartego, projektowanie przestrzeni klasy szkolnej, style poznawcze i strategie uczenia się oraz nauczania, modele nauczania indywidualizującego, uniwersalne projektowania zajęć, nowe technologie w nauczaniu (technologie wspomagające i asystujące), metody nauczania i ich adaptacje do potrzeb uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, formy organizacyjne pracy na lekcji z udziałem uczniów ze spektrum zaburzeń autystycznych (ASD), niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem, przejawiających zaburzenia zachowania lub emocji oraz obdarzonych szczególnymi uzdolnieniami. Znaczenie współpracy nauczycieli i specjalistów dla organizacji procesu edukacji, kontrola postępów i ocenianie (w tym wspierające uczenie się).

2. Kształtowanie umiejętności projektowania zajęć w grupach zróżnicowanych z udziałem uczniów ze spektrum zaburzeń autystycznych (ASD), niedostosowanych społecznie    i zagrożonych niedostosowaniem, przejawiających zaburzenia zachowania lub emocji oraz obdarzonych szczególnymi uzdolnieniami, dobierania i adaptowania środków dydaktycznych (zwłaszcza dla uczniów ze spektrum zaburzeń autystycznych), dostosowywania treści i formy sprawdzianów do specyfiki procesów poznawczych uczniów ze spektrum zaburzeń autystycznych (ASD), niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem, przejawiających zaburzenia zachowania lub emocji oraz obdarzonych szczególnymi uzdolnieniami, motywowania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi do uczenia się, stosowanie oceniania wspierającego uczenie się.

3. Uwrażliwienie na potrzebę przyjmowania odpowiedzialności za podejmowane decyzje w procesie edukacji włączającej.

Prerequisites

Podstawowa wiedza na temat edukacji włączającej, uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (zwłaszcza uczniów ze spektrum zaburzeń autystycznych (ASD), niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem, przejawiających zaburzenia zachowania lub emocji oraz obdarzonych szczególnymi uzdolnieniami).

 

Scope

Konwersatorium:

1. Style poznawcze i strategie uczenia się oraz nauczania uczniów ze spektrum zaburzeń autystycznych (ASD), niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem, przejawiających zaburzenia zachowania lub emocji oraz obdarzonych szczególnymi uzdolnieniami.

2. Uniwersalne projektowanie zajęć z udziałem uczniów ze spektrum zaburzeń autystycznych (ASD), niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem, przejawiających zaburzenia zachowania lub emocji oraz obdarzonych szczególnymi uzdolnieniami.

3. Dostosowywanie przestrzeni klasy szkolnej, dobór nowoczesnych technologii (wspomagających i asystujących, dobór i adaptacja środków dydaktycznych do potrzeb uczniów ze spektrum zaburzeń autystycznych (ASD), niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem, przejawiających zaburzenia zachowania lub emocji oraz obdarzonych szczególnymi uzdolnieniami.

4. Adaptowanie metod nauczania do potrzeb uczniów ze spektrum zaburzeń autystycznych (ASD), niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem, przejawiających zaburzenia zachowania lub emocji oraz obdarzonych szczególnymi uzdolnieniami.

5. Formy organizacyjne pracy na lekcji z udziałem uczniów ze spektrum zaburzeń autystycznych (ASD), niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem, przejawiających zaburzenia zachowania lub emocji oraz obdarzonych szczególnymi uzdolnieniami.

6. Kontrolowanie postępów i ocenianie uczniów ze spektrum zaburzeń autystycznych (ASD), niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem, przejawiających zaburzenia zachowania lub emocji oraz obdarzonych szczególnymi uzdolnieniami.

7. Sposoby motywowania do nauki uczniów ze spektrum zaburzeń autystycznych (ASD), niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem, przejawiających zaburzenia zachowania lub emocji oraz obdarzonych szczególnymi uzdolnieniami.

8. Konstruowanie konspektu lekcji w grupie zróżnicowanej z udziałem uczniów ze spektrum zaburzeń autystycznych (ASD), niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem, przejawiających zaburzenia zachowania lub emocji oraz obdarzonych szczególnymi uzdolnieniami.

