SylabUZ

Generate PDF for this page

Metodyka edukacji uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną II - course description

General information
Course name Metodyka edukacji uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną II
Course ID 05.6-WP-PSSM-MNG1
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Special education
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2020/2021
Course information
Semester 8
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Regina Korzeniowska
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Tutorial 30 2 30 2 Credit with grade

Aim of the course

1. Zapoznanie studentów z problematyką kształcenia uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną na drugim etapie kształcenia: istota nauczania, projektowanie przestrzeni klasy szkolnej, strategie uczenia się oraz nauczania, projektowanie zajęć, TIK w nauczaniu, metody nauczania i ich adaptacje do potrzeb uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną, formy organizacyjne pracy na lekcji, znaczenie współpracy nauczycieli i specjalistów dla organizacji procesu edukacji, kontrola postępów i ocenianie (w tym ocenianie wspierające).

2. Kształtowanie umiejętności projektowania zajęć z udziałem uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną, w tym dostosowywania treści i form kształcenia.

3. Uwrażliwienie na potrzebę przyjmowania odpowiedzialności za podejmowane decyzje w procesie edukacji uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną.

Prerequisites

Podstawowa wiedza na temat edukacji uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną.

Scope

Treści:

1. Podstawy prawne edukacji uczniów z lekką niepełnoprawnością intelektualną na II etapie edukacji.

2. Proces kształcenia i wychowania uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną na II etapie edukacji.

3. Podstawa programowa, programy kształcenia w klasach starszych, kryteria doboru treści kształcenia, kryteria analizy wartości podręcznika dla ucznia i jego przydatności dydaktycznej, cele nauczania i wychowania uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną.

4. Specyfika nauczania starszych uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną.

5. Organizacja nauczania i wychowania starszych uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną.

6. Tworzenie scenariuszy/konspektów zajęć.

7. Specyfika oceniania starszych uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną.

Teaching methods

Konwersatoria

Dyskusja, pokaz, metoda problemowa, metoda działań praktycznych.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Konwersatoria
Średnia ocen z: 1) Kolokwium – pozytywna ocena, po uzyskaniu 60% poprawnych odpowiedzi. 2) Scenariusz zajeć – pozytywna ocena merytoryczna. 3) Aktywny udział w
zajęciach i w dyskusji.
Ocena z przedmiotu
Oceną końcową z przedmiotu jest ocena z konwersatoriów.

Recommended reading

  1. Podstawa programowa kształcenia ogólnego
  2. Sadowska S. (red), Nauczanie uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim. Wybrane problemy teorii i praktyki. Toruń 2006.
  3. Kosakowski C. (red.), Nauczanie i wychowanie osób lekko upośledzonych umysłowo, Toruń 2001.

Further reading

  1. Leśniewska K., Puchała E., Zaremba L. Specjalne potrzeby edukacyjne dzieci i młodzieży. Praca zespołu nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i specjalistów prowadzących zajęcia z uczniem w przedszkolach, szkołach i placówkach. Warszawa 2011.
  2. Kwas L., Bank dobrych praktyk: IPET dla uczennicy z upośledzeniem w stopniu lekkim w gimnazjum, Warszawa 2012. 
  3. Głodkowska J. (red.), Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Warszawa 2010.

Notes


Modified by dr Jarosław Wagner (last modification: 16-04-2020 09:52)