SylabUZ
Course name | Metodyka edukacji uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną II |
Course ID | 05.6-WP-PSSM-MNG2 |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Special education |
Education profile | academic |
Level of studies | Long-cycle studies leading to MS degree |
Beginning semester | winter term 2020/2021 |
Semester | 9 |
ECTS credits to win | 3 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Tutorial | 30 | 2 | 30 | 2 | Credit with grade |
Celem przedmiotu jest warsztatowe przygotowanie studenta do efektywnej i racjonalnej edukacji i terapii na II etapie edukacyjnym uczniów z niepełnosprawnoscią intelektualną w stopniu głębszym (umiarkowanym i znacznym) w placówkach oświatowych poprzez zapoznanie go z Podstawą programową (cele i treści kształcenia oraz wychowania uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębszym na II etapie edukacji), z zagadnieniami dotyczącymi metod, form i zasad edukacji, z dokumentacją edukacyjno-terapeutyczną obowiązującą na II etapie edukacyjnym oraz z zadaniami dotyczącymi przygotowania uczniów, poprzez edukację i terapię, do optymalnego funkcjonowania społecznego w wieku dorosłym.
Wiedza z zakresu pedagogiki specjalnej, teoretycznych podstaw rewalidacji, dydaktyki specjalnej, oligofrenopedagogiki, diagnozy psychopedagogicznej oraz andragogiki.
Konwersatorium:
1) Podstawa Programowa dla uczniów z głębszą niepełnosprawnością intelektualną (cele oraz treści kształcenia i wychowania uczniów z głębszą niepełnosprawnością intelektualna na II etapie edukacji), poszerzenie zakresu i tematyki oddziaływań w stosunku do I etapu edukacyjnego. 2) Zasady kształcenia i wychowania uczniów z głębszą niepełnosprawnością intelektualna na II etapie edukacyjnym ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb i możliwości wynikających z wkroczenia uczniów w wiek dojrzewania. 3) Dostosowanie procesu kształcenia i wychowania do indywidualnych potrzeb i możliwości uczniów z głębszą niepełnosprawnością intelektualną wkraczających w wiek dojrzewania i przygotowujących się do funkcjonowania społecznego w wieku dorosłym. 4) Założenia i zasady konstruowania indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych dla starszych uczniów z głębszą niepełnosprawnością intelektualną. 5) Planowanie procesu kształcenia i wychowania starszych uczniów z głębszą niepełnosprawnością intelektualną; etapy procesu kształcenia. 6) Typy, rodzaje i budowa zajęć edukacyjnych. 7) Metody i formy pracy edukacyjno-terapeutycznej z uczniami z głębszą niepełnosprawnością intelektualną; rola oceny w budowaniu prawidłowej motywacji do podjęcia zadań osoby dorosłej. 8) Środki dydaktyczne stosowane w pracy edukacyjno-terapeutycznej. 9) Opracowanie indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego dla ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębszym, serii konspektów zajęć różnego typu z wykorzystaniem odpowiednich metod, form i środków dydaktycznych oraz serii miesiecznych planów pracy dla zespołu edukacyjno-terapeutycznego. 10) Opracowanie rocznego planu wychowawczo-profilaktycznego dla zespołu edukacyjno-terapeutycznego.
Konwersatorium:
Dyskusja, pokaz, metoda problemowa, metoda działań praktycznych, metoda projektu.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Konwersatorium:
Średnia arytmetyczna ocen z: aktywnego udziału w zajęciach, opracowanego indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego, konspektów zajęć edukacyjno-terapeutycznych i rocznego planu wychowawczo-profilaktycznego oraz kolokwium z problematyki konwersatorium (90% poprawnych odpowiedzi – ocena bdb, 75% db, 60% dst).
Ocena końcowa:
Oceną końcową z przedmiotu jest ocena z konwersatorium.
1. Brauner A.i F., Postępowanie wychowawcze w upośledzeniu umysłowym, Warszawa 1995.
2. Dzieci i młodzież z niepełnosprawnością intelektualną w systemie edukacji, red. M. Buchnat, B. Tylewskaj-Nowak, Warszawa 2012.
3. Klaczak M., Majewicz P., Diagnoza i rewalidacja indywidualna dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Kraków 2006.
4. Naprawa R., Tanajewska A., Korzeniewska E., Gotowi do startu. Program edukacji i wychowania dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym, Gdańsk 2012.
5. Piszczek M., Przewodnik dla nauczycieli uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu znacznym i umiarkowanym. Część I, Warszawa 2001.
6. Podstawa Programowa dla uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną.
7. Tanajewska A., Naprawa R., Diagnoza rozwoju ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym; indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny, Gdańsk 2014.
1. Kielin J., Krok po kroku, Gdańsk 2012.
2. Kosińska A., Polak A., Uczę metodą ośrodków pracy, Warszawa 2007.
3. Niepełnosprawność intelektualna, red. T. Pietras, P. Gałecki, K. Bobińska, Wrocław 2012.
4. Olechnowicz H., Wychowanie i nauczanie głębiej upośledzonych umysłowo, Warszawa 1979.
5. Polkowska I., Praca rewalidacyjna z dzieckiem upośledzonym umysłowo w szkole życia, Warszawa 1999.
6. Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych. T. 1, red. A. Guzy, D. Krzyżyk, Kielce 2012.
7. Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych. T. 2, red. A. Guzy, B. Niesporek-Szamburska, Kielce 2013.
8. Przewodnik dla nauczycieli uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu umiarkowanym i znacznym, red. M. Piszczek, Warszawa 2001.
9. Usprawnianie, wychowanie i nauczanie osób z głębszym uposledzeniem umysłowym, red. J. Pilecki, Kraków 1999.
Modified by dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (last modification: 22-04-2020 15:47)