Teaching methods

Praca z książką, praca w grupach, klasyczna metoda problemowa, pokaz, dyskusja, metody aktywizujące, projekt.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Ocena z konwersatorium:

Średnia ocen z: 1) Opracowania projektu. Kryteria oceny projektu od 2 do 5 za: a) poprawność merytoryczną, b) poprawność metodyczną, c) staranność techniczną (redakcyjną), c) atrakcyjność prezentacji projektu; 2) Kolokwium z treści konwersatorium. Kryteria ocen: niedostateczny (0-50%); dostateczny (51-60%), dostateczny plus (61-70%); dobry (71-80%); dobry plus (81-90%); bardzo dobry (91-100%).

Ocena z przedmiotu:

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie konwersatorium. Oceną końcową jest ocena z konwersatorium.

Recommended reading

1. Deutsch Smith D., Pedagogika specjalna. Podręcznik akademicki. T. 1 i 2, Warszawa 2008.

2. Dydaktyka specjalna. Od systematyki do projektowania dydaktyk specjalistycznych, red. J. Głodkowska, Warszawa 2017.

3. Dydaktyka specjalna. Od wzorca do interpretacji, red. J. Głodkowska, Warszawa 2017.

4. Jagielska G., Dziecko z autyzmem i zespołem Aspergera w szkole i przedszkolu, Warszawa 2010.

5. Mitchell D., Sprawdzone metody w edukacji specjalnej i włączającej. Strategie nauczania poparte badaniami, Gdańsk 2016.

6. Olechowska A.,Specjalne potrzeby edukacyjne, Warszawa 2016.

7. Plichta P., Jagoszewska I., Gładyszewska-Cylulko J., Szczupał B., Drzazga A., Cytowska B., Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnościami. Charakterystyka, specyfika edukacji i wsparcie, Kraków 2017.

8. Tanajewska A., Naprawa R., Stawska J., Praca z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Poradnik dla nauczyciela, Warszawa 2014.

9. Wdówik P., Uniwersalne projektowanie zajęć dydaktycznych, Warszawa 2010.

10. Zaburzenia w zachowaniu dzieci i młodzieży w kontekście trudnych sytuacji szkolnych i pozaszkolnych, red. D. Borecka-Biernat, Kraków 2011.

11. Zajdel K., Uczeń zdolny we współczesnej szkole, [w:] Dziecko - rzeczywistość, szanse i wyzwania, red. B. Grzeszkiewicz, B. Walak, Gorzów Wielkopolski 2011.

Further reading

1. Chrzanowska I., Pedagogika specjalna – od tradycji do współczesności, Kraków 2015.

2. Fechner-Sędzicka I., Model pracy z uczniem zdolnym w szkole podstawowej: jak praktycznie i systemowo zorganizować edukację uczniów zdolnych na poziomie szkoły podstawowej?, Warszawa 2013.

3. Jackson L., Świry, dziwadła i Zespół Aspergera, Warszawa 2005.

4. Naprawa R., Tanajewska A., Mach C., Szczepańska K., Dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb rozwojowych i możliwości psychofizycznych uczniów. Realizowanych w ramach prowadzonych zajęć edukacyjnych z podziałem na poszczególne edukacje oraz na zajęciach specjalistycznych. I etap edukacyjny, Gdańsk 2017.

5. Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały dla nauczycieli. Cz. 1, 2, Warszawa 2010.

6. Razem czy osobno? Współczesne mity, klisze i szablony edukacyjne, red. B. Muchacka, M. Głażewski, B. Pawlak, A. Litawa, Kraków 2017.

7. Siemionow J., Niedostosowanie społeczne nieletnich: Działania, zmiana, efektywność, Warszawa 2011.

8. Sipowicz K., Pietras T., Wprowadzenie do pedagogiki inkluzyjnej (włączającej), Wrocław 2017.

9. Szczygieł B., Jak pracować z dzieckiem niepełnosprawnym : konstruowanie programu zajęć, organizowanie klasy integracyjnej, konspekty zajęć, Kraków 2001.

10. Szumski G., Integracyjne kształcenie niepełnosprawnych. Sens i granice zmiany edukacyjnej, Warszawa 2006.

Notes


Modified by dr Tomasz Fetzki (last modification: 20-04-2020 17:26)