SylabUZ

Generate PDF for this page

Metodyka pracy z uczniami z przewlekłą, terminalną chorobą oraz z niepełnosprawnością ruchową w szkole II - course description

General information
Course name Metodyka pracy z uczniami z przewlekłą, terminalną chorobą oraz z niepełnosprawnością ruchową w szkole II
Course ID 05.6-WP-PSSM-MTPL
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Special education
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2020/2021
Course information
Semester 8
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Lidia Wawryk
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Tutorial 30 2 30 2 Credit with grade

Aim of the course

Przedstawienie założeń metodycznych w pracy z uczniami przewlekle, terminalnie chorymi o raz z niepełnosprawnością ruchową w szkole. Zapoznanie słuchaczy z różnorodnymi metodami, środkami i technikami stosowanymi w trakcie oddziaływań wychowawczych. Przekazanie podstawowej wiedzy o problemach uczniów (w okresie dorastania i starszych) przewlekle, terminalnie chorych o raz z niepełnosprawnością ruchową w szkole.

Prerequisites

Pedagogika ogólna, psychologia ogólnej, pedagogika specjalna, pedagogika lecznicza.

Scope

1). Cho re dziecko (w okresie dorastania) w środowisku rod innym i w grupie rówieśniczej. 2). Rola szkoły w pracy z uczniami przewlekle, terminalnie chorymi o raz z niepełnosprawnością ruchową. 3). Charakterystyka chorób doznawanych przez uczniów przewlekle chorych o raz z niesprawnością ruchową. 4). Wpływ zaburzeń sfery poznawczej, emocjonalnej, fizycznej i społecznej na zachowanie młodzieży. Zagrożenia rozwoju tkwiące w procesie leczenia 4). Specyfika oddziaływań wobec młodzież y np. chorujących na alergię, astmę, hemofilię, padaczkę, cukrzycę , depresję itd. 5). Wybrane jednostki chorobowe powodujące deformacje narządu ruchu. 6). Metody, formy i środki oddziaływania metodycznego w grupie uczniów przewlekle i terminalnie chorych oraz z niepełnosprawnością ruchową. 7). Planowanie pracy metodycznej (schemat konspektu, przeprowadzenie przykładowych zajęć adresowanych wobec młodzieży przewlekle chorych uwzględniając specyfikę choroby oraz możliwości dzieci. 8). Przeciwdziałanie zagrożeniom i sytuacjom trudnym u młodzieży, wynikającym ze specyfiki choroby (np. zaburzenia lękowe, zachowania agresywne, depresja). 9). Trudności i ograniczenia w procesie uczenia się dziecka z chorobą przewlekłą wynikające: z hospitalizacji, rodzaju choroby, uszkodzeń, metod leczenia (unieruchomienia, rehabilitacji). 10). Organizacja warsztatu pracy.

Teaching methods

Praca w grupach, dyskusja problemowa, burza mózgów, zajęcia warsztatowe.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Ocena końcowa: ocena referatu,  przygotowanie konspektu (ocena) oraz przeprowadzenie zajęć tematycznych związanych z jednostką chorobową dziecka. 

Recommended reading

1. Góralczyk E., Choroba dziecka w Twoim życiu, Warszawa 1996.

2. Jugowar B., Dziecko somatycznie odmienne w: Dziecko niepełnosprawne w rodzinie (red.) I. Obuchowska, Warszawa 1995.

3. Maciarz A., Psychoemocjonalne i wychowawcze problemy dzieci przewlekle chorych, Kraków 2001.

4. Maciarz A., Dziecko przewlekle chore w roli ucznia, Kraków 1998.

5. Maciarz A., Dziecko długotrwale chore. Poradnik opiekuńczo - wychowawczy, Zielona Góra 1996.

6. Arusztowicz B., Bąkowski W., Dziecko niepełnosprawne z dysfunkcją narządu ruchu, Kraków 2001.

7. Ziółkowska B., Dziecko chore w domu, szkole i u lekarza. Jak wspomagać rozwój dzieci przewlekle chorych, Gdańsk 2010.

8. Anto szewska B., (red.), Dziecko przewlekle chore – problemy medyczne, psychologiczne i pedagogiczne, To ruń 2011.

9. Woynarowska I., (red.), Uczniowie z chorobami przewlekłymi: jak wspierać ich rozwój, zdrowie i edukację, Warszawa 2010.

Further reading

1. Konieczna I, Praca z dzieckiem przewlekle chorym [ w:] Głodkowska J. Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole ogólnodostępnej. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne. Warszawa 2011.

2. Obuchowska I., Krawczyński M, Chore dziecko. Warszawa 1991.

3. Pilecka W., Pilecki J., Rewalidacja dzieci przewlekle chorych i kalekich. Kraków 1989.

4. Pilecka W., Choroba przewlekła w życiu i rozwoju dziecka [w:] Pilecka W., Majewicz P., Zawadzki P. (red.). Jak wspomagać psychospołeczny rozwój dzieci niepełnosprawnych somatycznie. Kraków 1999.

5. Pilecka W., Przewlekła choroba somatyczna w życiu i rozwoju dziecka. Problemy psychologiczne. Kraków 2002.

6. Janion E., Dziecko przewlekle chore w rodzinie, Zielona Góra 2007.

7. Poradniki zawarte na stronie www. ORE

Notes


Modified by dr Lidia Wawryk (last modification: 16-04-2020 13:46)